Slovenská republika ako právnická osoba vlastní majetok a nakladá s ním prostredníctvom správcov majetku štátu. Správca majetku štátu je oprávnený a povinný majetok štátu:
- užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti,
- udržiavať ho v riadnom stave,
- dbať na to, aby nedošlo k jeho poškodeniu, strate, zneužitiu.
Majetok štátu, ktorý prechodne neslúži správcovi na plnenie jeho úloh v rámci predmetu činnosti, sa považuje za dočasne prebytočný majetok štátu, a správca je povinný naložiť s dočasne prebytočným majetkom s maximálnou hospodárnosťou, a to bez zbytočného odkladu. Správca, okrem správcu, ktorým je právnická osoba zriadená osobitným zákonom, ak na základe zákona spravuje majetok štátu, nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva.
Správcom majetku štátu môže byť:
- štátna rozpočtová organizácia a štátna príspevková organizácia,
- štátny fond,
- verejnoprávna inštitúcia, ak na základe zákona spravuje majetok štátu,
- iná právnická osoba, ak na základe zákona spravuje majetok štátu.
Zriaďovanie rozpočtových organizácií štátu, príspevkových organizácií štátu, štátnych fondov, ktorí sú zo zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v z. n. p. správcami majetku štátu, sa riadi zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Majetkové postavenie a hospodárenie obcí s ich majetkom sa upravuje zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“). Obce si zakladajú svoje obecné rozpočtové organizácie a obecné príspevkové organizácie, ktoré sú správcami majetku obce, prípadne s vlastným majetkom (na rozdiel od štátu) hospodária samostatne. Správa majetku obce je upravená v § 6 a § 6a zákona o majetku obcí.
Vyššie územné celky (ďalej len „VÚC“), ktoré s majetkom vyššieho územného celku hospodária v súlade so zákonom č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v z. n. p., postupujú rovnako ako obce.
Jedným zo spôsobov nakladania s majetkom štátu, majetkom obce a majetkom VÚC je prevod správy majetku medzi správcami majetku štátu, správcami majetku obce a správcami majetku VÚC s cieľom efektívnejšieho využitia majetku, keď sa majetok dostáva pod správu iného subjektu, ktorý dokáže lepšie využívať majetok štátu na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti ako pôvodný správca. Prevodom správy majetku sa nemenia vlastnícke vzťahy. Prevod správy majetku štátu sa uskutočňuje zmluvou o prevode správy, ktorá má písomnú formu. Správcovia majetku štátu, správcovia majetku obce alebo správcovia majetku vyššieho územného celku, ktorí majú zverený majetok vo svojej správe, majú právo vec držať, užívať, požívať plody a úžitky a nakladať s majetkom.
Obciam a vyšším územným celkom sa majetok štátu nezveruje do správy, ale v súlade so zákonom č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v z. n. p. iba do užívania na základe dočasných zmlúv (zmluvy o nájme alebo zmluvy o výpožičke).
Podľa § 22 ods. 5 opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31 z 8. augusta 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“) sa „dlhodobý majetok nadobudnutý bezodplatným prevodom pri splynutí, zlúčení, rozdelení alebo pri prevode správy oceňuje cenou, v ktorej sa doteraz viedol v účtovníctve. Ak cenu nie je možné zistiť, oceňuje sa reálnou hodnotou.“ To znamená, že pri prevode správy majetku sa odúčtuje majetok z účtovníctva pôvodného správcu a zaúčtuje sa v tej istej hodnote v účtovníctve nového správcu. V prípade odpisovaného majetku nový správca pokračuje v odpisovaní daného majetku v súlade s § 28 ods. 4 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. Tým sa zabezpečí, že v prípade prevodu správy majetku sa nezmení celková hodnota majetku v rámci konsolidovaného celku.
Účtovanie bezodplatného prevodu správy majetku štátu v organizáciách štátnej správy
Všeobecná schéma účtovania bezodplatného prevodu správy majetku štátu, ktorý bol obstaraný z transferu, medzi rozpočtovými a príspevkovými organizáciami v rámci konsolidovaného celku ústrednej správy je nasledovná:
Pôvodný správca:
P. č. |
Text účtovného prípadu |
MD |
D |
---|---|---|---|
1. |
Doúčtovanie zostatkovej ceny dlhodobého majetku |
353, 384 |
07x, 08x |
2. |
Vyradenie dlhodobého majetku v obstarávacej cene |
07x, 08x |
01x, 02x |
3. |
Vyradenie neodpisovaného majetku |
353, 384 |
03x |
Nový správca:
P. č. |
Text účtovného prípadu |
MD |
D |
---|---|---|---|
1. |
Zaradenie majetku v obstarávacej cene |
01x, 02x, 03 |
|
2. |
Zaúčtovanie oprávok |
|
07x, 08x |
3. |
Zaúčtovanie zúčtovacieho vzťahu k rozpočtu zriaďovateľa |
|
353, 384 |
♦ Príklad č. 1: Prevod správy medzi rozpočtovými organizáciami toho istého zriaďovateľa
Štátna rozpočtová organizácia „AA“ má vo svojej správe nehnuteľnosť (budovu), ktorú odpisuje v zmysle svojej vnútornej účtovnej smernice. Životnosť nehnuteľnosti je stanovená na 40 rokov. Obstarávacia cena nehnuteľnosti je 200 000 eur. Ročný odpis je 5 000 eur. Oprávky sú vo výške 75 000 eur. Nehnuteľnosť už bola 15 rokov odpisovaná. Zostatková cena je 125 000 eur.
Po 15 rokoch užívania rozhodol zriaďovateľ o prevode správy nehnuteľnosti na svoju rozpočtovú organizáciu „BB“. Budova bola obstaraná z transferu zo štátneho rozpočtu.
Účtovanie v štátnej rozpočtovej organizácii „AA“ (pôvodný správca)
P. č. |
Text účtovného prípadu |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|---|
Účtovanie v 1. až 1 |