Ing. Dušan Dobšovič

Počet vyhľadaných dokumentov: 438

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 438

Zoradiť podľa:

Zakúpili sme do firmy kartu od CCS na nákup PHL. Tankujeme aj v ČR. K 31.5.mi došla slovenská faktúra s rozpisom DPH + je na nej taktiež uvedené: "Prehľad nákupov na karty v ČR- neslúži ako faktúra" bez DPH. Celková suma je inkasovaná z účtu. Prílohou faktúry je rozpis tankovania v SR a ČR. Taktiež mi poslali český daňový doklad na nákup nafty v Kč, kde je uvedené aj DPH. (Táto suma bez DPH je prepočítaná kurzom a je uvedená v eurách v riadnej faktúre). Prosím o info ako postupovať pri účtovaní v PÚ.., je potrebné zaevidovať aj českú faktúru a potom si nárokovať vrátenie DPH od ČR?
Vydané: 06. 06. 2018
Uvádzajú sa v tomto oddiele príjmy daňovníka - SZČO s neobmedzenou daňovou povinnosťou dosiahnuté zo zdrojov v zahraničí? SZČO dosahuje príjmy ako opatrovateľka v Nemecku na slovenské živnostenské oprávnenie. Príjmy v Nemecku nie sú zdaňované, preto ich "nevyníma" v daňovom priznaní, zdaňuje ich na Slovensku. Odvody do SP aj ZP platí tiež na Slovensku. Nie je mi jasné, či tieto príjmy treba uvádzať aj v XIII. oddiele daňového priznania. Som toho názoru, že nie, lebo nejde ani o závislú činnosť vykonávanú v zahraničí, ani o príjem z činnosti vykonávanej v zahraničí prostredníctvom stálej prevádzkarne (má slovenskú živnosť). Stretla som sa však s rôznymi názormi.
Vydané: 04. 05. 2018
Spoločnosť obstarala plničku klimatizácie vrátane dopravy, inštalácie a zaškolenia, ktorá bude slúžiť ako servisné vybavenie v autoservise v celkovej obstarávacej cene 5 685,00 €. Podľa klasifikácie majetok zaradím do odpisovej skupiny 2, pre správne posúdenie vychádzam zo základnej charakteristiky HM, avšak prosím o informáciu, na čo si dať pozor pri zaradení HM, a ktorý KP položky použiť, keďže KP na konkrétne servisné vybavenie sa neuvádza, môžem použiť KP 28.29 Ostatné stroje a zariadenia na všeobecné účely inde neuvdené. 
Vydané: 04. 05. 2018
Pozemkové spoločenstvo, ktoré sa zaoberá hospodárením v lesoch a na poľnohospodárskej pôde, na žiadosť člena pozemkového spoločenstva vystavilo kópiu účtovnej závierky, ktorú mu odoslalo dobierkou v obálke. Do ceny dobierky vyčíslilo kopírovanie (ako službu) a cenu za kancelársku obálku. Za uvedené služby nevystavilo doklad, dokumenty iba odoslalo dobierkou. Môže pozemkové spoločenstvo, ktoré nie je registrované na živnostenskom úrade na činnosť kopírovacie služby, maloobchod a pod. prevádzkovať túto činnosť a prijímať za ňu úhrady, len na základe svojej existencie podľa príslušného zákona? Nemá povinnosť vykonávať inú činnosť (okrem hospodárenia v lesoch), na základe živnostenského oprávnenia?
Vydané: 04. 05. 2018
Výrobná spoločnosť začala poskytovať od r. 2017 niektorým svojím zamestnancom a taktiež niektorým pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry, ktorí majú bydlisko mimo sídla spoločnosti, ubytovanie a dopravu (môžeme definovať ako benefit). Predmetné nájomné a dopravné nie je zatiaľ nepeňažný príjem a nie je zdaňovaný a zaťažený odvodmi na sociálne a zdravotné poistenie. Avšak, niektorí zamestnanci zatiaľ čiastočne finančne participujú na ubytovacích nákladoch. Ubytovanie je poskytované personálnou agentúrou a aj ubytovacím zariadením, doprava je zabezpečená dopravnou spoločnosťou. Agentúra si, okrem iného, účtuje náklady spojené s organizáciou ubytovania. Výrobná spoločnosť v priebehu roka 2018 plánuje začať svojim zamestnancom a taktiež pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry zdaňovať tieto príjmy nepeňažne a zaťažovať ich odvodmi na soc. a zdrav. poistenie. Poprosíme o rozdelenie o odpovede na r. 2017 a r. 2018 z hľadiska účtovníctva a dane z príjmov + DPH s ohľadom na to, že benefity nie sú nepeňažné príjmy pre zamestnancov a agentúrnych zamestnancov. Je pre spoločnosť ubytovanie, doprava daňovo uznateľným výdavkom z hľadiska dane z príjmov v r. 2017, v r. 2018? Môže si spoločnosť uplatniť z plateného nájomného / dopravy DPH na vstupe v r. 2017, v r. 2018? Účtovanie došlých faktúr za ubytovanie, organizovanie ubytovania, dopravu a participácie zamestnancov na ubytovacích nákladoch. Poprosíme o odpovede na r. 2018 z hľadiska účtovníctva a dane z príjmov + DPH s ohľadom na to, že benefity budú nepeňažné príjmy pre zamestnancov a pre agentúrnych pracovníkov. Je pre spoločnosť ubytovanie, doprava daňovo uznateľným výdavkom z hľadiska dane z príjmov? Môže si spoločnosť uplatniť z plateného nájomného / dopravy DPH na vstupe? Účtovanie došlých faktúr za ubytovanie, organizovanie ubytovania, dopravu a participácie zamestnancov na ubytovacích nákladoch.
Vydané: 08. 03. 2018
SZČO tvorí sociálny fond za svojich zamestnancov mesačnými preddavkami vedenými na osobitnom účte v banke. Po prepočítaní miezd za 12. mesiac zistí, že je potrebné previesť na účet SF 15,00 € (rozdiel medzi preddavkami a skutočne vypočítanou výškou za rok). V januári nasledujúceho roka uskutoční prevod. Ako zaúčtuje uvedenú operáciu v JÚ? Je potrebné účtovať o uvedenom rozdiele v rámci uzávierkových účtovných operácií, zaúčtovať do nákladov a do knihy SF?
Vydané: 08. 03. 2018
Podnik poskytol motorové vozidlo na používanie aj na súkromné účely. Toto poskytnutie sa zamestnancovi zdaňuje v zmysle § 5 ods. 3) ZDP. Náklady na pohonné látky na toto vozidlo sa účtujú podľa § 19 písm. 2. ods. l) 3. vo forme paušálnych výdavkov. V sú v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla vznikajú aj rôzne iné náklady ako napr. výmena pneumatík, STK, EK, čistenie interiérov, umytie vozidla, diaľničná známka, snehové reťaze, opravy a údržba motorového vozidla. Všetky tieto náklady sa účtujú priamo do nákladov podniku aj časť DPH z pomeru použitia na súkromné použitie , nakoľko z tejto časti nie nárok na odpočet. [§ 19 ods. 3 písm . t)]. Pohonné látky použité na súkromné požitie sa zamestnancovi vyfakturujú a on ich uhradí. V priebehu roka sa zamestnancovi toto vozidlo odobralo a pridelilo sa mu iné vozidlo. Pôvodné vozidlo sa používa už iba na služobné účely. PHL sa naďalej účtuje paušálom na časť daňovú a nedaňovú. Ako sa majú účtovať ostatné náklady? Je tiež nutnosť deliť náklady pomerom ako keď bolo pridelené aj na súkromné použitie alebo nie? (Poznámka: Vozidlo už nie je pridelené na súkromné použitie.)
Vydané: 08. 03. 2018
Starobný dôchodca s trvalým pobytom v SR investoval finančné prostriedky prostredníctvom AXA - sprostredkovateľskej spoločnosti do zahraničných podielových fondov. Podielové fondy vyplatili výnosy/dividendy na účet AXY v sume viac ako 50 % nezdaniteľnej časti na daňovníka, ktoré však dôchodca znova reinvestoval na nákup ďalších podielových listov. Neprijal tieto výnosy na svoj bankový účet. Iné príjmy počas roka 2017 nemal. Je dôchodca povinný podať daňové priznanie k dani z príjmu FO a priznať tieto dividendy?
Vydané: 08. 03. 2018
Spoločnosť vlastnila budovu. Vzhľadom na to, že potrebovala finančné prostriedky, uzatvorila s leasingovou spoločnosťou zmluvu o spätnom leasingu na túto budovu. Hodnota budovy bola cca 1,3 mil. €. Leasingová spoločnosť bola ochotná urobiť releasing len na sumu 950 tis. €. Po dvoch rokoch riadneho splácania leasingu a po dohode s leasingovou spoločnosťou, leasingová spoločnosť je ochotná navýšiť hodnotu leasingovej sumy o 200 tis. €. Leasingová spoločnosť pošle na účet spoločnosti 200 tis. €. Bude urobený prepočet leasingových splátok - alebo sa navýšia leasingové splátky alebo sa predĺži leasingová doba? Aký má toto dopad na výsledok hospodárenia spoločnosti a na samotné účtovníctvo spoločnosti? Čo treba zaúčtovať, čo treba prepočítať? V prvom rade sa mi ide o zaúčtovanie sumy 200 tisíc. Správne je 042(následne021)/474? Suma 200 tis. € má byť ako správne zaúčtovaná? Napr. 315/648? A potom z účtu 648 sa bude postupne, alikvotne "rozpúšťať" výnos do daňových výnosov počas zostávajúcej doby leasingu? Bude sa tu účtovať aj o DPH? Bude treba uplatniť k sume 200 tis. aj zákonnú DPH? Budova je do 5 rokov od prvej kolaudácie. Resp. dôjde k prenosu daňovej povinnosti na leasingovú spoločnosť? Odpisy budovy za mesiace 01-10/2017 ostávajú aj účtovne aj daňovo v pôvodnej výške a už za mesiace 11-12/2017 budú aj účtovne aj daňovo v novej výške?
Vydané: 23. 01. 2018
V roku 2014 bola účtovaná zákazková výroba. Skutočné náklady boli vo výške cca 90 tis., vyfakturované a uhradené bolo 26 tis., úprava výnosov bola vo výške 74 tis. zaúčtovaná na 316/606. Bolo mi povedané, že keďže nastali nejaké problémy pri výstavbe a financovaní, tak sa už nevystavovali žiadne faktúry a ani už viac nič neúčtovali. Zostatok na účte 316 stále vysí vo výške 74 tis. Ako to teraz zúčtovať, aby mi to vypadlo z PÚ a aký vplyv to bude mať na daň z príjmu?
Vydané: 23. 01. 2018
Sme firma SZĆO mesačný platiteľ DPH. Zákazník kúpil od nás garáž. Dohodli sme sa, že nám bude platiť garáž formou splátkového kalendára bezúročne. Platba 150 € vrátane DPH na 4 roky. Akým spôsobom teraz vystaviť faktúru? 1. Treba vystaviť každý mesiac ostrú faktúru na každú splátku v hodnote 150 € vrátane DPH? 2. Vystaviť každý mesiac zálohovú faktúru na splátku s vyčíslenou DPH (ktorá sa ten mesiac aj odvedie) a ostrú faktúru až o 4 roky? 3. Vystaviť každý mesiac aj zálohovú faktúru na 150 € aj ostrú faktúru na 150 €? A ak je nasledovný prípad: Vystavili sme zálohovú faktúru na predaj tovaru. Na tejto faktúre bola vyčíslená aj ten mesiac odvedená DPH. Platí v tomto prípade, že ostrá faktúra musí byť vystavená do určitého obdobia alebo v tomto prípade môžeme ostrú faktúru vystaviť hocikedy?
Vydané: 23. 01. 2018
Do ktorej odpisovej skupiny zaradiť nákup meracej a regulačnej techniky na kotolňu, ktorú máme v prenájme na základe zmluvy. Kotolňa je už odpísaná.
Vydané: 23. 01. 2018
Zamestnávateľ poskytol zamestnancovi dlhodobú hotovostnú pôžičku s ročným úrokom 1 %. Zamestnanec použil peniaze na kúpu bytu. V zmysle § 3 ods. 2 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.  pôžičky nie sú predmetom dane. Iná situácia nastáva pri posudzovaní výšky úrokovej sadzby. Ak je nižšia ako úroková sadzba, za ktorú by si zamestnanec mohol zobrať rovnakú pôžičku v banke v mieste a čase poskytnutia pôžičky, musí zamestnávateľ oceniť toto zvýhodnenie, ktoré predstavuje pre zamestnanca nepeňažný príjem. Keďže zamestnanec použil peniaze na kúpu bytu, môže zamestnávateľ porovnať uvedenú úrokovú sadzbu s úrokovými sadzbami pri hypotekárnych úveroch alebo musí použiť pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca úrokové sadzby, za ktorých banky poskytujú bežné bezúčelové spotrebné úvery? Je nepeňažný príjem zamestnanca vymeriavacím základom pre platenie zdravotných a sociálnych odvodov? Platí odvody aj zamestnávateľ alebo iba zamestnanec?
Vydané: 23. 01. 2018
Spoločnosť účtuje v sústave PÚ. V roku 2015 - Obstaranie majetku vo výške 6 990,00 €. Karta majetku bola vystavená – OC 6 090,00 € (tu vznikla chyba). Odpisy r. 2015 1 016,00 €, mali byť 1 165,00 €, rozdiel 149,00 €, rozdiel v náš neprospech, r. 2016 1 523,00 €, mali byť 1 748,00 €, rozdiel 225,00 €, rozdiel v náš neprospech. Ako sa to dá, prosim, opravit? O sumu rozdielu 374,00 -zaúčtovat to 551/082 - nedaňový náklad? Na karte majetku to opraviť - každý jeden rok? Alebo do r. 2017 zapisať sumu rozdielu? Rok 2017 budeme pokračovať podľa nového odpisového plánu?
Vydané: 20. 12. 2017
Chcela by som Vás poprosiť o zaradenie do daňovej odpisovej skupiny majetok, ktorý zahŕňa terénne úpravy a výsledkom je BMX dráha.
Vydané: 20. 12. 2017
Daná je slovenská s. r. o. (platiteľ), ktorá chce cez webshop predávať použitý aj nový tovar. Takže bude používať súčasne štandardný DPH režim aj DPH režim pre použitý tovar. 1. Spoločnosť plánuje nakupovať použitý tovar od fyzických osôb-nepodnikateľov (nezdaniteľných osôb). Nakúpi napríklad použitú práčku (v hotovosti/prevodom) od fyzickej osoby. Aký doklad potrebuje spoločnosť do účtovníctva (a do záznamov pre DPH) aby vedela následne preukázať oprávnenosť použitia § 66 zákona o DPH pri vystavenej faktúre? Kúpnu zmluvu s fyzickou osobou (+ príjmový doklad od FO v prípade úhrade v hotovosti), prijatú faktúru od FO, či preberací protokol k práčke? 2. Spoločnosť bude predávať tovar aj do zahraničia. Ak pri novom tovare dosiahne zákonný obrat, registruje sa pre zásielkový predaj v danej krajine. Ako to ovplyvní predaj použitého tovaru do tejto krajiny? Môže spoločnosť naďalej fakturovať so slovenskou DPH podľa § 66 zákona o DPH? Alebo sa musí riadiť miestnymi zákonmi?
Vydané: 13. 11. 2017
Ako správne zaúčtovať faktúru? Všetky žiarovky dodané boli, montáž bola zrealizovaná, len úhrady budú prebiehať po dobu 36 mesiacov aj zo štátnych zdrojov. Podľa odpovedí sme sa správne aj my rozhodli, že ide o bežný výdavok a faktúru sme zaúčtovali 511/321, pričom sme 321 rozlíšili krátkodobú a dlhodobú, nakoľko sa bude splácať 36 mesiacov. Problém vidíme pri použití štátnych zdrojov. Pretože, súčasne sme zúčtovali 357/693. Lenže všetky finančné prostriedky neboli použité, nakoľko sa faktúra uhrádza v splátkach. Nie je potrebné použiť účet 38x?
Vydané: 06. 11. 2017
Potrebujeme poradiť zo zaúčtovaním faktúry od elektrární. Mesto uzatvorilo zmluvu o dielo na dodávku úsporných LED zdrojov so splatnosťou na obdobie 36 mesiacov. V prílohe zmluvy je rozpis počtu dodaných kusov žiaroviek, žiariviek a reflektorov. Faktúra bola od elektrárni zaslaná na celé obdobie 36 mesiacov a bude hradená zo štátnych prostriedkov. Ako správne zaúčtovať faktúru? Ide o bežné výdavky údržbu alebo kapitálový výdavok, keď je v zmluve uvedené: Článok I. Predmet Zmluvy 1. Zhotoviteľ sa.touto Zmluvou zaväzuje zabezpečiť pre Objednávateľa plnenie podľa čl. II. bod 1 tejto Zmluvy za účelom modernizácie osvetlenia a využitia úsporných LED zdrojov svetla v objektoch Objednávateľa. Objednávateľ sa zaväzuje zaplatiť za plnenie predmetu tejto Zmluvy cenu vo výške a spôsobom podľa článku III. tejto Zmluvy. Článok II. Plnenie Zhotoviteľa 1. Zhotoviteľ sa zaväzuje pre Objednávateľa zabezpečiť dodanie a inštaláciu LED svetelných zdrojov a svietidiel nasledovne: a) technický návrh riešenia LED zdrojov svetla (LED žiarovky a/alebo LED trubice) a svietidiel na základe vstupných podkladov Objednávateľa – technická špecifikácia bola ku dňu podpisu tejto Zmluvy Zhotoviteľom vyhotovená a tvorí prílohu č. 1 tejto Zmluvy b) zhodnotenie potenciálu úspory spotreby elektriny oproti doterajšiemu stavu c) dodanie a montáž LED zdrojov svetla a svietidiel podľa prílohy č. 1 tejto Zmluvy, ďalej tiež ako „dielo” alebo „predmet plnenia“. 2. Miestom plnenia predmetu Zmluvy sú priestory Objednávateľa uvedené v prílohe č. 1 tejto Zmluvy. V prílohe č. 1 je uvedené: Príloha č.l: Technická špecifikácia Budova Typ svetelného zdroja Spolu za budovu Žiarovky Lineárne žiarivky Reflektory Bytový dom ul. Dúhová 1 82 6 88 Bytový dom ul. Dúhová 3 82 6 88 Bytový dom ul. Dúhová 5 82 6 88 Bytový dom ul, Jovická 52 25 25 Bytový dom ul. Jovická 54 17 17 Bytový dom ul. Jovická 56 25 25 Bytový dom ul. Jovická 58 17 17 Bytový dom ul. Jovická 60 25 25 Bytový dom ul. Jovická 62 17 17 Bytový dom ul. Okružná 28 39 39 Bytový dom ul, Okružná 34 39 39 Bytový dom ul. Okružná 36 39 39 Bytový dom ul. Šafaříkova 101 23 23 Bytový dom ul.Okružná 26 39 39 MŠ Kyjevská 14 238 348 586 MŠ Štitnická 267 81 348 MŠ ul. Krátka 28 70 2 72 MŠ ul. Pionierov 21 33 54 Radnica 375 303 18 696 Spolu za typ zdroja 1522 785 18 2325
Vydané: 30. 10. 2017
Sme občianske združenie a počas zimnej prípravy si objednávame halu od tretej osoby. Náklady na prenájom zaplatíme v plnej výške, no následne vyberieme od našich členov - detí, 50 % z ceny, ktorú sme uhradili. a) Podlieha tento výnos dani z príjmov, tzn. museli by sme zaplatiť daň z nami sprostredkovaného prenájmu? b) Je možné zvyšnú čiastku, tzn. stratu z prenájmu, stále použiť pri vyúčtovaní 2 % (prostriedky získané z príspevkov podnikateľov cez 2 % z ich dane z príjmov)?
Vydané: 19. 10. 2017
Maďarská Kft. posiela svojich zamestnancov pracovať na územie Slovenskej republiky. Zamestnanci budú vykonávať stavebné práce na území SR. Zamestnanci disponujú potvrdením A1, preto všetky odvody (zdravotné a sociálne odvody) platia naďalej v Maďarsku. Obdobie vyslania presiahne 183 dní v roku a preto na základe Dohody o zamedzení dvojitého zdanenia (medzi Maďarskom a Slovenskou republikou) daň zo závislej činnosti musí platitiť zamestnávateľ na Slovensku. Zamestnávateľ (Maďarská Kft.) sa samozrejme registrovala na Slovensku na DIČ. Títo zamestnanci dostávajú od maďarskej firmy aj stravné (za deň), keďže z ich hľadiska sú akoby na pracovnej ceste v zahraničí (na Slovensku). Na Slovensku (na základe slovenských zákonov) okrem základnej mzdy sa musí zdaniť aj príjem zamestnancov z tohto stravného? Prosíme uviesť aj presný zákon, na základe ktorého áno alebo nie.
Vydané: 19. 10. 2017