Odmeňovanie poslancov po 1. apríli 2018 (1. časť)

Vydáno: 24 minút čítania

Národná rada SR schválila začiatkom roka 2018 najzásadnejšiu novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") od roku 2001. Novela bola publikovaná v Zbierke zákonov ako zákon č. 70/2018 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov s účinnosťou od 1. apríla 2018 (ďalej len "novela"). Novela sa vyznačuje veľkým množstvom legislatívnych nepresností. Príspevok poukazuje na pochybenia zákonodarcu na úseku odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev, ktoré vyvolali v obciach okamžité interpretačné a aplikačné problémy.

 

Jedným z najväčších nedostatkov novely celkovo je absencia intertemporálnych noriem. Zákonodarca
nestanovil žiadne prechodné ustanovenia na aplikáciu novelou zavádzaných zmien
. Preto museli obce reagovať na nové pravidlá okamžite k 1. aprílu 2018. Jednou z priorít obcí mala byť reakcia na úseku odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev. Oblasť odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev je jednou z najviac dotknutých novou právnou úpravou.
Zákonodarca sa v novele na úseku nových pravidiel odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva dopustil veľkého množstva legislatívnych nepresností. Toto nekvalitné legislatívno-technické uchopenie okamžite vyvolalo zmätky a opodstatnené diskusie v obecnej samospráve.
 
Právny základ odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva
Odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva, zástupcu starostu obce a členov komisií obecného zastupiteľstva je predmetom úpravy zákona o obecnom zriadení. Na rozdiel od starostov obcí nie je úprava odmeňovania vymenovaných volených obecných funkcionárov predmetom úpravy osobitného zákona. V prípade starostov obcí je takýmto osobitným zákonom zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p.
Odmeňovanie týchto volených obecných funkcionárov predstavuje
takmer najrámcovejšiu úpravu v rámci celého zákona o obecnom zriadení
v porovnaní s úpravou iných inštitútov obecného zriadenia. Do 31. marca 2018 sa zároveň jednalo z hľadiska prísnosti zákona o jednu z najdemokratickejších úprav obsiahnutých v zákone o obecnom zriadení.
Zákonodarca s výnimkou minimálneho počtu zákonných mantinelov prenechával úpravu odmeňovania vybraných volených predstaviteľov obce takmer výlučne na internú úpravu tej-ktorej obecnej samosprávy.
Vzhľadom na rozmanitosť slovenských obcí, vyplývajúcu z rozdrobenej sídelnej štruktúry, a tým aj z ich rozdielneho ekonomického potenciálu, zákonodarca správne zveril rozhodovanie o výške, povahe, splatnosti a iných náležitostiach odmeňovania členov orgánov obce na rozhodnutie obecného zastupiteľstva tej-ktorej obce.
S účinnosťou od 1. apríla 2018 zákonodarca tejto demokratickej úprave stanovil tvrdé
mantinely, v podobe kogentných ustanovení zákona o obecnom zriadení
. Konkrétna obecná samospráva pri tvorbe svojej vnútornej úpravy a pri rozhodovacej činnosti orgánov obce tieto mantinely nesmie prekročiť, resp. sa s nimi nesmie dostať do rozporu.
Poslancom obecného zastupiteľstva možno poskytnúť odmenu podľa
Zásad odmeňovania poslancov
, ktorých schvaľovanie je zverené do výhradnej kompetencie obecného zastupiteľstva podľa § 11 ods. 4 písm. k) zákona o obecnom zriadení.
Výhradná kompetencia obecného zastupiteľstva
znamená, že pre vydanie Zásad odmeňovania poslancov je jediným vecne príslušným orgánom
obecné zastupiteľstvo
. Štatútom obce, všeobecne záväzným nariadením obce alebo akýmkoľvek iným podzákonným správnym aktom obce nemožno zveriť vydanie Zásad odmeňovania poslancov do kompetencie starostu obce či iného subjektu, pôsobiaceho v štruktúre obecnej samosprávy.
Rovnako si ani starosta obce nemôže autoritatívne uzurpovať oprávnenie regulovať odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva.
Zásady odmeňovania poslancov sú
interným aktom obce schvaľovaným bežným uzn

Související dokumenty

Súvisiace články

Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí
Odmeňovanie poslancov po 1. apríli 2018 (2. časť)
Valorizácia platu starostu obce na rok 2017
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (1. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (2. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (3. časť)
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Odstupné a odchodné pri výkone práce vo verejnom záujme (II.)
Výpočet platu starostu
Odmena starostke
Výpočet odstupného starostu obce
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Zmeny v právnom postavení a plate starostu (I.)
Zmeny v právnom postavení a plate starostu (II.)
Nárok na príspevok do DDS
Náhrada platu za nevyčerpanú dovolenku starostu
Schválenie zvýšenia platu starostu
Plat starostu, ktorý po komunálnych voľbách v roku 2018 pokračuje vo svojej funkcii

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Zástupca starostu a jeho nároky
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Odmeňovanie starostov a primátorov
Zverejňovanie informácií o výške platov
Plat úväzkového starostu
Výpočet priemerného mesačného platu starostu po 1. 6. 2011
Prerokovanie platu starostu
Preplatenie nevyčerpanej dovolenky a novozvolené zastupiteľstvo
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Schvaľovanie platu starostu
Nezlučiteľnosť funkcie starostu s inými funkciami
Náhrada mzdy za riadne čerpanie dovolenky starostovi obce
Zaradenie do platovej triedy
Mzdy - prenesený výkon
Plat zástupca starostu počas zastupovania starostu
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení