V konaniach uskutočňovaných podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") sa obce a mestá v postavení stavebných úradov pomerne často stretávajú s námietkami účastníkov konania, najmä v územných a stavebných konaniach (§ 36, § 61 stavebného zákona).
Námietky proti záväzným stanoviskám dotknutých orgánov
JUDr.
Jana
Gallová
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Námietku možno definovať ako právny inštitút, ktorým sa účastníci konania môžu domáhať od orgánu verejnej správy - stavebného úradu - ochrany svojich subjektívnych práv vo verejnoprávnej oblasti (verejných subjektívnych práv), ktoré môžu byť priamo dotknuté rozhodnutím stavebného úradu o predmete ním uskutočňovaného administratívneho konania.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Účastník konania môže uplatňovať rôzne námietky. Od správneho právneho posúdenia stavebným úradom - o akú námietku ide - závisí ďalší postup v konaní o námietke.
Pre právne účinné uplatnenie námietok treba rešpektovať koncentračnú zásadu. Vo všeobecnosti to znamená, že námietky musia byť podané v lehote stanovenej stavebným zákonom, inak sa na ne neprihliadne. Pre účely tohto článku budeme vychádzať z predpokladu, že námietky boli podané včas a oprávnenou osobou, t.j. účastníkom konania.
Z hľadiska rozdielnosti postupov v konaní o námietkach možno námietky rozdeliť do troch základných skupín:
1.
námietky, ktorých posúdenie neprináleží stavebnému úradu, ale iným orgánom,
2.