Článok približuje jednotlivé znaky štátnej pomoci a bližšie sa zameriava na znak ovplyvnenia obchodu medzi členskými štátmi.
Výkon verejných právomocí a základné znaky štátnej pomoci
Mgr.
Eva
Siminská
Právo štátnej pomoci má pevné miesto v súťažnom práve EÚ, ktoré má prispieť k fungovaniu hospodárskej súťaže v rámci vnútorného trhu a pomôcť tak splniť ciele procesu európskej integrácie. Cieľom tejto regulácie je upraviť poskytovanie štátnej pomoci (ďalej aj "pomoc") tak, aby bola poskytovaná len v tých prípadoch, keď dôležitosť a hodnota iného záujmu môže vyvážiť nebezpečie plynúce z deformácie vnútorného trhu formou narušenia hospodárskej súťaže a ovplyvnenia obchodu medzi členskými štátmi EÚ.
Štátna pomoc zahŕňa nielen pozitívne plnenia, ako sú dotácie, pôžičky, ale rovnako aj rôzne formy zásahov, napr. daňové zvýhodnenia, úľavy na poplatkoch, nepožadovanie úrokov, úhradu prevádzkových nákladov, predaj verejného majetku za preferenčných (netrhových) podmienok, bezplatné alebo zvýhodnené poskytnutie majetku (môže ísť o zvýhodnené prenájmy nehnuteľností) alebo nákup tovarov zo strany verejného subjektu za netrhové (neprimerane vysoké) ceny, ktoré bežne znižujú rozpočet podniku a ktoré tak, bez toho, aby boli dotáciami v užšom zmysle slova, majú rovnakú povahu a rovnaké účinky.
Pojem štátna pomoc je definovaný v čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ďalej len "ZFEÚ"), ktorý stanovuje, že pomoc poskytovaná v akejkoľvek forme štátom alebo zo štátnych prostriedkov, ktorá narúša alebo môže narušiť hospodársku súťaž tým, že zvýhodňuje určité podniky alebo určité odvetvia výroby, je, pokiaľ ovplyvňuje obchod medzi členskými štátmi, nezlučiteľná s vnútorným trhom, ak neustanovuje ZFEÚ inak - zásahy verejnej moci prospievajú trhu len v prípade, keď pomáhajú odstrániť zlyhania trhu, inak ide o deformáciu hospodárskej súťaže. Na základe tohto článku ZFEÚ platí, že pokiaľ určité opatrenie spĺňa definičné znaky štátnej pomoci, je jeho poskytnutie zakázané. Princíp nezlučiteľnosti štátnej pomoci s vnútorným trhom je korigovaný výnimkami, na základe ktorých môže Európska komisia (ďalej len "Komisia") rozhodnúť, že určité opatrenia zakladajúce štátnu pomoc sú na základe takejto výnimky zlučiteľné s vnútorným trhom. V prípade tzv. blokových výnimiek je možné opatrenie poskytnúť bez rozhodnutia Komisie. Bez rozhodnutia Komisie možno poskytnúť aj tzv. pomoc de minimis. Opatrenia spĺňajúce kritériá de minimis však nie sú vôbec štátnou pomocou.
Výnimky možno rozdeliť na:
a)
všeobecné výnimky (podľa článku 107 ods. 2 ZFEÚ), ktoré zahŕňajú: