Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Reklamné stavby po novele stavebného zákona (1. časť)

Dátum: Rubrika: Správne právo Zo seriálu: Reklamné stavby po novele stavebného zákona

Príspevok sa v prvej časti zaoberá najmä zmenami v súvislosti s povoľovaním a odstraňovaním reklamných stavieb, ktoré vyplynuli z aktuálnej novely stavebného zákona, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. mája 2021.

Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") v ustanovení § 43 ods. 1 definuje všeobecný pojem "stavba" pre účely výkonu štátnej správy a pre potreby obce ako stavebného úradu takto:

„Stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu. Pevným spojením so zemou sa rozumie

a)  spojenie pevným základom,

b)  upevnenie strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ v zemi alebo o inú stavbu,

c)  ukotvenie pilótami alebo lanami s kotvou v zemi alebo na inej stavbe,

d)  pripojenie na siete a zariadenia technického vybavenia územia,

e)  umiestnenie pod zemou.“

Zákon č. 293/2014 Z.z.
, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "zákon č. 293/2014 Z.z.") s účinnosťou 
od 2. januára 2015 
vypustil zo stavebného zákona pôvodnú úpravu týkajúcu sa informačných, reklamných a propagačných zariadení a z týchto sa stali reklamné stavby.
Reklamné stavby 
sú zadefinované v § 43 ods. 2 a 3 stavebného zákona týmto spôsobom:

(2) Reklamná stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo upevnená strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ na zemi alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu a ktorej funkciou je šírenie reklamných, propagačných, navigačných a iných informácií viditeľných z verejných priestorov. (...)

(3) Najväčšou informačnou plochou podľa odseku 2 sa rozumie kolmý priemet jednej najväčšej informačnej plochy umiestnenej na reklamnej stavbe na zvislú rovinu podľa projektovej dokumentácie predloženej stavebnému úradu.

Zákon č. 293/2014 Z.z. úpravami v ďalších ustanoveniach stavebného zákona zaviedol 
tri úrovne povoľovania reklamných stavieb
, a to v závislosti od ich členenia podľa najväčšej informačnej plochy na reklamnej stavbe. Z týchto úprav vyplýva, že na:
-
reklamné stavby, na ktorých najväčšia informačná plocha je 
menšia ako 3 m2
, je potrebné 
ohlásenie 
stavebnému úradu [pozri § 55 ods. 2 písm. h) stavebného zákona];
-
reklamné stavby, na ktorých najväčšia informačná plocha má veľkosť 
od 3 m2 do 20 m2
, je potrebné 
stavebné povolenie
, ale tieto 
sa nekolaudujú 
(§ 76 ods. 4 stavebného zákona);
-
reklamné stavby, na ktorých najväčšia informačná plocha je 
väčšia ako 20 m2
, je potrebné 
stavebné povolenie 
a následne 
aj kolaudačné rozhodnutie 
(§ 76 ods. 1 stavebného zákona).
Pre úplnosť treba dodať, že podľa § 39a ods. 3 písm. e) stavebného zákona sa na reklamné stavby nevyžaduje rozhodnutie o umiestnení stavby.
Uplatňovanie zákona č. 293/2014 Z.z. za obdobie jeho účinnosti však nevyriešilo problematiku vizuálneho smogu, čo spôsoboval najmä nedostatok systémových nástrojov, ktoré by umožňovali efektívnu reguláciu reklamných stavieb, a tiež zložitý administratívny proces odstraňovania nelegálnych reklamných stavieb.
Z týchto dôvodov bola schválená ďalšia 
novela
, a to 
zákon č. 145/2021 Z.z.
, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "novela").
Novela nadobudla účinnosť dňom 
1. mája 2021 
a zaviedla legislatívne úpravy, ktoré poskytujú stavebným úradom - obciam a mestám účinné nástroje, umožňujúce regulovanie reklamných stavieb. Tieto zmeny sa týkajú reklamných stavieb z hľadiska ich:
1.
povoľovania,
2.
odstraňovania a
3.
sankcionovania.
1. Zmeny pri povoľovaní reklamných stavieb
V pr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.