Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dotácie v obci z hľadiska rozpočtových pravidiel a účtovníctva

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

S pojmom dotácia sa stretávame v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) a v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.). V zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. sa tento pojem nevyskytuje.

V opatrení Ministerstva financií SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. sa používa pojem transfer. Pojem transfer sa stotožňuje s pojmom dotácie. Nejednotnosť pojmov vyplýva z podmienok, za ktorých môžu byť poskytované a podľa toho, kto ich poskytuje, komu boli poskytnuté. Transfery sa rôzne klasifikujú ako transfery v sektore verejnej správy, transfery poskytnuté jednotlivcom, právnickým osobám a neziskovým právnickým osobám, transfe­ry do/zo zahraničia, pri klasifikácii príjmov zo štátneho rozpočtu alebo z iného rozpočtu, tuzemské transfe­ry, kapitálové transfery, zahraničné transfery, bežné transfery, rozpočtové alebo mimorozpočtové transfery.

Transfer je prevod, prenos peňažných tokov zo štátneho rozpočtu, rozpočtu obce, vyšších územných celkov (ďalej len „VÚC“), Európskej únie na obyvateľstvo medzi subjektmi verejnej správy. ­Transfer môže mať peňažnú alebo vo výnimočných prípadoch i naturálnu podobu. Metodické usmernenie k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie obsahuje rôzne pojmy ako transfery, granty v príjmovej časti a vo výdavkovej časti používa pojmy ako transfery, príspevky, dotácie.

V praxi sa stretávame s účelovou dotáciou, ktorá je buď bez spolu­účasti prijímateľa, alebo ako podmienená dotácia so spoluúčasťou prijímateľa dotácie. Dotácia s podmienenou spoluúčasťou prijímateľa môže mať charakter otvorenej dotácie (výška dotácie závisí od činnosti príjemcu dotácie) alebo uzatvorenej dotácie (spoluúčasť príjemcu je určená %). Dotácie sú často časovo limitované a sú nenárokovateľné (viažu sa na špecifickú situáciu, napr. povodne, živelné pohromy). Obec môže odmietnuť prijatie dotácie bez uvedenia dôvodu.

V článku sa zameriavanie na dotácie, ktoré sú poskytované obci zo štátneho rozpočtu subjektom verejnej správy, a na obec, ktoré dotácie poskytuje zo svojho rozpočtu.

Dotácia poskytovaná obci zo štátneho rozpočtu – výdavok zo štátneho rozpočtu

Obec môže byť prijímateľom dotácie zo štátneho rozpočtu. Dotáciu zo štátneho rozpočtu poskytuje subjekt ústrednej správy (ďalej len „poskytovateľ dotácie zo štátneho rozpočtu“) zo schváleného štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok. Subjekt ústrednej správy postupuje podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. a podľa vlastnej právnej legislatívy, ktorá obsahuje podrobnejšie údaje o poskytovaní dotácie zo štátneho rozpočtu. Obec ako príjemca dotácie zo štátneho rozpočtu je povinný dodržať právnu legislatívu poskytovateľa dotácie zo štátneho rozpočtu.

Poskytovateľ dotácie zo štátneho rozpočtu má určité povinnosti pred poskytnutím dotácie zo štátneho rozpočtu, napr.:

  • preveriť, či poskytnutie dotácie je v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a všeobecným právnym záväzným predpisom, ktorým sa vykonáva poskytovanie dotácií. Všeobecný právny predpis môže obsahovať podrobnejšie podmienky poskytovania dotácií z dôvodu zabezpečenia hospodárnosti, efektívnosti použitia dotácie;
  • písomne v zmluve vymedziť účel použitia dotácie, na ktorý sa dotácia poskytuje;
  • určiť termín príjemcovi dotácie na odvod výnosov z pros­triedkov štátneho rozpočtu, a to najneskôr k termínu povinného zúčtovania so štátnym rozpočtom (termín môže byť štvrťročný, polročný, do 10. januára nasledujúceho rozpočtového roka alebo najneskôr k termínu povinného zúčtovania finančných vzťahov so štátnym rozpočtom);
  • preveriť si splnenie podmienok príjemcu, ktorým môže byť fyzická alebo právnická osoba, dotácie zo štátneho rozpočtu podľa § 8a ods. 4, 5 zákona č. 523/2004 Z. z. pred samotným poskytnutím dotácie (pred prevodom finančných prostriedkov zo svojho účtu v štátnej pokladnici SR);
  • uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu;
  • vykonávať finančnú kontrolu podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) pri poskytovaní a vyúčtovaní dotácie;
  • zverejniť zmluvu o poskytnutí dotácie;
  • preveriť vyúčtovanie dotácie príjemcom, či dotáciu použil na určený účel v dohodnutom rozsahu a podľa dohodnutých podmienok;
  • konať v prípade, keď príjemca nedodržal podmienky poskytnutia dotácie z výdavkov štátneho rozpočtu, a následne uplatniť sankcie;
  • vykonať zmenu podmienok čerpania dotácie zo svojho rozhodnutia alebo na základe žiadosti príjemcu dotácie. Zmena podmienok čerpania dotácie môže byť vykonaná výlučne písomne;
  • požadovať o prijímateľa dotácie vrátenie časti dotácie, ktorú si prijímateľ dotácie zo štátneho rozpočtu uplatnil ako platiteľ dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“). Obec vykonáva podnikateľskú činnosť. DPH nie je u platiteľa DPH považovaná za oprávnený výdavok. Ide o vypočítanú sumu DPH zo základu dane pre uvedenú daň. Podľa § 22 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. sa do základu DPH pri dodaní tovaru a služieb zahrnie aj poskytnutá dotácia, ktorú príjemca prijal alebo mal prijať.

Dotácia obci môže byť poskytnutá aj zo štátnych finančných aktív, z rozpočtových rezerv, zo zahraničných prostriedkov Európskej únie a Európskeho spoločenstva, z verejných prostriedkov cudzích krajín alebo granty poskytnuté podľa osobitných predpisov.

Dotácia, ktorá sa poskytuje obci na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, a dotácia, ktorá sa poskytuje z kapitoly Všeobecná pokladničná správa, sa považuje za výdavok štátneho rozpočtu z hľadiska poskytovateľa dotácie zo štátneho rozpočtu.

Ministerstvo financií SR môže meniť iba tie podmienky, ktoré samo určilo alebo na zmenu, ktorých má splnomocnenie zákonom alebo Vládou SR. Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správe mô­že obci, VÚC poskytnúť preddavok. Obec môže prijať aj ďalšiu dotáciu zo štátneho rozpočtu alebo účelovo určenú dotáciu zo štátneho rozpočtu, dotáciu zo štátnych fondov.

V rozpočte obce sa prijaté dotácie zo štátneho rozpočtu vykazujú ako príjmové zložky rozpočtu obce. Prijatá dotácia zo štátneho rozpočtu sa nepovažuje za vlastný príjem obce mimo podielov na daniach v správe štátu. Príjemcom dotácie zo štátneho rozpočtu môže byť spoločný obecný úrad alebo združenie obcí.

Obmedzenia a povinnosti obce pri prijatí dotácie zo štátneho rozpočtu SR

Ak si obec neplní povinnosti voči Ministerstvu financií SR, čiže im neposkytuje potrebné údaje o svojom hospodárení na účely zostavovania návrhu rozpočtu verejnej správy, návrhu štátneho záverečného účtu, návrhu súhrnnej výročnej správy a dodržiavania termínov na predkladanie údajov o rozpočte, môže Ministerstvo financií SR pozastaviť poskytovanie finančných prostriedkov z dotácií zo štátneho rozpočtu.

Obec po skončení rozpočtového roka spracúva údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z., pričom nevyčerpané prostriedky z účelovej dotácie zo štátneho rozpočtu vylúči z prebytku rozpočtu a prevedie ich na osobitný účet. Obec v tomto prípade postupuje podľa § 8 ods. 4 a 5 zákona č. 523/2008 Z. z. a § 16 ods. 6. zákona č. 583/2004 Z. z. V nasledujúcom rozpočtovom období ich obec zaradí do rozpočtu ako príjmové finančné operácie a ich použitie na určený účel bude výdavkom rozpočtu obce (§ 16 ods. 7. zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).

Podľa § 8a ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z. sú povinnosti obce ako príjemcu/žiadateľa dotácie poskytnutej zo štátneho rozpočtu nasledujúce:

  • predložiť žiadosť a doklady, ktorými preukazuje splnenie podmienok na poskytnutie dotácie ustanovených zákonom č. 523/2004 Z. z. alebo osobitným predpisom,
  • viesť osobitnú účtovnú evidenciu o použití dotácie pre potreby následnej finančnej kontroly, to platí aj v prípade, ak pôvodný príjemca dotácie túto čerpal po­ukázaním inej obci alebo právnemu subjektu v súlade s platnou legislatívou,
  • použiť poskytnutú dotáciu na určený účel a v rozsahu a za podmienok určených poskytovateľom v zmluve,
  • dodržiavať hospodárnosť, efektívnosť a účelnosť pri čerpaní dotácie zo štátneho rozpočtu,
  • čerpať dotáciu zo štátneho rozpočtu na bežné výdavky najneskôr do konca rozpočtového roka, v ktorom bola rozpočtovaná,
  • čerpať dotáciu zo štátneho rozpočtu na kapitálové výdavky, ktorú možno čerpať nasledujúce dva rozpočtové roky po roku, v ktorom boli rozpočtované,
  • vrátiť nevyčerpané prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu poskytovateľovi, ak ich suma bola vyššia ako 5 eur;

Obec ako príjemca/žiadateľ dotácie zo štátneho rozpočtu má povinnosť dodržiavať určité podmienky použitia a vyúčtovania dotácie štátneho rozpočtu, ktoré sú:

  • vyúčtovať dotáciu v stanovenom termíne poskytovateľom, dokladovať použitie dotácie dokladmi;
  • nepoužiť ju na splácanie úverov, pôžičiek, úrokov z prijatých úverov a pôžičiek (§ 8a ods. 8 zákona č. 523/2004 Z. z.);
  • nepoužiť ju na úhradu nájomného podľa zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci (§ 19 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z.);
  • nepoužiť ju na majetkovú účasť v právnickej osobe alebo na založenie alebo zriadenie inej právnickej osoby ako rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie. Na tieto účely možno použiť len štátne finančné aktíva v správe Ministerstva financií SR (§ 8 ods. 10 zákona č. 523/2004 Z. z.);
  • neuznaný výdavok na úhradu DPH pri vyúčtovaní dotácie príjemcom (§ 8a ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z.), ktorý je platiteľom dane a uplatnil si odpočítanie DPH [príjemca má vrátiť tú časť dotácie, na ktorú si uplatňoval odpočítanie DPH ako platiteľ DPH (príjem štátneho rozpočtu)],
  • vykonávať finančnú kontrolu (§ 5, § 6 zákona o finančnej kontrole a audite), dodržiavať rozpočtovú klasifikáciu (§ 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z.);
  • strpieť výkon kontroly a preukázať účel použitia dotácie listinnými dôkazmi, ktorých obsah dokazuje skutočnosti (§ 8a ods. 10 zákona č. 523/2004 Z. z.) vzťahujúce sa na použitie dotácie;
  • vrátiť dotáciu poskytnutú v období 12 mesiacov predchádzajúcich dňu nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, a to do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia, ak príjemcom (právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ) bolo preukázané, že porušil zákaz nelegálneho zamestnávania príslušníkov tretích krajín (príjem štátneho rozpočtu);
  • použitie dotácie podlieha povinnému zúčtovaniu so štátnym rozpočtom;
  • na dotácie, resp. nenávratné finančné príspevky poskytnuté z verejných prostriedkov sa vzťahujú pravidlá rozpočtového hospodárenia podľa § 19 zákona č. 523/2004 Z. z. Nedodržaním týchto pravidiel môže dôjsť k porušeniu finančnej disciplíny podľa § 31 zákona č. 523/2004 Z. z.

Obec postupuje ku koncu rozpočtového roka podľa Pokynu Ministerstva financií SR na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom pre ústredné orgány štátnej správy, príspevkové a rozpočtové organizácie, podnikateľské subjekty, neziskové organizácie a ďalšie subjekty, ktorým boli poskytnuté verejné prostriedky zo štátneho rozpočtu.

Uvedené podmienky sa obci netýkajú v prípadoch, keď ide o dotáciu poskytnutú z prostriedkov štátneho rozpočtu určenej na financovanie spoločných programov SR a EÚ, na dotáciu poskytovanú z pros­triedkov štátneho rozpočtu určenej na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi a na dotácie poskytované z rozpočtovej rezervy predsedu vlády (§ 10 zákona č. 523/2004 Z. z.).

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály