Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly orgán verejnej správy musí vykonávať, ak poskytuje alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe. Príspevok sa venuje jej spôsobu vykonania vzhľadom na pojmy použitia a poskytnutia verejných prostriedkov. Bližšie rozoberáme krátke ustanovenie § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Praktický výkon finančnej kontroly (spracovanie výstupov z administratívnej finančnej kontroly, práva a povinnosti oprávnenej osoby a povinnej osoby či prizvanej osoby) definujú výlučne ustanovenia § 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole a audite. Zriadených organizácií v samospráve sa uvedený typ finančnej kontroly sa zriadených organizácií v samospráve spravidla netýka (pozn. autora: Zriadené organizácie neposkytujú verejné prostriedky iným osobám, pričom zálohy a preddavky sú výnimkami z výkonu administratívnej finančnej kontroly.).
Do roku 2016 zamestnanec orgánu verejnej správy vykonal predbežnú finančnú kontrolu na zaslaných dokladoch súvisiacich s finančnou operáciou a ak zistil neoprávnené výdavky a chcel podať návrh na začatie správneho konania, musela byť vykonaná ďalšia kontrola (následná finančná kontrola) alebo vládny audit, ktoré boli organizačne nezávislé od výkonu predbežnej finančnej kontroly, t. j. do systému vymáhania bolo zapojených viac útvarov alebo orgánov, čo celý proces vymáhania verejných financií spomaľoval. Súčasne platná právna úprava (v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite) umožňuje začať správne konanie aj z tzv. kontroly od stola, ktorá je procesne upravená prostredníctvom administratívnej finančnej kontroly.
Poskytnutie a použitie verejných prostriedkov
Poskytnutie ve