Národná rada SR schválila začiatkom roka 2018 najzásadnejšiu novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") od roku 2001. Novela bola publikovaná v Zbierke zákonov ako zákon č. 70/2018 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov s účinnosťou od 1. apríla 2018 (ďalej len "novela"). Novela sa vyznačuje veľkým množstvom legislatívnych nepresností. Príspevok poukazuje na pochybenia zákonodarcu na úseku odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev, ktoré vyvolali v obciach okamžité interpretačné a aplikačné problémy.
Jedným z najväčších nedostatkov novely celkovo je absencia intertemporálnych noriem. Zákonodarca
nestanovil žiadne prechodné ustanovenia na aplikáciu novelou zavádzaných zmien
. Preto museli obce reagovať na nové pravidlá okamžite k 1. aprílu 2018. Jednou z priorít obcí mala byť reakcia na úseku odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev. Oblasť odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev je jednou z najviac dotknutých novou právnou úpravou.Zákonodarca sa v novele na úseku nových pravidiel odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva dopustil veľkého množstva legislatívnych nepresností. Toto nekvalitné legislatívno-technické uchopenie okamžite vyvolalo zmätky a opodstatnené diskusie v obecnej samospráve.
Právny základ odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva
Odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva, zástupcu starostu obce a členov komisií obecného zastupiteľstva je predmetom úpravy zákona o obecnom zriadení. Na rozdiel od starostov obcí nie je úprava odmeňovania vymenovaných volených obecných funkcionárov predmetom úpravy osobitného zákona. V prípade starostov obcí je takýmto osobitným zákonom zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p.
Odmeňovanie týchto volených obecných funkcionárov predstavuje
takmer najrámcovejšiu úpravu v rámci celého zákona o obecnom zriadení
v porovnaní s úpravou iných inštitútov obecného zriadenia. Do 31. marca 2018 sa zároveň jednalo z hľadiska prísnosti zákona o jednu z najdemokratickejších úprav obsiahnutých v zákone o obecnom zriadení.
Zákonodarca s výnimkou minimálneho počtu zákonných mantinelov prenechával úpravu odmeňovania vybraných volených predstaviteľov obce takmer výlučne na internú úpravu tej-ktorej obecnej samosprávy.
Vzhľadom na rozmanitosť slovenských obcí, vyplývajúcu z rozdrobenej sídelnej štruktúry, a tým aj z ich rozdielneho ekonomického potenciálu, zákonodarca správne zveril rozhodovanie o výške, povahe, splatnosti a iných náležitostiach odmeňovania členov orgánov obce na rozhodnutie obecného zastupiteľstva tej-ktorej obce.S účinnosťou od 1. apríla 2018 zákonodarca tejto demokratickej úprave stanovil tvrdé
mantinely, v podobe kogentných ustanovení zákona o obecnom zriadení
. Konkrétna obecná samospráva pri tvorbe svojej vnútornej úpravy a pri rozhodovacej činnosti orgánov obce tieto mantinely nesmie prekročiť, resp. sa s nimi nesmie dostať do rozporu.Poslancom obecného zastupiteľstva možno poskytnúť odmenu podľa
Zásad odmeňovania poslancov
, ktorých schvaľovanie je zverené do výhradnej kompetencie obecného zastupiteľstva podľa § 11 ods. 4 písm. k) zákona o obecnom zriadení.Výhradná kompetencia obecného zastupiteľstva
znamená, že pre vydanie Zásad odmeňovania poslancov je jediným vecne príslušným orgánom
obecné zastupiteľstvo
. Štatútom obce, všeobecne záväzným nariadením obce alebo akýmkoľvek iným podzákonným správnym aktom obce nemožno zveriť vydanie Zásad odmeňovania poslancov do kompetencie starostu obce či iného subjektu, pôsobiaceho v štruktúre obecnej samosprávy.Rovnako si ani starosta obce nemôže autoritatívne uzurpovať oprávnenie regulovať odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva.
Zásady odmeňovania poslancov sú
interným aktom obce schvaľovaným bežným uzn