Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nová právna úprava ochrany ovzdušia
Dátum: Rubrika: Legislatíva
Predchádzajúca legislatíva o ochrane ovzdušia v SR nezabezpečovala efektívnu ochranu ovzdušia. S cieľom dosiahnuť ciele v tejto oblasti, pripravilo Ministerstvo životného prostredia SR nové právne predpisy, ktoré vytvárajú predpoklady na dosiahnutie dobrej kvality ovzdušia prostredníctvom ich aplikácie. Článok popisuje spôsoby, akými budú ciele v ochrane ovzdušia dosiahnuté, keď budú tieto predpisy uplatnené a realizované.
1. Úvod
Stav ovzdušia, koncentrácia znečisťujúcich látok, významnou mierou ovplyvňuje zdravie populácie, ako aj stav ekosystémov. Svedčia o tom aj aktualizované odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie, ktoré sprísnili doterajšie hodnoty koncentrácií znečisťujúcich látok do ovzdušia vo vzťahu k zdravotnému riziku.
Do 1. júla 2023 platný právny rámec ochrany ovzdušia, zákon o ovzduší v znení neskorších predpisov, spolu s vykonávacími právnymi predpismi a zákonom o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia už neposkytoval možnosti adekvátne reagovať na aktuálne výzvy ochrany ovzdušia.
Slovenská republika čelí žalobe zo strany Európskej komisie za neplnenie právnych predpisov daných európskou legislatívou v tejto oblasti (napr. prekročenie limitnej hodnoty pre častice PM10 v dvoch zónach a jednej aglomerácii a tiež za neprijatie primeraných opatrení na zlepšenie kvality ovzdušia (v zónach: Banskobystrický kraj a Košický kraj a aglomerácii Košice).
Hlavným cieľom zákona č. 140/2023 Z.z. o ochrane ovzdušia a jeho vykonávacích právnych predpisov je zabezpečenie a udržanie dobrej kvality ovzdušia, zavedenie politík a opatrení z Národného programu znižovania emisií do roku 2030. Zmeny tiež vychádzajú zo skúseností získaných doterajšou aplikačnou praxou.
Právna úprava zákona sleduje tri hlavné línie:
-
kvalitu ovzdušia,
-
zníženie celkových emisií a
-
obmedzovanie emisií na zdroji.
Zahŕňa tiež viacero nových nástrojov a prvkov, na ktoré je najmä zameraný tento príspevok.
K zákonu bolo tiež prijatých 10 vykonávacích vyhlášok.
Rovnako požiadavky nespĺňal ani zákon č. 401/1998 Z.z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, preto aj tento zákon sa novelizoval a v máji 2023 parlament prijal zákon č. 190/2023 Z.z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia.
V
Prvej časti
sa vymedzuje cieľ a predmet zákona, pričom cieľom je predovšetkým dosiahnutie a udržanie dobrej kvality ovzdušia bez negatívnych dopadov na zdravie ľudí a bez rizika ohrozenia životného prostredia.Zákon upravuje aj požiadavky na monitorovanie a hodnotenie kvality ovzdušia, prípustnú mieru znečisťovania ovzdušia, informovanie verejnosti, národné záväzky znižovania emisií, požiadavky na kvalitu palív a regulovaných výrobkov, informačné systémy o stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia a ich emisiách, výkon dozoru, činnosti vyžadujúce odbornú spôsobilosť a činnosti na podporu výkonu štátnej správy ochrany ovzdušia na úradné účely konaní podľa tohto zákona a konania podľa ďalších predpisov vo veciach ochrany ovzdušia a životného prostredia.
Paragraf 2 vymedzuje základné pojmy. Definuje sa ochrana ovzdušia, ktorá zahŕňa tri oblasti a to: obmedzovanie emisií na zdroji, znižovanie celkových emisií vybraných znečisťujúcich látok a znižovanie znečistenia ovzdušia. Jedným zo základných pojmov je vymedzenie ovzdušia, ktoré je definované ako okolité ovzdušie v troposfére. To znamená, že ciele v kvalite ovzdušia sa vzťahujú na vonkajšie okolité ovzdušie. Vnútorné ovzdušie v budovách, ako aj pracovné prostredie nepodlieha úprave podľa tohto zákona.
Definujú sa zdroje znečisťovania ovzdušia, ktoré môžu byť stacionárne alebo mobilné. Stacionárny zdroj sa vymedzuje ako technologický celok, sklad palív, surovín alebo produktov, skládka odpadov, lom, plocha alebo stavba, objekt a činnosť, ktorá znečisťuje alebo môže znečisťovať ovzdušie a je vymedzený ako súhrn všetkých častí, súčastí a činností v rámci funkčného celku a priestorového celku.
Osobitným druhom stacionárneho zdroja je prenosný zdroj, ktorý má účelový charakter a na jednom mieste sa prevádzkuje dočasne; prenosným zdrojom je aj technická jednotka, ktorá je súčasťou mobilného zdroja, vnášajúca emisie znečisťujúcej látky do ovzdušia, ak vnáša do ovzdušia iné emisie, ako sú zo spaľovacieho motora mobilného zariadenia.
Mobilný zdroj je zariadenie, ktoré na svoj pohyb alebo pohon vlastných strojných častí využíva spaľovací motor, na ktorý sa z hľadiska emisií znečisťujúcich látok vzťahujú technické požiadavky pre cestné motorové vozidlá alebo necestné pojazdné stroje regulované osobitným predpisom. Ide najmä o cestné motorové vozidlá, železničné koľajové vozidlá, plavidlá a lietadlá.
Definuje sa tiež zápach. Meranie zápachu sa v súčasnosti bude týkať len emisných limitov pre zápach ustanovených vo vykonávacích rozhodnutiach Európskej komisie o záveroch o BAT, to znamená, že meranie zápachu sa nebude vzťahovať na zápach spôsobovaný poľnohospodárskou činnosťou.
Tiež sú definované povoľujúce orgány, ktorými sú SIŽP, okresný úrad, obec a ministerstvo obrany a povolenie (ods. 2), ktorým sa rozumie povolenie podľa § 27 a integrované povolenie podľa zákona IPKZ.
Druhá časť
zákona sa týka kvality ovzdušia a vplyvov znečistenia ovzdušia na ekosystémy. Požiadavky týkajúce sa hodnotenia kvality ovzdušia sú ustanovené v súlade požiadavkami európskych právnych predpisov.Cieľom v kvalite ovzdušia je udržať kvalitu ovzdušia v miestach, kde je dobrá kvalita ovzdušia a zlepšiť kvalitu ovzdušia v ostatných prípadoch.
Zároveň sa zavádza možnosť určenia miestnej alebo regionálnej prahovej hodnoty na informovanie obyvateľstva alebo cieľovej hodnoty kvality ovzdušia pre iné znečisťujúce látky, ktoré môžu predstavovať zdravotné riziko pre obyvateľstvo. Toto má v kompetencii Okresný úrad v sídle kraja po prerokovaní s Úradom verejného zdravotníctva a Slovenským hydrometeorologickým ústavom (SHMÚ).
Kvalita ovzdušia sa hodnotí podľa § 4 metódami merania, výpočtu, predpovedania alebo odhadu, ktoré vykonáva ministerstvom poverená organizácia - SHMÚ). Na účely hodnotenia kvality ovzdušia možno využívať aj výsledky meraní vykonávaných prevádzkovateľmi stacionárnych zdrojov, ktorí majú túto povinnosť určenú, ako aj inými subjektmi, ak ide o reprezentatívne merania (
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.