Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni

Dátum: Rubrika: Pracovné právo

Od 1. apríla 2018 je účinná novela č. 70/2018 Z. z. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) týkajúca sa obecného zastupiteľstva, ako aj členov komisií obecného zastupiteľstva a členov výborov mestských častí, ktorí nie sú poslan­cami.

Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce  na štyri roky. Volebné pravidlá upravuje osobitný predpis, ktorým je zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva. Funkcia poslanca je v súlade s § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení nezlučiteľná s funkciou:

  • starostu,
  • zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený; to neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca,
  • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
  • podľa osobitného zákona, napr. podľa zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry.

Funkcia poslanca je verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere. Za výkon verejnej funkcie sa na pracovnoprávne účely považuje plnenie ­povinností ­vyplývajúcich z funkcie, ktorá je vymedzená funkčným alebo časovým obdobím a obsadzovaná na základe priamej alebo nepriamej voľby, alebo vymenovaním podľa osobitných predpisov, napr. funkcia poslanca obecného zastupiteľstva, ktorej vykonávanie vyplýva z osobitného predpisu, ktorým je zákon o obecnom zriadení. To znamená, že pojem výkon verejnej funkcie musí spĺňať tieto vlastnosti:

  1. je to plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie, t. j. má ísť o určitú funkciu, napr. funkciu poslanca obecného zastupiteľstva,
  2. táto funkcia je vymedzená funkčným alebo časovým obdobím, t. j. ide o obmedzené trvanie funkcie, napr. v prípade poslanca obecného zastupiteľstva ide o štvorročné obdobie,
  3. funkcia je obsadzovaná na zá­klade priamej alebo nepriamej voľby, alebo vymenovaním.

Zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na výkon verejnej funkcie krátkodobo alebo dlhodobo, to znamená, že zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. pozná dva modely:

  • výkon verejnej funkcie sa uskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností, keď zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na výkon verejnej funkcie pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas [§ 136 ods. 1 a § 137 ods. 3 Zákonníka práce, alebo
  • výkon verejnej funkcie sa neuskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na výkon verejnej funkcie ­dlhodobo (§ 136 ods. 2 Zákonníka práce); v takomto prípade zamestnancovi pracovný pomer nekončí, ale „spočíva“, t. j. pracovný pomer ďalej existuje, ale z dôvodu uvoľnenia na výkon verejnej funkcie sa toho času zárobková činnosť v pracovnom pomere nevykonáva.

Voľba, či zamestnanec požiada z dô­vodu výkonu verejnej funkcie o krátkodobé alebo dlhodobé uvoľnenie, závisí od rozhodnutia zamestnanca. Dávame však do pozornosti, že v niektorých prípadoch je rozhodnutie zamestnanca viazané obmedzením, ktoré ustanovuje príslušný predpis vo väzbe na tzv. nezlučiteľnosť určitej činnosti s verejnou funkciou.

Podľa právneho stavu ­platného do 31. marca 2018: „Funkcia poslan­ca bola v súlade s § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení nezlučiteľná s funkciou zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený.“ To znamená, že keď bol zamestnanec obce zvolený za poslanca obecného zastupiteľstva bol nútený skončiť svoj pracovný pomer s obcou, keďže inak by ­došlo k nezlučiteľnosti funkcií. Takáto právna úprava znevýhodňovala uvedené osoby voči ostatným zamestnancom, ktorí boli podľa Zákonníka práce zamestnávateľmi dlhodobo uvoľňovaní na výkon verejnej funkcie, pričom ich pracovný pomer zostával zachovaný. Preto od 1. apríla 2018 došlo k zmene a podľa nového právneho stavu je situácia takáto: „Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený; to neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca podľa § 136 ods. 2 Zákonníka práce.“ Po novom teda už aj zamestnanec obce, ktorého obec ako zamestnávateľ uvoľní na výkon verejnej funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, môže naďalej zostať v pracovnom pomere s obcou. Podmienkou však je, že pôjde o dlhodobé (a nie krátkodobé) uvoľnenie na výkon funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, t. j. funkciu bude vykonávať bez aktívneho výkonu zárobkovej činnosti zamestnanca obce.

Ak zamestnávateľ, u ktorého zamestnanec pracuje v pracovnom pomere, uvoľní tohto zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie, náhrada mzdy mu za čas neprítomnosti z dôvodu výkonu verejnej funkcie nepatrí. Ide o poskytnutie pracovného voľna bez náhrady mzdy. Z dôvodu čerpania pracovného voľna bez náhrady mzdy z dôvodu dlhodobého uvoľnenia na výkon verejnej funkcie má zamestnávateľ nasledujúce povinnosti:

  • podľa § 144a ods. 2 písm. g) Zákonníka práce: „Ako výkon práce sa neposudzuje doba, na ktorú zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie podľa § 136 ods. 2 Zákonníka práce“. To znamená, že túto dobu nebude zamestnávateľ na účely vzniku nároku na dovolenku považovať za výkon práce;
  • podľa § 157 ods. 3 Zákonníka práce: „Ak sa zamestnanec vráti do práce po skončení výkonu verejnej funkcie....., zamestnávateľ je povinný zaradiť ho na pôvodnú prácu a pracovisko. Ak zaradenie na pôvodnú prácu a pracovisko nie je možné, zamestnávateľ je povinný zaradiť ho na inú prácu zodpovedajúcu pracovnej zmluve.“ To znamená, že zamestnanec, ktorý bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie, má po skončení výkonu verejnej funkcie právo na návrat do práce, a to na pôvodné pracovisko. Jeho pracovný pomer neskončil, ale „spočíval“;
  • podľa § 113 ods. 5 Zákonníka práce: „Ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku, pretože bol ­dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie, nevyčerpanú dovolenku mu zamestnávateľ poskytne po skončení výkonu verejnej funkcie alebo odborovej funkcie.“ To znamená, že zamestnanec, ktorý bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie, má právo na zachovanie nevyčerpanej dovolenky, prípadne na jej prenesenie, na ktorú mu vznikol nárok a ktorú si z dôvodu výkonu verejnej funkcie nemohol vyčerpať;
  • podľa § 26 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom pois­tení v z. n. p.: „Zamestnancovi sa prerušuje povinné nemocenské poistenie, povinné dôchodkové poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti v období, v ktorom je dlhodobo uvoľnený z pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo zo služobného pomeru na výkon verejnej funkcie, na výkon odborovej funkcie alebo na výkon funkcie člena zamestnaneckej rady podľa osobitného predpisu (napr. podľa § 136 ods. 1 a 2 Zákonníka práce), ak sa mu neposkytuje náhrada mzdy." To znamená, že ak je zamestnanec z pracovného pomeru dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie a zamestnávateľ mu počas tejto doby nebude poskytovať náhradu mzdy, dochádza k prerušeniu povinného poistenia zamestnanca; Zamestnávateľ je povinný vznik prerušenia povinného poistenia zamestnanca oznámiť do registra sociálnej poisťovne;
  • podľa § 11 ods. 3 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o pois­ťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v znení zákona č. 718/2004 Z. z.) v z. n. p. (ďalej len „zákon o zdravotnom poistení“): „...Fyzická osoba sa na účely tohto zákona nepovažuje za zamestnanca v dňoch, v ktorých nepoberá príjem zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. a) a v ktorých nie je fyzickou osobou podľa odseku 7 písm. m) a s) zákona“. To znamená, že zamestnanec v pracovnom pomere, v dňoch, v ktorých nepoberá príjem zo zárobkovej činnosti preto, že bol ­dlho­dobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie, sa nepovažuje na účely zdravotného poistenia za zamestnanca a zamestnávateľ ho je povinný počas tejto doby odhlásiť z registra zdravotnej poisťovne.

♦ Príklad č. 1

Zamestnanec, ktorý pracuje u zamestnávateľa v pracovnom pomere, kandidoval vo svojom meste na f

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály