Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie a tvorba rozpočtu obce

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Obdobie zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce sa tento rok prelína s obdobím konania volieb do orgánov samosprávy obcí.

V tejto súvislosti treba upozorniť, že podľa § 11 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) sa funkčné obdobie obecného zastupiteľstva končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa nekončí uskutočnením volieb dňa 10. novembra 2018, ale trvá až do zloženia sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva. Obecné zastupiteľstvo je tak oprávnené uznášať sa na uzneseniach a vykonávať všetky svoje kompetencie až do zloženia sľubu novozvolených poslancov obecného zastupiteľstva.

V praxi územných samospráv je bežné, že obecné zastupiteľstvo, napriek tomu, že má oprávnenie rozhodovať a uznášať sa na uzneseniach a vykonávať všetky svoje kompetencie v období do zloženia sľubu novozvolených poslancov, tieto svoje oprávnenia a kompetencie nevyužíva. Výnimkou môže byť len konanie obecného zastupiteľstva vo zvlášť závažných prípadoch, napríklad keď má obecné zastupiteľstvo riešiť vážne úlohy, ktoré mu ako jedinému oprávnenému orgánu vyplývajú zo zákona o obecnom zriadení a ktoré, ak by sa nevyriešili v tomto období, znamenali by pre obec vážne následky (napr., keby ich neriešením vznikla obci škoda a pod.).

Obce zostavujú svoje rozpočty nielen v období prípravy volieb do orgánov samosprávy obcí, ale tiež v období, keď medzi hlavné priority vlády SR patrí ozdravenie verejných financií s cieľom dosiahnuť dlhodobú udržateľnosť verejných financií. Po historicky najnižšom schodku verejnej správy v roku 2017, ktorý dosiahol 0,78 % hrubého domáceho produktu (ďalej len „HDP“), predpokladá ak­tuálny odhad na rok 2018 schodok 0,6 % HDP.

Návrhy rozpočtov obcí na príjmovej, ako aj výdavkovej strane ovplyvňujú tiež viaceré zámery vlády SR realizované prostredníctvom schválených, resp. pripravovaných legislatívnych zmien.

Výdavkovú stranu rozpočtu výz­namne ovplyvnia opatrenia v oblasti odmeňovania vo verejnej správe – valorizácia platov zamestnancov od 1. januára 2019 na úrovni 10 %, novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ktorou sa odstraňuje dlhoročný problém nesúladu medzi úrovňou minimálnej mzdy a platovou tarifou pri odmeňovaní vo verejnej službe a zvýhodnené odmeňovanie začínajúcich učiteľov od 1. septembra 2019 v súlade s Národným programom rozvoja výchovy a vzdelávania.

Legislatívne východiská pre zostavenie rozpočtu obce

Základnou legislatívnou normou, ktorá vymedzuje postavenie rozpočtu obce je zákon o obecnom zriadení. Podľa § 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Zákon o obecnom zriadení nerieši podrobnosti zostavenia rozpočtu a hospodárenie obce podľa rozpočtu. Zákon o obecnom zriadení v § 9 ods. 5 odkazuje na osobitnú právnu úpravu, ktorou je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a ktorá upravuje rozpočtové hospodárenie obce, rozpočtový proces, zostavenie rozpočtu obce a iné podrobnosti.

Napriek obdobiu, v ktorom sa rozpočet obce zostavuje, platia pre jeho zostavenie rozpočtové pravidlá podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Rozpočet sa definuje ako strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, v ktorom sú vyjadrené zámery rozvoja územia obce a potrieb jej obyvateľov. Z uvedeného titulu a v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sa na obci rozpočet zostavuje ako viacročný rozpočet.

Súčasťou viacročného rozpočtu je:

  • rozpočet na príslušný rozpočtový rok,
  • rozpočet na rok nasledujúci po príslušnom rozpočtovom roku,
  • rozpočet na ďalší rok nasledujúci po roku, na ktorý sa zostavuje rozpočet po príslušnom rozpočtovom roku.

Viacročný rozpočet sa zostavuje v rovnakom rozsahu ako ročný rozpočet, t. j. vnútorne sa člení na:

  • bežné príjmy a bežné výdavky – bežný rozpočet,
  • kapitálové príjmy a kapitálové výdavky – kapitálový rozpočet,
  • finančné operácie.

Záväzný je rozpočet na príslušný rozpočtový rok, čo v praxi znamená, že tento rozpočet schvaľuje príslušný orgán obce, ktorým je zastupiteľstvo obce. Rozpočet na ďalšie dva rozpočtové roky, nasledujúce po rozpočtovom roku, na ktorý sa predkladá závä

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály