Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce

Dátum: Rubrika: Právo pre verejnú správu Zo seriálu: Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce

V príspevku sa venujem jednému z prvkov „trojdelenia“ moci v územnej samospráve, a to hlavnému kontrolórovi obce, ktorý v rámci dosahovania rovnováhy medzi subjektmi obecnej samosprávy zabezpečuje univerzálny výkon kontroly v podmienkach obce. Príspevok sa zameriava na statusové otázky inštitútu hlavného kontrolóra obce, konkrétne na inštitút nezlučiteľnosti a obmedzení pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce. V článku využívam kritickú metódu, v zmysle ktorej analyzujem stav de lege lata (platnú právnu úpravu), poukazujeme na aplikačné problémy, rozhodovaciu prax súdov a v konečnom dôsledku formulujem vlastné hodnotiace názory a ponúkam návrhy v rovine de lege ferenda (zlepšenia právnej úpravy). Prezentované návrhy de lege ferenda môžu prispieť ku skvalitneniu fungovania obecnej samosprávy, a to najmä vo svetle prebiehajúcej reformy verejnej správy.

Úvod

Právna úprava obecného samosprávneho zriadenia v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) dôsledne rozlišuje medzi:

  1. orgánmi obce – ktorými sú obecné zastupiteľstvo a starosta obce,
  2. orgánmi obecného zastupiteľstva – napr. obecná rada, komisie obecného zastupiteľstva,
  3. hlavným kontrolórom obce – za prvé dve samostatné skupiny treba zaradiť hlavného kontrolóra obce, ktorý má tzv. hybridné postavenie, t. j. je odborným voleným zamestnancom obce so špecifickým statusom zameraným na výkon kontroly v podmienkach tej-ktorej obce. Hlavný kontrolór obce teda nie je orgánom obce, ale je obligatórnym zamestnancom obce, z čoho následne vyplýva množstvo odlišností v jeho právnom postavení, ale aj pri realizácií jeho úloh a zákonom zverených kompetencií.

Zmyslom právnej úpravy obecného zriadenia v Slovenskej republike je teda rozdelenie právomocí a kompetencií v územnej samospráve na úrovni obcí medzi:

  1. obecné zastupiteľstvo ako normotvorný a koncepčný orgán,
  2. starostu obce ako výkonný orgán a
  3. hlavného kontrolóra obce zabezpečujúceho relatívne univerzálny rozsah kontroly podľa osobitného procesnoprávneho predpisu, t. j. zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

V záujme účinného naplnenia tohto trojdelenia moci v obecnej samospráve, ako aj naplnenia zásady objektívnosti ako základnej kontrolnej zásady v slovenskej verejnej správe zakotvuje zákonodarca vo vzťahu k hlavnému kontrolórovi obce inštitút inkompatibility (nezlučiteľnosti) a viaceré obmedzenia pri výkone jeho funkcie.

Inkompatibilita funkcie hlavného kontrolóra obce

Funkcia hlavného kontrolóra obce je nezlučiteľná s:

  • funkciou poslanca obecného zastupiteľstva,
  • starostu obce,
  • člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec,
  • iného zamestnanca obce a
  • podľa osobitného zákona.

V prípade, ak dôjde k zákonom zakázanému stretu funkcií, dochádza podľa § 18a ods. 8 písm. g) zákona o obecnom zriadení ex lege (priamo zo zákona) dňom začatia výkonu týchto funkcií k zániku funkcie hlavného kontrolóra obce. K takémuto zániku, keďže nastáva priamo zo zákona, už netreba žiadne ďalšie rozhodnutie orgánu obce. Túto právnu skutočnosť obecné zastupiteľstvo už len vezme na vedomie a vyhlási voľbu nového hlavného kontrolóra obce.

Hlavný kontrolór obce teda nesmie súčasne vykonávať aj funkciu v orgáne obce, t. j. funkciu poslanca obecného zastupiteľstva alebo starostu obce.

Nezlučiteľnosť sa týka len súčasného výkonu funkcie hlavného kontrolóra a funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, resp. starostu obce súčasne vtej istej obci. Z toho vyplýva, že k inkompatibilite funkcií nedôjde v prípade, ak hlavný kontrolór bude poslancom obecného zastupiteľstva, resp. starostom v niektorej inej obci, v ktorej nie je hlavným kontrolórom. V prípade, že pôjde o hlavného kontrolóra, ktorý v zmysle § 18b zákona o obecnom zriadení bude vykonávať kontrolnú činnosť pre viaceré obce, podmienka inkompatibility funkcií sa bude týkať všetkých obcí, v ktorých funkciu vykonáva.

V rovine de lege ferenda navrhujem, aby sa v zákone o obecnom zriadení expressis verbis (výslovne) uviedlo, že nezlučiteľnosť funkcie hlavného kontrolóra obce a poslanca obecného zastupiteľstva sa nevzťahuje na miestneho kontrolóra mestských častí hlavného mesta Bratislava a mesta Košice, ktorý môže byť poslancom mestského zastupiteľstva hlavného mesta Bratislava a mesta Košice. Výslovnou dikciou zákona by sa odstránili doterajšie pochybnosti aplikačnej praxe o nezlučiteľnosti funkcií miestnych kontrolórov mestských častí Bratislavy a Košíc vo vzťahu k členstvu v orgánoch samosprávy týchto miest.

Hoci zákon o obecnom zriadení používa pojem poslanec, ide o legislatívnu skratku vymedzenú v § 5 ods. 8 zákona o obecnom zriadení. Z uvedeného vyplýva, že teda ide len o poslanca obecného zastupiteľstva, a nie je ustanovená inkompatibilita s funkciou poslanca v inom zastupiteľskom zbore (Národnej rade Slovenskej republiky, vyššom územnom celku a pod.).

V praktickej rovine tiež treba dôsledne rozlišovať medzi nezlučiteľnosťou funkcií na strane jednej a nemožnosťou kandidovať na funkciu hlavného kontrolóra obce na strane druhej, tzn., že na funkciu hlavného kontrolóra obce môže kandidovať každý, kto spĺňa zákonné podmienky a otázka nezlučiteľnosti funkcií sa

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály