V poslednom čísle časopisu v tomto roku uverejňujeme aj druhú časť príspevku, ktorý sa venuje zástupcom starostov. V decembrovom čísle sa dočítate o krátkodobom a dlhodobom uvoľňovaní na výkon funkcie zástupcu starostu, takisto o nároku na dovolenku pri vykonávaní tejto funkcie a ďalšie dôležité informácie.
Krátkodobé a dlhodobé uvoľnenie na výkon funkcie zástupcu starostu
Výkon funkcie poslanca a teda aj zástupcu starostu (keďže zástupca starostu môže byť len poslanec) je verejnou funkciou s právami a povinnosťami vymedzenými v § 25 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru. Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere (napr. náhrada ušlej mzdy, náhrada cestovných výdavkov).
V súlade s § 25 ods. 6 zákona o obecnom zriadení poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného alebo obdobného pomeru. Zamestnávatelia umožňujú poslancom výkon funkcie podľa osobitných predpisov; to platí aj o členoch komisií, ktorí nie sú poslancami. Z uvedeného vyplýva, že práva a nároky poslanca, vyplývajúce z pracovného alebo obdobného pomeru, z ktorého je uvoľnený na výkon funkcie, nemôžu byť z tohto dôvodu ovplyvnené, a zamestnávateľ má povinnosť strpieť výkon tejto funkcie. Uvedené potvrdzuje aj § 136 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), v zmysle ktorého: „Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas na výkon verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme, ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času. Pracovné voľno poskytne zamestnávateľ bez náhrady mzdy, ak tento zákon, osobitný predpis alebo kolektívna zmluva neustanovuje inak alebo ak sa zamestnávateľ so zamestnancom nedohodne inak.“ Keďže zákon o obecnom zriadení (ako osobitný predpis) ustanovuje, že obec uhrádza zamestnávateľom na požiadanie náhradu za vyplatenú náhradu mzdy alebo inej odmeny za prácu, platí, že ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi v prípade krátkodobého uvoľnenia na výkon verejnej funkcie pracovné voľno s náhradou mzdy, obec ju zamestnávateľovi refunduje. Poslancom, ktorí nie sú v pracovnom alebo obdobnom pomere, obec poskytuje náhradu ušlého zárobku. Pre úplnosť uvádzame, že ak zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie (napr. na výkon funkcie zástupcu starostu), náhrada mzdy od zamestnávateľa, u ktorého je v pracovnom pomere, mu v súlade s § 136 ods. 2 Zákonníka práce nepatrí. Odmena a plat mu v takomto prípade prináleží od toho, pre koho zamestnanec (teraz vo výkone funkcie zástupca starostu) činnosť v čase uvoľnenia vykonáva, t. j. od obce.
Podľa Zákonníka práce môže zamestnávateľ uvoľniť zamestnanca na výkon verejnej funkcie krátkodobo alebo dlhodobo, to znamená, že rozlišujeme dva modely:
- výkon verejnej funkcie sa uskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností, keď zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na výkon verejnej funkcie pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas (§ 136 ods. 1 a § 137 ods. 3 Zákonníka práce), alebo
- výkon verejnej funkcie sa neuskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na výkon verejnej funkcie dlhodobo (§ 136 ods. 2 Zákonníka práce); v takomto prípade zamestnancovi pracovný pomer nekončí, ale „spočíva“, t. j. pracovný pomer ďalej existuje, ale z dôvodu uvoľnenia na výkon verejnej funkcie sa toho času zárobková činnosť v pracovnom pomere nevykonáva.
Voľba je v tomto prípade na zamestnancovi, avšak v niektorých prípadoch je rozhodnutie zamestnanca viazané obmedzením, ktoré ustanovuje príslušný predpis vo väzbe na tzv. nezlučiteľnosť určitej činnosti s verejnou funkciou. Uvedené vyplýva aj z § 11 ods. 2 písm. b) zákona o obecnom zriadení účinného od 1. 4. 2018: „Funkcia posla