Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy

Vydáno: 7 minút čítania

Zdaňovanie v komunálnom sektore na Slovensku má svoje problémy, ktoré súvisia najmä s potrebou šetriť zdroje, navyšovať daňové príjmy a prispievať tak nielen k prosperite takmer 3 000 obcí a miest v SR, ale aj k ozdraveniu a konsolidácii verejných financií štátu. V takejto zložitej situácii sa počíta každý dobrý nápad, zaujímavá inšpirácia aj pragmatický názor na zlepšenie vo vývoji zdaňovania v oblasti miestnych daní. Ambíciou nasledovného článku je na príklade niekoľkých obcí a miest ponúknuť čitateľom vzdelávanie v daňovej oblasti na báze porovnania (komparácie a benchmarkingu). Prečo? Lebo niekedy, keď sa nám minú vlastné nápady a tvorivé invencie, treba sa oprieť o všímavosť. Zmapovať konkurenciu a porovnať najlepšie praktiky, ktoré nám ponúka domáce alebo zahraničné prostredie. Nasledovný článok prináša vybrané informácie o aktuálnom komunálnom zdaňovaní v 5 mestách – Košiciach, Bratislave, Trnave, Prešove a Čadci.

Košice – kritika nepomeru riešenia výnosu z cestnej dane v porovnaní s Bratislavou

Košický samosprávny kraj (KSK) sa stará o takmer 2 000 km ciest a výnos z dane dosahuje okolo 12 miliónov eur ročne. V Bratislave je to takmer trojnásobok, pričom sa starajú len o štvrtinu ciest v porovnaní s KSK. Takýto model vníma VÚC Košice ako aj Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za značne nespravodlivý. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku. Bratislava tak má najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu.

Podľa predbežných informácií by nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových v

Související dokumenty

Súvisiace články

Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
K aktuálnym otázkam samosprávy
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Postup pri preberaní poštových zásielok
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Odpustenie sankcie alebo povolenie úľavy zo sankcie pri daniach z hľadiska štátnej pomoci
Len zavedená daň z nehnuteľností sa vyberá
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2021 (1. časť)
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2022 (1. časť)
Zriaďovanie záložného práva obcou v daňovom konaní
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Výber dane z pozemkov za "obecné" nájomné pozemky
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2020 (2. časť)
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Zmeny v miestnych daniach od 1. januára 2018
Povinnosti obce vyplývajúce z novely zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Daň zo stavebných pozemkov

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Bola uložená pokuta nezákonná?
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Doručovanie rozhodnutia
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Smetné nádoby
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Výška poplatku za určené obdobie
Určenie výšky poplatku
Posúdenie žiadosti poplatníka o zníženie alebo odpustenie poplatku
Poplatok za komunálny odpad
Daň z nehnuteľnosti - protest proti rozhodnutiu
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Účtovanie pokút
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj