Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií - odpovede na otázky z praxe

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

Na otázky tohto druhu reaguje odborná i laická verejnosť veľmi citlivo. Je to prirodzené, pretože ide o priemet vlastného pocitu spravodlivosti, či nespravodlivosti, ktorá je etickým atribútom vnímania okolitej reality. Súčasne je však potrebné starostlivo hodnotiť príslušné právne pravidlá, pretože spravodlivosť založená na práve (legálna spravodlivosť), ktorá sa má rovnako uplatňovať na všetkých, sa môže dosť podstatne líšiť od spravodlivosti vnímanej jednotlivcom (etická spravodlivosť), čo je ideál, ktorý ani zďaleka nie je vnímaný rovnako.

Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií - odpovede na otázky z praxe
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií sú dve rôzne veci
? Otázka č. 1:
Kontrolórka dňa 1.9.2016 nastúpila do zamestnania ako učiteľka ZŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, kde zároveň zastáva funkciu hlavného kontrolóra. Ako prednostu úradu ma zaujíma výklad právnej úpravy, resp. ak existuje v tejto súvislosti nejaký judikát, či nejde o konflikt záujmov?
Položená otázka dokumentuje prelínanie dvoch inštitútov spomínaných v nadpise. Je preto nevyhnutné postupovať veľmi dôkladne a s presným rozlíšením, o čo ide.
K nezlučiteľnosti funkcie
Nezlučiteľnosť funkcie je právnou normou vymedzený kolízny súbeh dvoch pozícií (funkcií alebo funkcie a povolania), s ktorým právne pravidlá spájajú prísny právny následok - zánik jednej z kolidujúcich pozícií. V prípade hlavného kontrolóra upravuje nezlučiteľnosť funkcie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") nasledovne:
                                Zákon o obecnom zriadení - výňatok
                                              § 18
 
(2) Funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou
   a) poslanca,
   b) starostu,
   c) člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec,
   d) iného zamestnanca obce,
   e) podľa osobitného zákona.
 
                                              § 18a
 
                                    Predpoklady na výkon funkcie, 
                                  voľba a skončenie výkonu funkcie
 
(8) Výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká
   g) dňom, keď začal vykonávať funkciu podľa § 18 ods. 2.
Z aspektu položenej otázky funkcia zamestnanca obcou zriadenej príspevkovej alebo rozpočtovej organizácie celkom zrejme nepatrí medzi nezlučiteľné funkcie. Okrem právneho aspektu má nezlučiteľnosť funkcie v prípade zriadenej právnickej osoby vzťah len k štatutárnemu orgánu, čo je aj logické, pretože ten reprezentuje kontrolovaný subjekt, nesie zodpovednosť za činnosť celej právnickej osoby aj za prípadné kontrolné zistenia.
(Poznámka autora: Odhliadneme od výrazu "člena orgánu právnickej osoby", ktorý je dosť nešťastne zvolený a mätúci.)
Pre dobrú orientáciu registrujme, že v danom prípade nejde o nezlučiteľnosť funkcie, a ak by v prípade hlavného kontrolóra nastala v zákone predvídaná situácia, spôsobila by zánik výkonu funkcie hlavného kontrolóra podľa cit. § 18a ods. 8 písm. g) zákona o obecnom zriadení.
Pre úplnosť stojí za zmienku, že výpočet funkcií nezlučiteľných s funkciou hlavného kontrolóra je taxatívny, a preto ho nie je možné akýmkoľvek výkladom rozširovať aj na iné, než v tomto výpočte ohraničené, pozície.
Ku konfliktu záujmov
Pisateľ otázky (vo svojom komentári k nej) poukazuje aj na vzťah k povinnostiam zamestnanca podľa § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z.") a v tomto kontexte vníma riziko konfliktu záujmov:
                              Zákon o výkone práce vo verejnom záujme 
                                           - výňatok
 
                                              § 8
 
                                     Povinnosti a obmedzenia
                                          zamestnanca
 
(1) Zamestnanec je povinný
   b) konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého, čo by 
      mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania,
   d) zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov, ...
V ďalšom posudzovaní je nevyhnutné postupovať už veľmi obozretne a so zreteľom na konkrétne okolnosti situácie.
Výkon práce učiteľky základnej školy podľa môjho názoru celkom zrejme nepatrí do rozsahu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podľa § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení. Z tohto dôvodu nehrozí priama a objektívna kolízia záujmov vo výkone práce hlavného kontrolóra a učiteľa obcou zriadenej školy. Riziko, ktoré môže mať pisateľ otázky na mysli, môže vychádzať z úvahy, že osoba, ktorá je v inom kontexte (ako učiteľka) podriadeným zamestnancom, by mohla (v záujme dosiahnutia priaznivejšieho hodnotenia nadriadenou riaditeľkou) menej objektívne vykonávať svoje povinnosti vyplývajúce z funkcie hlavného kontrolóra. Toto je vhodná ilustrácia už spomenutej etickej spravodlivosti, ktorá má v postojoch ľudí svoje nemalé opodstatnenie, no z právneho hľadiska posúdenie skutočného konfliktu/rozporu záujmov vyžaduje prihliadnuť na niekoľko ďalších právnych pravidiel.
                              Zákon o výkone práce vo verejnom záujme
                                           - výňatok
 
                                               § 2
                                    Vymedzenie niektorých pojmov
 
(2) Verejný záujem podľa tohto zákona je záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech 
    všetkým občanom alebo väčšine občanov. U zamestnancov zamestnávateľa, ktorými sú právnické osoby 
    podľa § 1 ods. 2 písm. c), výkon práce vo verejnom záujme je aj plnenie povinností zamestnancov v 
    záujme týchto právnických osôb podľa Obchodného zákonníka.
 
(3) Osobný záujem podľa tohto zákona je záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech 
    zamestnancovi alebo jemu blízkym osobám.
 
(4) Rozpor záujmov podľa tohto zákona je skutočnosť, ak zamestnanec uprednostní osobný záujem pred 
    verejným záujmom.
Aby na
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.