Vzrastajúcim problémom, s ktorým sa boria slovenské samosprávy, je nezákonné alebo nezodpovedné parkovanie motorových vozidiel. Uvedený problém je spojený s neúmerným nárastom počtu motorových vozidiel slovenských domácností. Nejde už len o problém veľkých miest s nedostatočnou kapacitou parkovacích miest. Ide aj o fenomén malých obecných samospráv, ktorých obyvatelia "z pohodlnosti" nechávajú svoje motorové vozidlá doparkované na miestnych komunikáciách. Obyvatelia pritom nevyužívajú svoje dostupné garáže alebo spevnené plochy v dvoroch na státie motorových vozidiel. Motoristi parkujú svoje vozidlá na miestach, ktoré nie sú na parkovanie určené, najmä na zeleni, miestnych komunikáciách, nedovoleným spôsobom v zimnom období znemožňujúc zimnú údržbu a pod. V slovenských obciach je množstvo áut už natoľko početné, že "štátna" polícia, t.j. Policajný zbor SR, nemá personálne kapacity na uskutočňovanie tak veľkého množstva priestupkových konaní. Slovenské obce spravidla nemajú finančné krytie na to, aby zriadili obecnú políciu na kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky na miestnych a účelových komunikáciách v obci.
(1) Na účely organizovania dopravy na území obce môže obec ustanoviť všeobecne záväzným nariadením úseky miestnych komunikácií na dočasné parkovanie motorových vozidiel (ďalej len "parkovacie miesta"), ak sa tým neohrozí bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo iný verejný záujem. Parkovacie miesta musia byť označené zvislými a vodorovnými dopravnými značkami. Vo všeobecne záväznom nariadení obec ustanoví spôsob zabezpečenia prevádzky parkovacích miest, výšku úhrady za dočasné parkovanie motorových vozidiel podľa osobitného predpisu,2r) spôsob jej platenia a spôsob preukázania jej zaplatenia.
Obce nemajú zákonné |