Poskytovanie záloh (preddavkov) vo verejnej správe je známym a nie zriedkavým pojmom, a to aj u subjektov územnej samosprávy. Témou príspevku je charakteristika preddavkov, ich účtovanie na názorných príkladoch a odpovede na otázky z aplikačnej praxe. Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) umožňuje poskytovanie preddavkov vo verejnej správe na základe zmluvného zabezpečenia. Predmetný zákon povoľuje aj výnimky, ktorých okruh sa nemôže rozširovať.
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy pri realizovaní preddavku nehľadí na výšku poskytnutého preddavku, ani na iný finančný limit, a teda okrem prípadov definovaných v ustanoveniach § 19, vždy treba mať disponovanie s preddavkami v prostredí verejnej správy zakotvené v zmluvnom vzťahu s dodávateľom.
Subjekt verejnej správy na základe písomného zmluvného vzťahu o dodávke tovarov alebo služieb môže v zmysle ust. § 19 ods. 8 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy poskytovať preddavok najviac na obdobie troch mesiacov, ktoré po sebe nasledujú.
Poskytnutie preddavku sa v uvedenej lehote uskutočňuje v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov. Ustanovením, ktorým zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy limitoval lehotu poskytnutia preddavku, sa má docieliť, aby subjekt verejnej správy dodržiaval efektívnosť pri nakladaní s verejnými prostriedkami, ktoré boli použité formou preddavku na vopred stanovenú dodávku tovaru alebo služby. Zároveň tým zákonodarca sleduje právo subjektu verejnej správy na včasné vyúčtovanie zálohovej (preddavkovej) faktúry za dodané tovary alebo služby.
Povinnosťou právnických aj fyzických osôb, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, je hospodárne, efektívne a účinne nakladať s verejnými prostriedkami (preddavkami).
Porušenie finančnej disciplíny
Tak ako aj pri iných formách výdavkových operácií v prostredí územnej samosprávy treba dodržiavať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.
! Pripomínam, že povinnosťou obce, ako aj rozpočtovej/príspevkovej organizácie ňou zriadených, je krytie len takých samosprávnych potrieb, ktoré sú nevyhnuté pre riadny a bežný chod organizácie.
Konaním, ktoré je v rozpore s hospodárnym, efektívnym a účinným vynakladaním verejných prostriedkov sa charakterizuje ako porušenie finančnej disciplíny. V súlade s ust. § 31 ods. 1 písm. l) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy je porušením finančnej disciplíny poskytnutie preddavku v rozpore s § 19, ako aj s osobitnými predpismi.
S poskytnutím preddavku sa spája aj povinnosť ich vyúčtovania, ktorá je v súla