V príspevku sa budeme venovať problematike sťažností po poslednej novele zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o sťažnostiach"), ktorý bol novelizovaný zákonom č. 94/2017 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. (ďalej len "novela") Jeho účinnosť je od 1. júna 2017.
Novela priniesla zmenu aj v predmete úpravy samotného zákona. Zákon o sťažnostiach po novele upravuje postup pri podávaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností fyzických osôb alebo právnických osôb a prináša definíciu pojmov - vybavovanie sťažnosti a vybavenie sťažnosti.
Pod pojmom vybavovanie sťažnosti sa rozumie:
-
prijímanie,
-
evidencia,
-
prešetrovanie,
-
vybavenie sťažnosti.
Pod vybavením sťažnosti treba rozumieť:
-
vrátenie sťažnosti,
-
odloženie sťažnosti,
-
oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti alebo oznámenie výsledku prekontrolovania správnosti vybavenia predchádzajúcej sťažnosti.
Čo je sťažnosť?
Obec, rozpočtová organizácia a príspevková organizácie (ROPO) by mali venovať veľkú pozornosť definícii sťažnosti. Je dôležité správne posúdiť, či podanie označené ako sťažnosť je naozaj sťažnosťou podľa zákona o sťažnostiach. Pri kontrolách vybavovania sťažností zisťujeme, že mnoho podaní, ktoré sú evidované v centrálnej evidencii sťažností a sú ako sťažnosti vybavované, sťažnosťami vôbec nie sú.
V zákone o sťažnostiach je sťažnosť vymedzená:
-
pozitívne v § 3,
-
negatívne v § 4.
Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len "sťažovateľ"), ktorým:
a)
sa domáha ochrany svo