Prechodom na výkon finančnej kontroly podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“) sa v praxi stretávame s rôznym ponímaním a aplikáciou citovaného zákona. Cieľom novej právnej úpravy bolo okrem iného, ako sa uvádza v dôvodovej správe k tomuto zákonu: „...Zjednodušiť výkon finančnej kontroly, ktorá v súčasnom systéme obsahovala predbežnú finančnú kontrolu, priebežnú finančnú kontrolu a následnú finančnú kontrolu. Navrhuje sa zaviesť inštitút finančnej kontroly, ktorá bude pozostávať z výkonu základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly. Na základe rozhodnutia vedúceho orgánu verejnej správy, pokiaľ orgán verejnej správy bude poskytovať alebo poskytol finančné prostriedky, sa finančná kontrola môže vykonať aj ako kontrola na mieste. Finančná kontrola je nástrojom vedúceho orgánu verejnej správy, ktorým môže zabezpečiť efektívne finančné riadenie pri zachovávaní princípov hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti poskytovania alebo používania finančných prostriedkov...“
Pri overovaní finančných operácií sa naopak stretávame s komplikovaným a často duplicitným a časovo náročným výkonom, resp. procesom overovania finančných operácií alebo ich častí, čo v konečnom dôsledku spôsobuje formálnosť týchto postupov. Sú prípady, že niektoré finančné operácie alebo ich časti nie sú vôbec overené finančnou kontrolou. Deje sa to najmä pri právnych úkonoch alebo iných úkonoch majetkovej povahy.
Cieľom tohto príspevku je zrekapitulovať v zjednodušenej forme ako sa podľa zákona o finančnej kontrole vykonáva finančná kontrola verejných financií orgánom verejnej správy (čo, kto, kedy a ako).
Čo podlieha finančnej kontrole?
Tak, ako sa uvádza v cit. zákone o finančnej kontrole – finančnej kontrole podliehajú finančné operácie alebo jej časti. Je dôležité si uvedomiť, čo je finančná operácia v zmysle zákona o finančnej kontrole.
Ide o:
- príjem,
- poskytnutie alebo použitie verejných financií,
- právny úkon,
- alebo iný úkon majetkovej povahy.
Príklady jednotlivých finančných operácií:
- Príjmy: preplatok pri cestovných náhradách, správny poplatok, zúčtovanie zálohy na drobný nákup, úhrada za prenájom, miestnedane a pod.
- Výdavky – na použitie: úhrady za média, úhrady faktúr, výplata miezd, pohonné hmoty, výdavky spojené s prevádzkou, poštovné, drobný nákup, reprezentačné výdavky a pod.
- Výdavky – poskytnutie: dotácie právnickým osobám, dotácie fyzickým osobám – podnikateľom, návratné finančné výpomoci, návratné zdroje financovania, jednorazové sociálne dávky dopravné a pod.
- Právne úkony: pracovná zmluva, nájomná zmluva, dodávateľská zmluva, kolektívna zmluva, kúpna zmluva, objednávka, cestovný príkaz pred pracovnou cestou, rozhodnutie v daňovom konaní, rozhodnutie v správnom konaní a pod.
- Iné úkony majetkovej povahy: kúpa nehnuteľného, hnuteľného majetku, predaj majetku, zaradenie, vyradenie majetku, likvidácia vyradeného majetku, inventarizácia, prenájom, náhrada škody, vyhlásenie verejného obstarávania, zriadenie vecného bremena a pod.
Za finančnú operáciu alebo jej časť tak, ako sa uvádza ajvmetodickom usmernení MF SR č. MF/010871/2016-1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, sa považuje finančná operácia:
- z časového hľadiska alebo
- z personálneho hľadiska.
Z časového hľadiska – to znamená napr.:
- pred ich uskutočnením,
- v ich priebehu,
- a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania,
- dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí.
♦ Príklad č. 1: Finančná operácia (pri poskytnutí dotácie) rozdelená na jednotlivé časti z časového hľadiska
Finančná kontrola sa vykoná: