Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (4. časť)

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe Zo seriálu: Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci

V aprílovom čísle časopisu prinášame ďalšiu časť príspevku, kde sa podrobne venujeme téme preskúmania postupu stavebného úradu pri ohlásení prihliadajúc na ustanovenia zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") a ďalších predpisov, pričom túto oblasť dopĺňajú aj o praktické vzory, ktoré určite pomôžu pri každodennej práci.

PRESKÚMANIE POSTUPU STAVEBNÉHO ÚRADU PRI OHLÁSENÍ
Ako už bolo spomenuté v minulých častiach seriálu, písomné oznámenie stavebného úradu v zmysle § 57 ods. 2 stavebného zákona
nie je správnym rozhodnutím
, nemožno sa proti nemu odvolať a nemožno ním stavebníkovi ukladať podmienky alebo povinnosti. To tiež znamená, že obec ako stavebný úrad
nemôže
sama z vlastného podnetu
zrušiť toto oznámenie
a to ani svojím rozhodnutím.
Ani okresný úrad v sídle kraja
ako odvolací orgán nemôže oznámenie zrušiť alebo zmeniť, pretože nejde o rozhodnutie.
V prípade, ak sa zistí, že
oznámenie
obce je vzhľadom na nesprávne posúdenie veci
vadné
, od
1.7.2016
existujú dva spôsoby, ako je možné toto oznámenie zrušiť, resp. napadnúť, a to podľa:
-
zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre
v z. n. p. (ďalej len "zákon o prokuratúre"),
-
zákona č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok
v z. n. p. (ďalej len "SSP").
Konanie o proteste prokurátora
Zákon č. 125/2016 Z.z.
o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon č. 125/2016 Z.z."), ktorý nadobudol účinnosť dňom
1.7.2016
novelizoval množstvo zákonov a výrazným spôsobom zmenil aj zákon o prokuratúre najmä v časti, ktorá sa týka dozoru prokurátora nad dodržiavaním zákonnosti orgánmi verejnej správy (§ 20 až 30 zákon o prokuratúre).
V zmysle § 20 zákona o prokuratúre, prokurátor vykonáva
dozor nad dodržiavaním zákonov
a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov orgánmi verejnej správy pri výkone verejnej správy v rozsahu ustanovenom týmto zákonom. Výkon dozoru funkčne súvisí s uplatnením oprávnení prokurátora
v konaní pred správnym súdom
podľa osobitného predpisu (SSP). Dozor prokuratúry sa týka výlučne preskúmavania zákonnosti a nie iných otázok spojených s výkonom verejnej správy, ako je napr. účelnosť, hospodárnosť, mimoprávna odbornosť atď. (§ 21 ods. 2 zákona o prokuratúre).
Orgánmi verejnej správy
sa rozumejú nielen orgány štátnej správy, ale aj orgány územnej samosprávy, ktorými sú
obce, mestá
, a v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestské časti a samosprávne kraje [§ 20 ods. 2 písm. b) zákona o prokuratúre].
Podľa
§ 21
ods. 1 písm. a) bod 2 zákona o prokuratúre prokurátor vykonáva dozor nad dodržiavaním zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov orgánmi verejnej správy
preskúmavaním zákonnosti správnych aktov
orgánov verejnej správy, a to nielen napr. rozhodnutí, ale aj tzv. opatrení orgánov verejnej správy.
Opatrením
orgánu verejnej správy sa rozumie správny akt vydaný orgánom verejnej správy v administratívnom konaní, ktorým
alebo
môžu byť
práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti fyzickej osob
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.