Upozornenia k výpočtu dlhovej služby

Vydáno: 9 minút čítania

Príspevok sa venuje praktickým upozorneniam z oblasti výpočtu dlhovej služby a splátok návratných zdrojov financovania v obciach, a to v čase spracovania záverečného účtu pred jeho schválením obecným zastupiteľstvom, a zároveň na účely zámeru prijatia návratných zdrojov financovania (úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí). Upozornenia reflektujú už účinný zákon č. 426/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „novela zákona“). Príspevok sa venuje siedmim upozorneniam so zreteľom na splátky úverov, splátky úrokov z úverov, vplyvu návratných zdrojov financovania na výpočet výsledku hospodárenia obce a podobne.

Zapracovanie prehľadu o stave a vývoji dlhu v záverečnom účte obce

Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) stanovuje, že obec má povinnosť uviesť v záverečnom účte za rok 2016 stav dlhu, čo sa určuje v praxi v percentách, a zároveň aj vývoj dlhu. Vývoj dlhu najčastejšie charakterizuje:

  • tendenciu dlhu a jeho výkyvy (pohyb dlhu v porovnaní s minulými rozpočtovými rokmi a rokom nasledujúcim, či rokmi orientačnými a nezáväznými),
  • vývoj splátok podľa jednotlivých rokov s určením výšky nesplatenej istiny v určenom období hodnotenia,
  • finančné plnenie obce (úroky) v percentuálnom porovnaní so splátkami návratných zdrojov financovania a podobne.

Treba teda upozorniť, že okrem stavu dlhu vyjadreného v percentách v čase spracovan

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (II.)
Nevyčerpané prostriedky z roku 2017 účtované v roku 2018 (1. časť)
Fondy tvorené z prebytku v obci
Účet cudzích prostriedkov v rozpočtových organizáciách
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Účtovanie rekonštrukcie ihriska
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016

Súvisiace otázky a odpovede

Vysporiadanie účtovnej straty 429
Súkromný účet a podnikanie
Korona úvery
Učtovanie pokuty za rýchlosť
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Účtovanie dotácie
Odpisovanie majetku
Zaúčtovanie reklamných predmetov
Vyradenie pohľadávky
Tvorba rezerv na odpredaj podniku
Technické zhodnotenie budovy
Zahrňovanie dotácie do základu dane