Príspevok sa venuje praktickým upozorneniam z oblasti výpočtu dlhovej služby a splátok návratných zdrojov financovania v obciach, a to v čase spracovania záverečného účtu pred jeho schválením obecným zastupiteľstvom, a zároveň na účely zámeru prijatia návratných zdrojov financovania (úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí). Upozornenia reflektujú už účinný zákon č. 426/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „novela zákona“). Príspevok sa venuje siedmim upozorneniam so zreteľom na splátky úverov, splátky úrokov z úverov, vplyvu návratných zdrojov financovania na výpočet výsledku hospodárenia obce a podobne.
Zapracovanie prehľadu o stave a vývoji dlhu v záverečnom účte obce
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) stanovuje, že obec má povinnosť uviesť v záverečnom účte za rok 2016 stav dlhu, čo sa určuje v praxi v percentách, a zároveň aj vývoj dlhu. Vývoj dlhu najčastejšie charakterizuje:
- tendenciu dlhu a jeho výkyvy (pohyb dlhu v porovnaní s minulými rozpočtovými rokmi a rokom nasledujúcim, či rokmi orientačnými a nezáväznými),
- vývoj splátok podľa jednotlivých rokov s určením výšky nesplatenej istiny v určenom období hodnotenia,
- finančné plnenie obce (úroky) v percentuálnom porovnaní so splátkami návratných zdrojov financovania a podobne.
Treba teda upozorniť, že okrem stavu dlhu vyjadreného v percentách v čase spracovan