Právne postavenie zástupcu starostu obce (2. časť)

Vydáno: 24 minút čítania

V poslednom čísle časopisu v tomto roku uverejňujeme aj druhú časť príspevku, ktorý sa venuje zástupcom starostov. V decembrovom čísle sa dočítate o krátkodobom a dlhodobom uvoľňovaní na výkon funkcie zástupcu starostu, takisto o nároku na dovolenku pri vykonávaní tejto funkcie a ďalšie dôležité informácie.

Krátkodobé a dlhodobé uvoľnenie na výkon funkcie zástupcu starostu

Výkon funkcie poslanca a teda aj zástupcu starostu (keďže zástupca starostu môže byť len poslanec) je verejnou funkciou s právami a povinnosťami vymedzenými v § 25 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru. Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere (napr. náhrada ušlej mzdy, náhrada cestovných výdavkov).

V súlade s § 25 ods. 6 zákona o obecnom zriadení poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného alebo obdobného pomeru. Zamestnávatelia umožňujú poslancom výkon funkcie podľa osobitných predpisov; to platí aj o členoch komisií, ktorí nie sú poslancami. Z uvedeného vyplýva, že práva a nároky poslanca, vyplývajúce z pracovného alebo obdobného pomeru, z ktorého je uvoľnený na výkon funkcie, nemôžu byť z tohto dôvodu ovplyvnené, a zamestnávateľ má povinnosť strpieť výkon tejto funkcie. Uvedené potvrdzuje aj § 136 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), v zmysle ktorého: „Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas na výkon verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme, ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času. Pracovné voľno poskytne zamestnávateľ bez náhrady mzdy, ak tento zákon, osobitný predpis alebo kolektívna zmluva neustanovuje inak alebo ak sa zamestnávateľ so zamestnancom nedohodne inak.“ Keďže zákon o obecnom zriadení (ako osobitný predpis) ustanovuje, že obec uhrádza zamestnávateľom na požiadanie náhradu za vyplatenú náhradu mzdy alebo inej odmeny za prácu, platí, že ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi v prípade krátkodobého uvoľnenia na výkon verejnej funkcie pracovné voľno s náhradou mzdy, obec ju zamestnávateľovi refunduje. Poslancom, ktorí nie sú v pracovnom alebo obdobnom pomere, obec poskytuje náhradu ušlého zárobku. Pre úplnosť uvádzame, že ak zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie (napr. na výkon funkcie zástupcu starostu), náhrada mzdy od zamestná­vateľa, u ktorého je v pracovnom pomere, mu v súlade s § 136 ods. 2 Zákonníka práce nepatrí. Odmena a plat mu v takomto prípade prináleží od toho, pre koho zamestnanec (teraz vo výkone funkcie zástupca starostu) činnosť v čase uvoľnenia vykonáva, t. j. od obce.

Podľa Zákonníka práce môže zamestnávateľ uvoľniť zamestnanca na výkon verejnej funkcie krátkodobo alebo dlhodobo, to znamená, že rozlišujeme dva modely:

  • výkon verejnej funkcie sa uskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností, keď zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na výkon verejnej funkcie pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas (§ 136 ods. 1 a § 137 ods. 3 Zákonníka práce), alebo
  • výkon verejnej funkcie sa neuskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na výkon verejnej funkcie ­dlhodobo (§ 136 ods. 2 Zákonníka práce); v takomto prípade zamestnancovi pracovný pomer nekončí, ale „spočíva“, t. j. pracovný pomer ďalej existuje, ale z dôvodu uvoľnenia na výkon verejnej funkcie sa toho času zárobková činnosť v pracovnom pomere nevykonáva.

Voľba je v tomto prípade na zamestnancovi, avšak v niektorých prípadoch je rozhodnutie zamestnanca viazané obmedzením, ktoré ustanovuje príslušný predpis vo väzbe na tzv. nezlučiteľnosť určitej činnosti s verejnou funkciou. Uvedené vyplýva aj z § 11 ods. 2 písm. b) zákona o obecnom zriadení účinného od 1. 4. 2018: „Funkcia posla

Související dokumenty

Súvisiace články

Majetkové priznanie končiacich a začínajúcich starostov a poslancov po voľbách v roku 2018
Neúčasť poslanca na ustanovujúcom zasadnutí
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Postavenie starostu
Predaj obecných pozemkov
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Zmeny v právnom postavení a plate starostu (II.)
Výpočet platu starostu
Schválenie zvýšenia platu starostu
Spracovanie administratívy obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Schvaľovanie nájomných zmlúv
Odstupné starostovi po vzdaní sa mandátu
Odmeňovanie poslancov po 1. apríli 2018 (2. časť)
Pôsobnosť starostu obce a obecného zastupiteľstva v obchodných spoločnostiach

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Uznanie výdavkov na obstaranie bytu pri predaji bytu občanom
Zmluva o dielo a autorská zmluva od občana nepodnikateľa
Predaj obchodného podielu
Zmluva o prevzatí dlhu
Kandidát za poslanca do obecného zastupiteľstva, ktorý je v podmienke
Predaj nehnuteľnosti
Súčinnosť tretích osôb
Jednorazová náhrada
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku