Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Daňová exekúcia zadržaním vodičského preukazu daňového dlžníka

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Výnosy z miestnych daní a poplatkov predstavujú dôležitý príjem obce. V nasledujúcom príspevku sa venujeme efektívnemu nástroju, prostredníctvom ktorého môžu obce nedoplatky na miestnych daniach a poplatkoch od daňových dlžníkov vymôcť.
Množstvo obcí sa pri výkone samosprávy pasuje s nedostatkom finančných prostriedkov, pričom však nie každá obec naplno využíva zdroje financovania, ktoré im zákon priznáva. V súlade s § 5 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z.z.o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len " ") je príjem obce tvorený taktiež výnosmi miestnych daní a poplatkov.
Ako však postupovať, keď obyvatelia obce miestne dane neplatia? V praxi sa častokrát možno stretnúť s nezáujmom obcí vymáhať tieto pohľadávky či už z dôvodu neprimeranej administratívnej záťaže alebo z dôvodu ich predpokladanej nevymožiteľnosti, keď napríklad o svojich daňových dlžníkoch vedia, že nevlastnia žiaden majetok a nemajú žiaden príjem.
______________________________
Nie každá obec však vie, že zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len ) obciam od 1. januára 2020 dáva do rúk pomerne jednoduchý a efektívny nástroj, prostredníctvom ktorého môžu od svojich dlžníkov nedoplatky na miestnych daniach a poplatkoch vymôcť, a to aj v prípade, ak nevlastnia žiaden majetok. Reč je o exekúcii zadržaním vodičského preukazu.
______________________________
Daňové exekučné konanie
V súlade s § 4 ods. 3 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb.o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len " ") a § 99 ods. 1 a 2 zákona č. 582/2004 Z.z.o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len " ") je správcom miestnych daní a miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady obec.
Obec správu daní vykonáva v súlade s daňovým poriadkom, ktorý okrem iného upravuje aj postup obce ako správcu dane pri výkone daňovej exekúcie.
______________________________
V zmysle § 88 ods. 1 daňového poriadku je daňovým exekučným konaním konanie, v ktorom správca dane z úradnej moci vymáha daňový nedoplatok, iné peňažné plnenie uložené rozhodnutím, exekučné náklady a hotové výdavky podľa § 149 daňového poriadku.
______________________________
Obec má pri vymáhaní daňových nedoplatkov na výber, či bude postupovať podľa daňového poriadku alebo postúpi vymáhanie nedoplatku súdnemu exekútorovi v súlade so zákonom č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. (ďalej len "exekučný poriadok").
Ak sa obec rozhodne postupovať podľa daňového poriadku, musí dodržiavať zásady daňového exekučného konania a daňovú exekúciu môže viesť
výlučne na podklade exekučného titulu
, ktorým podľa § 89 ods. 1 daňového poriadku je:
a)
vykonateľné rozhodnutie, ktorým bolo uložené peňažné plnenie,
b)
vykonateľný výkaz daňových nedoplatkov,
c)
jednotný exekučný titul podľa osobitného predpisu
1)
,
d)
exekučný titul podľa osobitného predpisu
2)
.
Vo vzťahu k miestnym daniam a poplatkom bude daňová exekúcia spravidla vedená na podklade výkazu daňových nedoplatkov, ktorý správca dane zostaví z údajov evidencie daní. V súlade s § 89 ods. 2 daňového poriadku výkaz daňových nedoplatkov obsahuje:
a)
označenie daňového dlžníka,
b)
výšku daňových nedoplatkov podľa daňových priznaní, opravných daňových priznaní, dodatočných daňových priznaní alebo oznámení podľa osobitných predpisov,
c)
výšku daňových nedoplatkov vzniknutých nezaplatením dane bez podania daňového priznania,
d)
výšku daňových nedoplatkov podľa právoplatných rozhodnutí v členení podľa jednotlivých druhov daní,
e)
pôvodnú splatnosť daní,
f)
deň, ku ktorému je výkaz daňových nedoplatkov zostavovaný.
Deň vyhotovenia výkazu daňových nedoplatkov je
dňom jeho vykonateľnosti
, pričom daňový dlžník sa o zostavení výkazu daňových nedoplatkov ani o jeho vykonateľnosti
neupovedomuje
.
Vykonanie daňovej exekúcie zadržaním vodičského preukazu
Pri výkone daňovej exekúcie obcou podľa daňového poriadku je možné zadržať vodičský preukaz oprávňujúci viesť ktorúkoľvek skupinu motorových vozidiel. Tento spôsob vykonávania daňovej exekúcie nepostihuje majetok daňového dlžníka, no má v podstate preventívny charakter a nepriamo núti daňového dlžníka, bez ohľadu na jeho majetkové pomery, uhradiť dlh, aby mu mohol byť vodičský preukaz vrátený.
Uvedeným spôsobom možno viesť daňovú exekúciu (takmer) u každej fyzickej osoby, ktorá je držiteľom vodičského preukazu. Výnimku predstavujú osoby, ktorých príjmy sú priamo podmienené držbou vodičského preukazu. Pôjde napríklad o profesionálnych šoférov, vodičov autobusov, taxikárov, kuriérov a pod. Pri takýchto osobách je exekúcia zadržaním vodičského preukazu neprípustná. Podotýkame však, že nestačí, aby daňový dlžník napríklad potreboval motorové vozidlo na cestu do práce, držba vodičského preukazu musí byť nevyhnutná na samotný výkon jeho povolania.
______________________________
Uvedenú skutočnosť správca dane pri začatí daňovej exekúcie nepreveruje, ale je na strane daňového dlžníka, aby ju preukázal po doručení daňovej exekučnej výzvy.
______________________________
Proces daňového exekučného konania
1.
výzva na zaplatenie daňového nedoplatku
2.
začatie daňového exekučného konania
3.
daňová exekučná výzva
4.
daňový exekučný príkaz
5.
skončenie daňového exekučného konania
Výzva na zaplatenie daňového nedoplatku
V prípade, ak daňový subjekt v lehote podľa daňového poriadkualebo osobitných predpisov alebo v lehote určenej v rozhodnutí správcu dane nezaplatil daň alebo neodviedol vybranú daň alebo zrazenú daň, správca dane ho
môže vyzvať, aby daňový nedoplatok odviedol alebo zaplatil v ním určenej náhradnej lehote
.
______________________________
Tu je potrebné mať na vedomí, že predchádzajúca výzva dlžníka na zaplatenie daňového nedoplatku
nie je povinnosťou, ale iba možnosťou správcu dane.
Reálne využitie tejto možnosti bude spravidla podmienené napríklad predchádzajúcou daňovou disciplínou daňového subjektu.
______________________________
Ak sa však obec rozhodne postupovať týmto spôsobom, je povinná v zaslanej výzve upovedomiť daňového dlžníka o následkoch neodvedenia alebo nezaplatenia daňového nedoplatku a určiť spomínanú náhradnú lehotu na splnenie svojej daňovej povinnosti, ktorá nesmie byť kratšia ako 15 dní.
Proti výzve má daňový dlžník právo podať námietku do 15 dní od jej doručenia, ktorá má odkladný účinok.
V zmysle § 71 daňového poriadku o námietke rozhoduje orgán, voči ktorému námietka smeruje, t.j. v tomto prípade obec. V prípade, ak správca dane námietke vyhovie, rozhodnutie nemusí obsahovať odôvodnenie. Proti rozhodnutiu o námietke nie sú prípustné opravné prostriedky, ak zákon takúto možnosť výslovne nepripúšťa.
Začatie daňového exekučného konania
Daňové exekučné konanie začína správca dane na podklade exekučného titulu vydaním
rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania
, ktoré v súlade s § 90 ods. 2 daňového poriadku musí obsahovať:
a)
názov a sídlo správcu dane, ktorý rozhodnutie vydal,
b)
číslo a dátum vydania tohto rozhodnutia,
c)
meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu daňového dlžníka alebo obchodné meno, sídlo daňového dlžníka, identifikačné číslo organizácie a identifikačné číslo daňového dlžníka pridelené pri registrácii, alebo rodné číslo, ak fyzická osoba nemá povinnosť registrácie podľa tohto zákonaalebo osobitného predpisu alebo ak je to nevyhnutné podľa osobitných predpisov
3)
,
d)
označenie konkrétneho exekučného titulu,
e)
výšku vymáhaného daňového nedoplatku,
f)
označenie osôb, na ktoré sa vzťahuje výrok o zákaze nakladania s majetkom daňového dlžníka,
V prípade, ak sa exekúcia vykoná zadržaním vodičského preukazu, uvedený údaj sa v rozhodnutí o začatí daňového exekučného konania neuvádza.
g)
výrok o zákaze nakladania s majetkom daňového dlžníka, ktorý podľa ustanovení tohto zákona podlieha daňovej exekúcii, osobám užívajúcim, evidujúcim, nakladajúcim alebo spravujúcim tento majetok, a to ani v prospech daňového dlžníka alebo na jeho príkaz, ako aj zákaz umožniť zaťažiť majetok daňového dlžníka s uvedením ustanovenia právneho predpisu, podľa ktorého sa rozhoduje; tento zákaz sa dňom doručenia oznámenia podľa § 91 ods. 7 daňového poriadku vzťahuje aj na osoby, ktoré užívajú, evidujú, spravujú alebo sú oprávnené nakladať s majetkom daňového dlžníka, ktorý správca dane zistí v priebehu daňového exekučného konania po doručení rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania,
h)
spôsob vykonania daňovej exekúcie,
Za účelom identifikácie vodičského preukazu odporúčame ešte pred vydaním rozhodnutia kontaktovať dopravný inšpektorát a požiadať o informácie, či daňový dlžník disponuje vodičským oprávnením, a ak áno, o identifikáciu vodičského preukazu. Následne bude vodičský preukaz špecifikovaný v rozhodnutí o začatí daňového exekučného konania a v ďalších nadväzujúcich rozhodnutiach.
i)
vlastnoručný podpis oprávnenej osoby s uvedením jej mena, priezviska a funkcie a odtlačok úradnej pečiatky; ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe, neobsahuje vlastnoručný podpis a odtlačok úradnej pečiatky, ale sa autorizuje podľa osobitného predpisu.
4)
V prípade vykonania daňovej exekúcie zadržaním vodičského preukazu sa rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania nedoručuje nikomu, len sa založí do spisu daňového dlžníka.
Dňom vydania rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania správcom dane je toto rozhodnutie právoplatné a nie sú proti nemu prípustné opravné prostriedky.
Daňová exekučná výzva
Po doručení rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania, resp. v tomto prípade po jeho vydaní, vydá obec ako správca dane daňovú exekučnú výzvu.
Vzhľadom na skutočnosť, že v prípade vykonania daňovej exekúcie zadržaním vodičského preukazu sa rozhodnutie o začatí daňového exekučného konania nikomu nedoručuje, daňová exekučná výzva sa spravidla vydáva v rovnaký deň. Napriek tomu však bude stále potrebné zachovať správne poradie oboch rozhodnutí.
Daňová exekučná výzva obsahuje:
a)
názov a sídlo správcu dane, ktorý daňovú exekučnú výzvu vydal,
b)
číslo a dátum vydania daňovej exekučnej výzvy,
c)
meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu daňového dlžníka alebo obchodné meno, sídlo daňového dlžníka, identifikačné číslo organizácie a identifikačné číslo daňového dlžníka pridelené pri registrácii, alebo rodné číslo, ak fyzická osoba nemá povinnosť registrácie podľa tohto zákonaalebo osobitného zákona alebo ak je to nevyhnutné podľa osobitných predpisov
5)
,
d)
oznámenie o začatí daňového exekučného konania,
e)
výšku daňových nedoplatkov podľa výkazu daňových nedoplatkov alebo vykonateľných rozhodnutí, ktorými bolo uložené peňažné plnenie,
f)
výzvu na zaplatenie daňového nedoplatku v lehote určenej správcom dane, pričom táto lehota
nesmie byť kratšia ako osem dní odo dňa doručenia
daňovej exekučnej výzvy,
g)
upozornenie, že ak daňový nedoplatok nebude zaplatený v lehote určenej správcom dane, správca dane vykoná daňovú exekúciu vydaním daňového exekučného príkazu na majetok daňového dlžníka vrátane majetku, na ktorý sa zriadilo záložné právo správcu dane podľa § 81 daňového poriadku, na mzdu alebo plat, alebo niektorý z príjmov uvedených v § 106 ods. 1 daňového poriadku,
h)
označenie majetku, na ktorý chce správca dane uplatniť výkon daňovej exekúcie,
i)
zákaz nakladania s majetkom, na ktorý chce správca dane uplatniť výkon daňovej exekúcie, a upozornenie, že daňový dlžník je povinný umožniť správcovi dane vykonať súpis hnuteľného majetku,
V prípade, ak sa exekúcia vykoná zadržaním vodičského preukazu, uvedené upozornenie podľa písmena g) a označenie majetku podľa písmena h) sa nebude týkať majetku daňového dlžníka, no jeho vodičského preukazu a zákaz podľa písmena i) nebude uvedený vôbec.
j)
poučenie o možnosti podať opravný prostriedok,
k)
vlastnoručný podpis oprávnenej osoby s uvedením jej mena, priezviska a funkcie a odtlačok úradnej pečiatky; ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe, neobsahuje vlastnoručný podpis a odtlačok úradnej pečiatky, ale sa autorizuje podľa osobitného predpisu
6)
.
Daňová exekučná výzva sa doručuje
daňovému dlžníkovi do vlastných rúk
podľa § 31 daňového poriadku.
Daňový dlžník môže v lehote 15 dní od doručenia daňovej exekučnej výzvy podať obci
odvolanie
, a to z dôvodu, že:
a)
nastali okolnosti, ktoré spôsobili zánik vymáhaného daňového nedoplatku alebo bránia jeho vymáhateľnosti, alebo
b)
sú iné dôvody, pre ktoré je daňová exekúcia neprípustná.
Na následný postup obce pri rozhodovaní o podanom odvolaní sa použijú ustanovenia § 72 až § 74 daňového poriadku.
Odvolacím orgánom je v súlade s § 4 ods. 3 písm. r) zákona č. 35/2019 Z.z.o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
finančné riaditeľstvo
.
Daňový exekučný príkaz
Po márnom uplynutí lehoty na podanie odvolania voči daňovej exekučnej výzve, po zastavení odvolacieho konania podľa § 72 ods. 6 daňového poriadku, alebo po tom, čo bolo správcovi dane doručené rozhodnutie odvolacieho orgánu, ktorým sa odvolanie zamietlo, správca dane
vydá daňový exekučný príkaz
.
Daňový exekučný príkaz obsahuje:
a)
názov a sídlo správcu dane, ktorý daňový exekučný príkaz vydal,
b)
číslo a dátum vydania daňového exekučného príkazu,
c)
meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu daňového dlžníka alebo obchodné meno, sídlo daňového dlžníka, identifikačné číslo organizácie a identifikačné číslo daňového dlžníka pridelené pri registrácii, alebo rodné číslo, ak fyzická osoba nemá povinnosť registrácie podľa tohto zákonaalebo osobitného predpisu alebo ak je to nevyhnutné podľa osobitných predpisov
7)
,
d)
výšku vymáhaného daňového nedoplatku,
e)
spôsob vykonania daňovej exekúcie a číslo účtu správcu dane,
f)
ďalšie náležitosti ustanovené v tomto zákonepodľa jednotlivých spôsobov výkonu daňovej exekúcie,
Daňový poriadok pri exekúcii vykonávanej zadržaním vodičského preukazu nestanovuje žiadne osobitné náležitosti daňového exekučného príkazu.
g)
vlastnoručný podpis oprávnenej osoby s uvedením jej mena, priezviska a funkcie a odtlačok úradnej pečiatky; ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe, neobsahuje vlastnoručný podpis a odtlačok úradnej pečiatky, ale sa autorizuje podľa osobitného predpisu
8)
.
______________________________
Daňový exekučný príkaz na zadržanie vodičského preukazu obec ako správca dane doručí do vlastných rúk
daňovému dlžníkovi
a tiež
orgánu Policajného zboru
príslušnému podľa miesta pobytu daňového dlžníka.
______________________________
Podľa informácií z tlačovej správy Finančnej správy Slovenskej republiky
9)
orgán Policajného zboru následne pristúpi k blokácii vodičského preukazu v informačnom systéme, vďaka čomu bude príslušník polície vykonávajúci kontrolu vodiča vedieť, že vodičský preukaz je zadržaný
.
Na tomto mieste len podotýkame, že vedenie motorového vozidla po zadržaní vodičského preukazu môže byť priestupkom podľa § 22 ods. 1 písm. c) bodu 1 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p., za ktorý sa páchateľovi uloží pokuta od 300 € do 1 300 € a zákaz činnosti od jedného roku do piatich rokov. Následné vedenie motorového vozidla v dobe uloženého trestu zákazu činnosti môže byť klasifikované ako trestný čin marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 ods. 1 písm. d) zákona č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon v z. n. p., za ktorý možno uložiť trest odňatia slobody v trvaní až na dva roky.
______________________________
Ak prišlo pri vydaní daňového exekučného príkazu k chybe v písaní alebo inej zrejmej nesprávnosti, správca dane môže daňový exekučný príkaz opraviť. V takomto prípade sa rozhodnutie nevydáva a obec ako správca dane vykoná opravu oznámením.
______________________________
Skončenie daňového exekučného konania
Daňové exekučné konanie je skončené dosiahnutím jeho účelu, t.j. vymožením daňového nedoplatku.
V prípade vykonávania daňovej exekúcie výlučne zadržaním vodičského preukazu bude po vyrovnaní daňového nedoplatku zo strany daňového dlžníka potrebné vydať rozhodnutie o
zastavení daňového exekučného konania
podľa § 96 ods. 1 písm. f) daňového poriadku, právoplatnosťou ktorého sa daňové exekučné konanie končí.
Obec ako správca dane je povinná daňové exekučné konanie zastaviť tiež v ďalších prípadoch predpokladaných § 96 ods. 1 daňového poriadku, a teda ak:
-
exekučný titul bol zrušený,
-
exekučný titul sa nestal vykonateľným,
-
bolo preukázané, že k predmetu daňovej exekúcie má vlastnícke právo iná osoba,
-
predmet daňovej exekúcie nepodlieha daňovej exekúcii,
-
právo vymáhať daňový nedoplatok je premlčané a daňový dlžník vzniesol námietku premlčania tohto práva alebo právo na vymáhanie daňového nedoplatku zaniklo,
-
je iný dôvod, pre ktorý nie je možné v daňovom exekučnom konaní pokračovať.
Rozhodnutie o zastavení daňového exekučného konania správca dane doručí do vlastných rúk
daňovému dlžníkovi
a bezodkladne tiež príslušnému
orgánu Policajného zboru
.
Tu zároveň treba mať na vedomí, že v prípade, ak sa daňového exekučného konania týka niektorý z dôvodov jeho zastavenia len sčasti, správca dane zastaví daňové exekučné konanie len
čiastočne
. V časti daňového exekučného konania, ktorá nie je zastavením dotknutá, správca dane pokračuje ďalej.
______________________________
Proti rozhodnutiu o zastavení daňového exekučného konania možno podať odvolanie do 8 dní odo dňa jeho doručenia.
Na postup obce pri rozhodovaní o podanom odvolaní sa použijú ustanovenia § 72 až § 74 daňového poriadku.
Odvolanie v tomto prípade nemá odkladný účinok.
______________________________
Záverom spomenieme tiež možnosť, resp. povinnosť obce ako správcu dane daňovú exekúciu
odložiť
.
Správca dane obligatórne
odloží
daňovú exekúciu, ak:
a)
daňovému dlžníkovi bol povolený odklad platenia vymáhaného daňového nedoplatku alebo jeho zaplatenie v splátkach,
b)
bol podaný návrh na súd na vylúčenie majetku z exekúcie, alebo
c)
ak tak ustanovuje osobitný predpis
10)
.
Okrem uvedeného správca dane zároveň má možnosť
odložiť
daňovú exekúciu:
a)
z vlastného podnetu, ak sa preverujú skutočnosti rozhodujúce pre zastavenie daňového exekučného konania,
b)
na žiadosť daňového dlžníka, ktorý je fyzickou osobou, ak sa daňový dlžník bez svojej viny ocitol prechodne v takom postavení, že by neodkladná daňová exekúcia mohla mať pre neho alebo príslušníkov jeho rodiny zvlášť nepriaznivé následky. Tieto skutočnosti musí daňový dlžník preukázať.
Ak správca dane z akéhokoľvek dôvodu odloží daňovú exekúciu, úkony, ktoré vykonal, zostávajú zachované, ak v rozhodnutí neurčí inak.
Rozhodnutie o odložení daňovej exekúcie sa doručuje daňovému dlžníkovi do vlastných rúk. Proti rozhodnutiu o odložení daňovej exekúcie nie sú prípustné opravné prostriedky.
Tak rozhodnutie o
zastavení
daňového exekučného konania, ako aj rozhodnutie o
odložení
daňovej exekúcie musia obsahovať
náležitosti podľa § 63 daňového poriadku
, a to:
a)
označenie orgánu, ktorý rozhodnutie vydal,
b)
číslo a dátum rozhodnutia,
c)
meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu fyzickej osoby, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo, alebo obchodné meno a sídlo právnickej osoby, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo, identifikačné číslo organizácie a identifikačné číslo daňového subjektu, ak mu bolo pridelené pri registrácii, alebo iný identifikátor pridelený správcom dane, ak fyzická osoba nemá povinnosť registrácie alebo nemá povinnosť evidencie podľa osobitného predpisu
11)
; ak ide o zahraničnú fyzickú osobu, dátum narodenia alebo iný údaj identifikujúci túto osobu, a ak ide o zahraničnú právnickú osobu, ktorá nemá identifikačné číslo organizácie, použije sa iný údaj identifikujúci túto právnickú osobu,
d)
výrok, ktorý obsahuje údaje podľa písmena c), rozhodnutie vo veci s uvedením ustanovenia právneho predpisu, podľa ktorého sa rozhodovalo, lehotu plnenia, ak sa ukladá povinnosť plniť, rozhodnutie o náhrade nákladov správy daní podľa § 12 daňového poriadku, a ak ide o peňažné plnenie, aj sumu a číslo účtu, na ktorý má byť suma zaplatená,
e)
poučenie o mieste, lehote a forme podania odvolania s upozornením na prípadné vylúčenie odkladného účinku,
f)
vlastnoručný podpis oprávnenej osoby s uvedením jej mena, priezviska a funkcie a odtlačok úradnej pečiatky; ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe, neobsahuje vlastnoručný podpis a odtlačok úradnej pečiatky, ale sa autorizuje podľa osobitného predpisu
12)
.
Rozhodnutie o zastavení daňového exekučného konania a o odložení daňovej exekúcie zároveň musí obsahovať odôvodnenie, v ktorom správca dane uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia, ako sa vysporiadal s návrhmi a námietkami daňového dlžníka, aké úvahy ovplyvnili hodnotenie dôkazov a použitie právnych predpisov, podľa ktorých správca dane rozhodol.
Záver
Daňová exekúcia zadržaním vodičského preukazu predstavuje celkom užitočný nástroj, ktorým možno daňových dlžníkov prinútiť k plneniu svojich povinností. Samotný proces pritom nie je administratívne náročný a z praktických skúseností môžeme konštatovať, že ho zvládajú realizovať aj menšie obce bez odborne špecializovaného personálu. Samozrejme, v rámci celého procesu treba dôsledne dbať na súlad jednotlivých dokumentov a rozhodnutí uvedených v tomto príspevku so zákonom, s čím však obciam dokážu pomôcť napríklad aj špecializované advokátske kancelárie.
1) Zákon č. 466/2009 Z.z. o medzinárodnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
2) Vykonateľné rozhodnutie, ktorým boli vymerané alebo uložené colný dlh, pokuty alebo iné platby vymerané a uložené podľa colných predpisov v súlade s § 61 ods. 3 zákona č. 199/2004 Z.z. colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
3) Napríklad § 42 ods. 2 písm. a) zákona č. 162/1995 Z.z. v znení zákona č. 173/2004 Z.z., § 91 ods. 5 zákona č. 483/2001 Z.z. v znení zákona č. 214/2006 Z.z., § 47 ods. 1 zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v z. n. p.
4) Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p.
5) Napríklad § 42 ods. 2 písm. a) zákona č. 162/1995 Z.z. v znení zákona č. 173/2004 Z.z., § 91 ods. 5 zákona č. 483/2001 Z.z. v znení zákona č. 214/2006 Z.z., § 47 ods. 1 zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v z. n. p.
6) Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p.
7) Napríklad § 42 ods. 2 písm. a) zákona č. 162/1995 Z.z. v znení zákona č. 173/2004 Z.z., § 91 ods. 5 zákona č. 483/2001 Z.z. v znení zákona č. 214/2006 Z.z., § 47 ods. 1 zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v z. n. p.
8) Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p.
9)
10) Zákon č. 466/2009 Z.z. o medzinárodnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
11) Zákon č. 98/2004 Z.z.o spotrebnej dani z minerálneho oleja v z. n. p.
Zákon č. 106/2004 Z.z. spotrebnej dani z tabakových výrobkov v z. n. p.
Zákon č. 609/2007 Z.z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v z. n. p.
Zákon č. 530/2011 Z.z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v z. n. p.
12) Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.