Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie a schvaľovanie rozpočtu obce na roky 2018 – 2020

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V súčasnosti v obciach vrcholí príprava najdôležitejšieho dokumentu, ktorý je základom finančného hospodárenia obce – rozpočtu obce. Zostavovanie a tvorbu rozpočtu obce na roky 2018 – 2020 ovplyvnia niektoré novely všeobecne záväzných právnych predpisov, na ktoré vás v článku upozorníme.

Rozpočet obce predstavuje strednodobý ekonomický nástroj finan­čnej politiky obce, prostredníctvom ktorého sa realizujú jej základné úlohy a funkcie.

Charakteristika a členenie rozpočtu obce

Rozpočet sa zostavuje ako viacročný rozpočet, ktorý sa člení na:

  • rozpočet na príslušný rozpočtový rok,
  • rozpočet na rok nasledujúci po príslušnom rozpočtovom roku,
  • rozpočet na ďalší rok nasledujúci po roku, na ktorý sa zostavuje rozpočet po príslušnom rozpočtovom roku.

Rozpočet je programový dokument a na základe jeho programov obec plánuje realizáciu a finančné zabezpečenie svojich úloh a povinností, ktoré plní v súlade s osobitnými predpismi (najmä so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.). Programový rozpočet sa povinne zostavuje v podmienkach územnej samosprávy okrem obcí, ktoré sa rozhodli v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) neuplatňovať v ich rozpočte programovú štruktúru. O tejto výnimke môže v obciach do 2 000 obyvateľov rozhodnúť uznesením obecné zastupiteľstvo.

Pravidlá zostavenia rozpočtu obce

Obec pri zostavovaní rozpočtu na konkrétny rozpočtový rok vychádza:

  • zo schválených finančných vzťahov štátneho rozpočtu k rozpočtom obcí;
  • zo svojho viacročného rozpočtu, v ktorom sú vyjadrené jednak ciele územného rozvoja, a jednak dlhodobé zmluvné vzťahy, na základe ktorých sa tieto ciele realizujú;
  • zo svojich programov, ktoré sú koncipované najmenej na tri rozpočtové roky a ktoré vychádzajú zo schválených strategických dokumentov obce.

Pri zostavovaní rozpočtu má obec povinnosť prednostne zabezpečiť financovanie všetkých záväzkov, ktoré pre ňu vyplývajú z plnenia povinností ustanovených osobitnými predpismi.

Pri zostavovaní rozpočtu musí obec a VÚC rešpektovať ustanovenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ako aj ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti:

1. Obec má povinnosť zostaviť svoj rozpočet najmenej na tri rozpočtové roky, pričom súčasťou návrhu rozpočtu je aj schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky.

Skutočné plnenie rozpočtu

2015

Skutočné plnenie rozpočtu

2016

Schválený rozpočet
na rok 2017

Očakávaná skutočnosť plnenia rozpočtu
k 31. 12. 2017

Návrh rozpočtu
na rok 2018

Návrh rozpočtu
na rok 2019

Návrh rozpočtu
na rok 2020

2. Rozpočet obce sa zostavuje v súlade so svojím vnútorným členením:

  • bežné príjmy a bežné výdavky – bežný rozpočet,
  • kapitálové príjmy a kapitálové výdavky – kapitálový rozpočet,
  • finančné operácie.

Bežný rozpočet

Bežné príjmy

Bežné výdavky

Kapitálový rozpočet

Kapitálové príjmy

Kapitálové výdavky

Finančné operácie

Príjmové finanč

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály