Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie a schválenie rozpočtu obce na rok 2025

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku sa budeme venovať zostavovaniu a schvaľovaniu rozpočtu obce na rok 2025. Upozorníme na vplyv noviel rozpočtových pravidiel na zostavenie návrhu rozpočtu a odpovieme na časté otázky z uplatnenia rozpočtových pravidiel pri zostavovaní rozpočtu.
Podľa § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Cit. zákon nerieši podrobnosti zostavenia a schvaľovania rozpočtu obce, ale v § 9 ods. 5 odkazuje na osobitnú právnu úpravu, ktorou je zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z.z.“).
Z uvedenej právnej úpravy vyplýva, že obec zostavuje svoj rozpočet a predkladá ho na schválenie oprávnenému orgánu, ktorým je podľa § 11 ods. 4 písm. b) zákona o obecnom zriadení obecné zastupiteľstvo, ktoré rozhoduje o základných otázkach života obce a je mu vyhradené schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny.
Zákon o obecnom zriadení nerieši proces zostavovania rozpočtu, v tomto prípade sa uplatňujú rozpočtové pravidlá uvedené v zákone č. 583/2004 Z.z.
Novela zákona č. 583/2004 Z.z.
Zákon č. 583/2004 Z.z. bol novelizovaný zákonom č. 85/2024 Z.z. (účinný od 1.5.2024) a zákonom č. 118/2024 Z.z. (účinný od 1.8.2024).
Zákonom č. 85/2024 Z.z. sa doplnil § 21j zákona č. 583/2004 Z.z., podľa ktorého ustanovenia § 10 ods. 7 a 9 obec a vyšší územný celok nie sú povinné vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu na úhradu bežných výdavkov uplatňovať do 31. decembra 2024; v tomto období obec a vyšší územný celok nie sú povinné uplatňovať vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ani ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3. To neplatí vo vzťahu k zostaveniu rozpočtu na roky 2025 až 2027.
Otázka č. 1:
Bude uplatnený § 21j zákona č. 583/2004 Z.z. pri zostavovaní rozpočtu na rok 2025?
Ustanovenie § 21j zákona č. 583/2004 Z.z. sa nebude uplatňovať vo vzťahu k zostaveniu rozpočtu na roky 2025 až 2027. Z cit. ustanovenia vyplýva, že novela zákona č. 583/2004 Z.z. rieši oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na úhradu bežných výdavkov do 31. decembra 2024 a nerieši zostavenie rozpočtu na roky 2025 až 2027.
Zákonom č. 118/2024 Z.z. sa zmenil a doplnil zákon č. 583/2004 Z.z., konkréte § 3 ods. 5, podľa ktorého návrh finančných vzťahov medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí a štátnym rozpočtom a rozpočtami vyšších územných celkov prerokúva Ministerstvo financií SR (ďalej len „MF“) s republikovými združeniami obcí a so zástupcami vyšších územných celkov pred predložením návrhu rozpočtu verejnej správy na rokovanie vlády.
Súčasne sa prerokúva aj predpokladaný vývoj príjmov, výdavkov, prebytku alebo schodku rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov ako súčasti rozpočtu verejnej správy. MF najneskôr do 30 dní od schválenia limitu verejných výdavkov NR SR oznamuje republikovým združeniam obcí a zástupcom vyšších územných celkov limit verejných výdavkov pre obce a vyššie územné celky, ktorý je súčasťou rozpočtu verejnej správy.
Otázka č. 2:
Musí obec zostaviť rozpočet s výdavkovými limitmi?
Novela zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z.z.“) zákonom č. 118/2024 Z.z. v čl. III. zmenila a doplnila ustanovenie § 3 ods. 5 zákona č. 523/2004 Z.z., podľa ktorého MF najneskôr do 30 dní od schválenia limitu verejných výdavkov NR SR oznamuje republikovým združeniam obcí a zástupcom vyšších územných celkov limit verejných výdavkov pre obce a vyššie územné celky, ktorý je súčasťou rozpočtu verejnej správy.
Je dôležité uviesť, že novela zákona č. 523/2004 Z.z. sa na rozpočet obce, rozpočet vyššieho územného celku a rozpočty nimi zriadených organizácií a založených právnických osôb vo vzťahu k limitu verejných výdavkov nevzťahuje. Pre obec a vyšší územný celok a nimi zriadené a založené organizácie limity verejných výdavkov neplatia.
Limity verejných výdavkov nebudú záväzné pre prípravu rozpočtov obcí a vyšších územných celkov schvaľovaných ich zastupiteľstvami. Oznámenie celkovej sumy limitu verejných výdavkov zo strany MF má pre subjekty územnej samosprávy len informatívny charakter.
Novela zákona č. 523/2004 Z.z.
V súvislosti so zostavením rozpočtu na rok 2025 je dôležité spomenúť novelu zákona č. 523/2004 Z.z. zákonom č. 118/2024 Z.z. Novelizované bolo ustanovenie § 8 ods. 4, podľa ktorého výdavky štátneho rozpočtu možno použiť len do konca rozpočtového roka, na ktorý boli rozpočtované.
Ak zo štátneho rozpočtu boli poskytnuté fyzickým osobám alebo právnickým osobám kapitálové výdavky, tieto možno použiť na určený účel aj v troch rozpočtových rokoch bezprostredne nasledujúcich po roku, na ktorý boli rozpočtované.
Ak zo štátneho rozpočtu boli poskytnuté fyzickým osobám alebo právnickým osobám bežné výdavky na program rozvojovej spolupráce, na programy podporujúce medzinárodnú vzdelávaciu mobilitu alebo medzinárodnú vedeckú mobilitu, ak vyplývajú z medzinárodnej zmluvy, alebo ak program schválila vláda, alebo poskytnuté Agentúrou na podporu výskumu a vývoja, tieto možno použiť na určený účel aj v troch rozpočtových rokoch bezprostredne nasledujúcich po roku, na ktorý boli rozpočtované.
Prostriedky Európskej únie, prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel.
Aj podľa dodatku č. 1 k Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027 vzhľadom na osobitnú úpravu lehoty použitia už poskytnutých kapitálových výdavkov a taxatívne vymedzených poskytnutých bežných výdavkov bolo ministerstvom financií usmernené, že sa budú kódy zdrojov v Prílohe č. 1 Príručky používať takto:
-
v časti 1/ v štátnom rozpočte budú kódy zdrojov 131K, 131L, 131M, 131N, 131O, 3UAN, 3UAO využívať len štátne príspevkové organizácie a štátne fondy (s výnimkou pre rozpočtové organizácie pri samostatnom účte 003),
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály