Obec má zriadené dve rozpočtové organizácie s právnou subjektivitou, a to základnú školu a školskú jedáleň, ktorá je situovaná v areáli školy. Náklady na energie (elektrina, palivo, voda) platí dodávateľom základná škola. Tieto náklady sa podľa stanoveného kľúča majú predpísať pomernou čiastkou na refundáciu školskej jedálni (predpisujú sa faktúrami). Školská jedáleň ale nemala dostatok finančných prostriedkov, a tak faktúry uhradila až v nasledujúcom kalendárnom roku (alebo čiastočne v starom roku a čiastočne v novom roku). Aký je správny postup na zaúčtovanie celého toku financií (vrátane rozpočtovej skladby) v takomto prípade v účtovníctve základnej školy, ako aj školskej jedálne? Čo je potrebné zaúčtovať na prelome rokov z hľadiska správnosti účtovnej závierky a otvorenia nového účtovného roku?
Rozpočtová organizácia vedie účtovníctvo podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a opatrenia MF SR z 8. 8. 2007 č. MF/16786-2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania“).O pohľadávkach a záväzkoch účtuje rozpočtová organizácia podľa § 42 až § 44 Postupov účtovania na vecne príslušných účtoch účtovej triedy 3 – Zúčtovacie vzťahy.
Ak vo vyúčtovaniach za prijaté služby alebo v nákladoch zaúčtovaných podľa iných účtovných dokladov budú zahrnuté tiež sumy, ktoré nepatria do nákladov účtovnej jednotky, napríklad náklady na elektrickú energiu, možno pri účtovaní podľa § 56 ods. 2Postupov účtovania postupo