Príspevok sa venuje často dopytovanej téme v prostredí verejnej správy so zameraním na správnosť a úplnosť realizovania (označenia) správneho vyjadrenia. Táto povinnosť vyplýva z § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
V zmysle uvedeného normatívneho právneho predpisu je povinnosťou zodpovedného zamestnanca (napríklad za oblasť rozpočtu, majetku, miezd, zásob, účtovníctva, verejného obstarávania a pod.) uviesť spolu s vedúcim zamestnancom alebo štatutárom, či jeho zástupcom správne vyjadrenie, či:
- finančnú operáciu alebo jej časť je možné alebo nie je možné vykonať,
- vo finančnej operácii alebo jej v jej časti je možné pokračovať, alebo nie je možné pokračovať, a
- finančnú operáciu je potrebné alebo nie je potrebné vymáhať, ak sa operácia už vykonala.
Základná finančná kontrola vo všeobecnej rovine v roku 2019
Finančná kontrola je súhrn činností zabezpečujúcich overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí. Finančnou operáciou alebo jej časťou sa rozumie príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy. Úkony, ktoré predstavujú finančnú operáciu, sú i miestne dane, poplatky, dotácie, granty, transfery, nenávratný finančný príspevok. Základná finančná kontrola sa povinne vykoná i na úhrade za mzdy, tovary, služby, nájomné, obstaranie hmotného/nehmotného majetku a pod. (t. j. prevádzkové výdavky subjektu verejnej správy). Povinne sa základnou finančnou kontrolou overí i zaraďovanie/vyraďovanie majetku, likvidácia majetku.
Úkony, ktoré nepredstavujú finančnú operáciu, predstavujú inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a z