Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky obce – praktický príklad

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Obec zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku za rok 2013. Súčasťou konsolidovaného celku sú obec, príspevková organizácia a obchodná spoločnosť. Obchodná spoločnosť bola založená v roku 2010 peňažným vkladom vo výške 25 000 eur. Obec poskytla v priebehu roka 2013 bežný transfer svojej príspevkovej organizácii vo výške 12 000 eur, ktorý poslala na jej bankový účet. Príspevková organizácia minula transfer v plnej výške. Zároveň obec poskytla kapitálový transfer obchodnej spoločnosti vo výške 10 000 eur, ktorý obchodná spoločnosť použila na nákup technického zariadenia, ktoré zaradila do dlhodobého majetku.

Ako bude obec postupovať pri zostavovaní konsolidovanej závierky, a ako sa konsolidačné operácie prejavia v konsolidovanom výkaze ziskov a strát a konsolidovanej súvahe?

Obec vedie účtovníctvo podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a podľa opatrenia MF SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania“).

Zákonnou povinnosťou zostavovateľa konsolidovanej účtovnej závierky v zmysle § 22 ods. 13 zákona o účtovníctve je včas oznámiť dcérskym účtovným jednotkám a ostatným účtovným jednotkám zahrnovaným do konsolidovanej účtovnej závierky informáciu, že bude zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku.

Cieľom zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky je poskytnúť informácie o konsolidovanom celku ako o jednej ekonomickej jednotke prostredníctvom zistenia a následného eliminovania vzájomných vzťahov pohľadávok, záväzkov, nákladov, výnosov a iných vzťahov medzi organizáciami konsolidovaného celku.

Za predpokladu, že obec je 100 % vlastníkom obchodnej spoločnosti alebo v obchodnej spoločnosti má rozhodujúci vplyv (viac ako 50 % hlasovacích práv), teda ju ovláda, bude konsolidovať obchodnú spoločnosť metódou úplnej konsolidácie. Príspevková organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce bude konsolidovaná použitím metódy úplnej konsolidácie, tzn., že sa neurčuje podiel na hlasovacích právach, ani podiel na vlastnom imaní.


 Metóda úplnej konsolidácie predpokladá:

  • prispôsobenie účtovných výkazov účtovných jednotiek vstupujúcich do konsolidácie, čo je dôležité v prípade, že účtovná jednotka vstupujúca do konsolidácie pri vedení účtovníctva používa iné postupy účtovania ako samospráva,
  • vytvorenie agregovanej súvahy a agregovaného výkazu ziskov a strát, ktorý predstavuje súčet aktív a pasív jednotlivých účtovných jednotiek konsolidovaného celku v 100 % výške do jednej agregovanej súvahy,
  • elimináciu vzájomných vzťahov (pohľadávok, záväzkov, nákladov, výnosov, kapitálu a medzivýsledku).

Konsolidácia kapitálu predstavuje elimináciu podielov materskej účtovnej jednotky (obce) v dcérskej účtovnej jednotke (obchodná spoločnosť) s tou časťou majetku a záväzkov, ktorá na tieto podiely pripadá. Prvá konsolidácia kapitálu sa uskutočňuje v momente obstarania dlhodobého finančného majetku v dcérskej účtovnej jednotke.

Konsolidácia pohľadávok a záväzkov zahŕňa elimináciu vzájomných pohľadávok a záväzkov, napr. zúčtovacie vzťahy, vzťahy vyplývajúce z obchodného styku, pôžičky a iné.

Konsolidácia medzivýsledku je eli­mináciou výsledku hospodárenia v položkách majetku, pri ktorej sa vylučuje zisk alebo strata z operácií medzi účtovnými jednotkami konsolidovaného celku.

Konsolidácia nákladov a výnosov zahŕňa elimináciu vyplývajúcu zo vzájomných transakcií.

Obec zaúčtuje poskytnutie transferu nasledovne:

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v tis. €

MD

D

1.

Náklady na poskytnutie bežného transferu vo výške výdavkov v príspevkovej organizácií

 12 000

 584

 221

2.

Náklady na transfer poskytnutý obchodnej spoločnosti

10 000

586

221

Legenda: účty 221 – bankové účty, 584 – Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku do rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou alebo vyšším územným celkom, 586 – náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku ostatným subjektom verejnej správy.

Príspevková organizácia použila prijatý transfer vo výške 12 000 € na úhradu bežných výdavkov.

V individuálnom účtovníctve príspevková organizácia zaúčtovala nasledovné účtovné prípady:

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v tis. €

MD

D

1.

Príjem bežného transferu od obce (zriaďovateľ)

12 000

221

354

2.

Faktúra od dodávateľa služieb

12 000

518

321

3.

Úhrada faktúry

12 000

321

221

4.

Zúčtovanie použitia bežného transferu

12 000

354

6

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály