Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie

Dátum: Rubrika: Na aktuálnu tému

Dňa 17. septembra 2024 Národa rada Slovenskej republiky v treťom čítaní schválila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z.z.o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov [1]. V článku budú predstavené samotné dôvody predloženia vládneho návrhu, súhrn a opis hlavných zmien, ktoré majú vplyv na samotné konanie. Bude predstavená aj zmena prílohy, ktorá sa vzťahuje na odpadové hospodárstvo.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vládny návrh“), ako je už zrejmé z jeho názvu, novelizuje zákon č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o EIA“) [2].
V úvode treba uviesť, že vládny návrh stále nebol zverejnený v Zbierke zákonov SR, a teda nie je právne záväzný, a to z dôvodu, že tento bol prezidentom SR 3. októbra 2024 vrátený Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“). Aktuálne je vedený pod parlamentnou tlačou 525 a v rámci aktuálnej 22. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky so začiatkom 22. októbra 2024 o 13:00 je zaradený ako 89 bod rokovania. K 30. októbru 2024 má status „neprerokovaný bod programu“.
Aj napriek tejto skutočnosti si v článku predstavíme hlavné zmeny vládneho návrhu. Vetovanie prezidentom a zmeny, ktoré navrhuje prezident SR sa týkajú len dvoch novelizačných bodov, a to 22 a 28. Tieto sa majú vypustiť a doterajšie body čl. I schváleného zákona sa primerané prečíslujú. Po vrátení vládneho návrhu 3. októbra 2024 bol predpoklad, že tento bude schválený v súlade s návrhom prezidenta SR na aktuálnej schôdzi NR SR, tak aby nadobudol pôvodne schválenú účinnosť 1. januára 2025. Vo vzťahu k súčasnej situácii v NR SR nie je možné predpokladať ďalší postup.
Dôvody predloženia vládneho návrhu
Dôvodová správa k vládnemu návrhu uvádza tie dôvody, ktoré viedli k jeho spracovaniu a predloženiu [3]:
-
priblížením hlavnému účelu
smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (kodifikované znenie) (Text s významom pre EHP)
(ďalej len „smernica EIA“) [4] zefektívniť procesy súvisiace s hodnotením vplyvov - zisťovacie konanie, určenie rozsahu hodnotenia aj samotné posudzovanie vplyvov na životné prostredie - pri súčasnom posilnení odbornej stránky posudzovania a zabezpečenia úplnej účasti verejnosti v rozsahu definovanom v európskej legislatíve a Aarhuskom dohovore;
-
súčasný zákon o EIA bol prijatý pred takmer 20 rokmi a odvtedy bol novelizovaný viac ako 20-krát;
-
zákon o EIA nemá jasné rozdelenie procesov súvisiacich s posudzovaním vplyvov na životné prostredie definované v smernici EIA (osobitne rozdelenie zisťovacieho konania - screeningu, určenia rozsahu hodnotenia a samotného procesu posudzovania vplyvov). Práve zastaraný model uplatňovania týchto procesov často v praxi viedol k neodôvodneným prieťahom a stagnácii EIA procesov v SR;
-
návrh vládneho zákona preto, po vzore smernice EIA v platnom znení, prináša jednoznačné oddelenie procesu zisťovacieho konania a určenia rozsahu hodnotenia od samotného procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, zjednodušenie a zníženie počtu súvisiacich procesných úkonov a zároveň presnejšie upravuje požiadavky na odbornosť osôb vykonávajúcich hodnotenie vplyvov, s cieľom maximálne sa vo všetkých oblastiach priblížiť smernici EIA;
-
návrh vládneho zákona vychádza z Programového vyhlásenia vlády z roku 2023, ktoré si dalo za cieľ zjednodušenie procesov EIA na národnej úrovni pri zachovaní súladu s európskou legislatívou.
Slovak business agency (SBA) prostredníctvom svojho špecializovaného analytického odboru „Centrum lepšej regulácie“ publikovala v septembri 2023 dokument „Analýza k zákonu č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA)" [5]. V závere analýzy sa uvádzajú tieto zistenia:
-
zákonné lehoty nie sú vo veľkej väčšine prípadov dodržiavané a časové trvanie konaní je v nemálo prípadoch neúmerne veľké, dosahujúce aj niekoľko rokov,
-
neplnenie zákonných lehôt je plošný problém, identifikovateľný pri väčšine príslušných orgánov; v prípade niektorých príslušných orgánov je pritom pozorovateľné neplnenie lehôt vo veľkom rozsahu spojené s veľmi veľkou dĺžkou konaní,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.