Každá obchodná spoločnosť obce je samostatná právnická osoba, oddelená od obce, ktorá je taktiež právnickou osobou v zmysle platnej právnej úpravy. Spomínaná samostatnosť a oddelenosť obidvoch právnických osôb – obchodnej spoločnosti a obce reálne existuje, aj keď môže byť obec jediným zo zakladateľov obchodnej spoločnosti.
Mestskými spoločnosťami chápeme obchodné spoločnosti založené podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“), v ktorých má mesto majetkovú účasť. Obchodné spoločnosti môžu byť s plnou majetkovou účasťoumesta alebo sa na podnikaní mestskej spoločnosti okrem mesta spolupodieľajú aj ďalšie subjekty. Nazáklade toho môžeme obchodné spoločnosti rozdeliť na:
- jednoosobové – majú len jedného zakladateľa – v tomto prípade mesto, a
- dvoj a viacosobové – majú viac zakladateľov, z ktorých jedným z nich je mesto.
Podľa § 11 ods. 4 písm. l) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je obecnému zastupiteľstvu vyhradené zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich riaditeľov, zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľovať majetkovú účasť obce v právnickej osobe.
Podľa § 25 ods. 4 písm. c) zákona o obecnom zriadení každý z poslancov mestského zastupiteľstva je oprávnený požadovať od riaditeľov obecných podnikov a vedúcich ostatných právnických osôb vysvetlenia vo veciach týkajúcich sa ich činnosti. Na základe tohto ustanovenia môžeme konštatovať, že každý poslanec je oprávnený požadovať vysvetlenia týkajúce sa ktoréhokoľvek podnikateľského subjektu obce. Toto vysvetlenie zákona nemožno chápať ako právo výkonu kontroly hospodárenia, prípadne ako kontrolu činnosti obchodnej spoločnosti.
Právo kontroly obchodnej spoločnosti s majetkovou účasťou obce má hlavný kontrolór obce. Podľa § 18d ods. 2 písm. c) zákona o obecnom zriadení kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce podliehajú aj právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu týkajúcom sa tohto majetku.
Väčšina miest má založené obchodné spoločnosti, ktorým do predmetu podnikania obec vymedzila zabezpečovanie konkrétnych verejnoprospešných služieb a mestá uprednostňujú na zabezpečovanie svojich úloh práve mestské spoločnosti. Výhodou vykonávania úloh obce prostredníctvom mestskej spoločnosti je preto najmä eliminácia administratívy spojenej s výkonom činnosti spoločnosti, ale najmä rozšírené možnosti priamo kontrolovaťvýkon úloh a nakladanie s verejnými prostriedkami, ktoré spoločnosti dostávajú od mesta, aby riadne plnili zverené úlohy. Túto kontrolu môže obec vykonávať prostredníctvom svojich zástupcov – nominantov miest v štatutárnych orgánoch spoločnosti, ako aj prostredníctvom zástupcov v dozorných orgánoch spoločnosti.
Prideľovanie zákaziek svojim mestským firmám má, samozrejme, aj svoje nevýhody. Jednou z nich môže byť absencia súťažného prostredia pri kreovaní ceny za vykonávanie služieb. V tejto cene by mali byť zohľadnené náklady na samostatné vykonávanie úlohy a primeraná odmena za ich vykonanie. Určenie výslednej ceny a jej primeranosti k trhovým cenám za obdobné služby je vždy vecou dohody oboch zmluvných strán, a takýto spôsob určenia ceny za služby musí, samozrejme, spĺňať povinnosť nakladať s verejnými financiami hospodárne a transparentne. Zakladanie mestských spoločností je obsiahnuté v zákone o obecnom zriadení, ktorý v §