Odsúhlasenie základnej finančnej kontroly

Vydáno: 9 minút čítania

Príspevok sa venuje často dopytovanej téme v prostredí verejnej správy so zameraním na správnosť a úplnosť realizovania (označenia) správneho vyjadrenia. Táto povinnosť vyplýva z § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).

V zmysle uvedeného normatívneho právneho predpisu je povinnosťou zodpovedného zamestnanca (napríklad za oblasť rozpočtu, majetku, miezd, zásob, účtovníctva, verejného obstarávania a pod.) uviesť spolu s vedúcim zamestnancom alebo štatutárom, či jeho zástupcom správne vyjadrenie, či:

  1. finančnú operáciu alebo jej časť je možné alebo nie je možné vykonať,
  2. vo finančnej operácii alebo jej v jej časti je možné pokračovať, alebo nie je možné pokračovať, a
  3. finančnú operáciu je potrebné alebo nie je potrebné vymáhať, ak sa operácia už vykonala.

Základná finančná kontrola vo všeobecnej rovine v roku 2019

Finančná kontrola je súhrn činností zabezpečujúcich overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí. Finančnou operáciou alebo jej časťou sa rozumie príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy. Úkony, ktoré predstavujú finančnú operáciu, sú i miestne dane, poplatky, dotácie, granty, transfery, nenávratný finančný príspevok. Základná finančná kontrola sa povinne vykoná i na úhrade za mzdy, tovary, služby, nájomné, obstaranie hmotného/nehmotného majetku a pod. (t. j. prevádzkové výdavky subjektu verejnej správy). Povinne sa základnou finančnou kontrolou overí i zaraďovanie/vyraďovanie majetku, likvidácia majetku.

Úkony, ktoré nepredstavujú finančnú operáciu, predstavujú inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a z

Související dokumenty

Súvisiace články

Kontrola poskytovania a čerpania dotácií
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Vedenie pokladnice a základná finančná kontrola
Novela zákona o finančnej kontrole účinná od 1. januára 2019
Obeh pokladničných dokladov a základná finančná kontrola
Pečiatka základnej finančnej kontroly
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Vzor pečiatok na vykonávanie základnej finančnej kontroly
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Odňatie majetku zo správy v rozpočtových a príspevkových organizáciách
Novela zákona o finančnej kontrole – zmena základných pravidiel vykonávania finančnej kontroly
Novela zákona o finančnej kontrole – zmena pri výkone základnej finančnej kontroly
Finančná kontrola na mieste
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Účtovanie príspevku na rekreáciu a základná finančná kontrola
Audit v samospráve. II. časť – Pasíva
Audit v samospráve. I. časť – Aktíva
Sprístupňovanie informácií povinnými osobami

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Daňové priznanie k spotrebnej dani z elektriny
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Víno – veľkoobchod a výroba
Nadobudnutie benzinu v SR z EU
Doplnenie otázky ID 3752
DPH a oprávnenie na distribúciu SBL
Prerušenie alebo zrušenie živnosti a vysporiadanie používania automobilu v podnikaní
Spotrebná daň z piva - účtovanie
Kaviareň a spotrebná daň a iné povolenia
Použitie kódu zdroja 43
Starosta obce - dovolenka
Oznámenia funkcií, zamestnaní, činnosti a majetkových pomerov verejných funkcionárov - bývalí poslanci
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Poslanec obecného zastupiteľstva a jeho funkcie
Archeologický výskum
Prenájom alebo služba
Interreg SK - CZ účtovanie
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky