Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Špecifické prípady účtovníctva a financovania obce
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo
Obce a vyššie územné celky majú povinnosť zosúladiť hospodárenie podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Právna úprava finančného hospodárenia obcí v SR je upravená zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Účtovníctvo územnej samosprávy je právne upravené zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a opatrením č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“). Tabuľka 1 uvádza špecifiká účtovej osnovy pre rozpočtové organizácie (ďalej len „RO“), príspevkové organizácie (ďalej len „PO“), štátne fondy, obce a vyššie územné celky, v ktorej sú zohľadnené spôsoby financovania subjektov štátnej správy a samosprávy – rozpočtové pravidlá verejnej správy a rozpočtové pravidlá územnej samosprávy.
Tabuľka 1
Účtová trieda v účtovej osnove |
Špecifiká účtovej osnovy pre ROPO a obce |
---|---|
0 – Dlhodobý majetok |
Subjekty štátu a samosprávy dlhodobý majetok iba spravujú, tzn., že vlastníkom daného majetku je štát, obec alebo samosprávny kraj. Dlhodobý majetok je prevažne financovaný prostredníctvom poskytnutého kapitálového transferu od zriaďovateľa. |
1 – Zásoby |
Zásoby (obežný majetok) sú prevažne financované prostredníctvom poskytnutého bežného transferu od zriaďovateľa, resp. dotácie zo štátneho rozpočtu. |
2 – Finančné účty |
22 – Účty v bankách Účtová skupina 22 obsahuje špecifické príjmové účty RO, PO, obcí av yšších územných celkov (223 – Príjmový rozpočtový účet, 224 – Účet štátnych rozpočtových príjmov) a výdavkové účty (222 – Výdavkový rozpočtový účet, 225 – Účet štátnych rozpočtových výdavkov). 28 – Účty štátnej pokladnice |
3 – Zúčtovacie vzťahy |
35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy Pomocou účtov 353 – Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu, 355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku, 357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku sa účtuje o vzťahoch so štátnym rozpočtom, s rozpočtom obce a vyššieho územného celku z titulu transferu. |
4 – |
43 – Výsledok hospodárenia 431 – Výsledok hospodárenia |
5 – Náklady |
58 – Náklady na transfery a náklady z odvodov príjmov |
6 – Výnosy |
68 – Výnosy z transferov a rozpočtových príjmov v štátnych rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách 69 – Výnosy z transferov a rozpočtových príjmov v obciach, vyšších územných celkoch a v rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách zriadených obcou alebo vyšším územným celkom |
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty |
71 – Výsledkový uzávierkový účet 710 – Účet výsledku hospodárenia |
Účtové triedy 8 a 9 – Vnútroorganizačné účtovníctvo |
|
Zdroj: Vlastné spracovanie.
Obec je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Obec je právnická osoba, samostatne hospodári s vlastným majetkom a vlastnými príjmami; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec financuje svoje potreby z vlastných príjmov, dotácií a transferov zo štátneho rozpočtu, rozpočtu EÚ a z ďalších doplnkových zdrojov (tzn. právnické a fyzické osoby). Základom finančného hospodárenia obce (alebo vyššieho územného celku) je rozpočet obce, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného roka. Rozpočet obce a vyššieho územného celku (ďalej len „VÚC“) sa podrobne člení na:
- bežný rozpočet (bežné príjmy – bežné výdavky),
- kapitálový rozpočet (kapitálové príjmy – kapitálové výdavky),
- finančné operácie.
Finančnými operáciami sa vykonávajú prevody z peňažných rozpočtov obce a VÚC a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácania. Po skončení rozpočtového roka obec a VÚC súhrnne spracuje údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu obce. Obec/VÚC finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým a fyzickým osobám, ďalej usporiada finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov. Výsledok hospodárenia obcí a vyšších územných celkov je definovaný rozpočtovými pravidlami (podľa § 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy) ako schodok alebo prebytok. Prebytkom rozpočtu obce a VÚC sa rozumie kladný rozdiel medzi príjmami rozpočtu obce/VÚC, výdavkami rozpočtu obce/VÚC a schodkom sa rozumie záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce/VÚC. Obec a VÚC používajú na účtovanie o svojich finančných tokoch (príjmoch a výdavkoch) účet 221 – Bankové účty. Ak obec/VÚC vykonáva podnikateľskú činnosť, výdavky (náklady) a príjmy (výnosy) na túto činnosť sa sledujú na samostatnom bankovom mimorozpočtovom účte. Náklady na túto činnosť musia byť kryté výnosmi z podnikateľskej činnosti. Zisk z podnikateľskej činnosti po zdanení zostáva obci/VÚC ako doplnkový zdroj financovania. Každá obec má povinnosť zostaviť záverečný účet, ktorý odráža skutočné rozpočtové hospodárenie obce, jej majetkovú a finančnú situáciu vrátane organizácií zriadených obcou. Účtovnej jednotke obec zo zákona o účtovníctve a zákona o obecnom zriadení (§ 9 zákona o obecnom zriadení) ďalej vyplývajú osobitosti v nadväznosti na povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom.
Audítor je povinný okrem overenia ročnej účtovnej závierky vykonať i ďalšie povinnosti súvisiace s auditom (podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy):
- overiť hospodárenie obcí podľa ich rozpočtov (v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy),
- stav a vývoj dlhu,
- dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania,
- hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami.
Úlohou účtovníctva obcí je:
- sledovať plnenie rozpočtu obce (plnenie rozpočtu príjmov a rozpočtu výdavkov),
- vykazovať majetok a zdroje majetku v účtovnej závierke a v priebehu roka o ňom účtovať,
- zisťovať účtovný výsledok hospodárenia ako rozdiel výnosov a nákladov,
- osobitne účtovať o nákladoch a výnosoch obce za jej podnikateľskú (vedľajšiu) činnosť.
Subjekty samosprávy – obec a vyšší územný celok sú povinní poskytovať Ministerstvu financií SR potrebné údaje o svojom hospodárení na účely zostavenia návrhu rozpočtu verejnej správy, návrhu štátneho záverečného účtu a návrhu súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky. Údaje na účely zostavenia návrhu rozpočtu verejnej správy poskytujú obce a vyššie územné celky prostredníctvom rozpočtového informačného systému pre samosprávu RIS.SAM v správe ministerstva financií (tzv. „rozpočtový informačný systém“).
Obec a vyšší územný celok vkladajú do systému RIS.SAM schválený rozpočet výdavkov v programovej štruktúre v termínoch ako pri rozpočte podľa ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie (t. j. obec a VÚC do systému RIS.SAM poskytuje údaje o svojich programoch do 31. januára nasledujúceho rozpočtového roku, v prípade ak schváli svoj rozpočet na nasledujúci rozpočtový rok do 31. 12. bežného rozpočtového roka. Ak obec/VÚC hospodári v rozpočtovom provizóriu a následne schváli rozpočet po 31. 12. bežného rozpočtového roku, potom platí 20-dňová lehota na vloženie údajov do systému RIS.SAM od jeho schválenia.
Podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy môže obec vytvárať peňažné fondy. Obec môže vytvárať i rezervný fond vo výške určenej obecným zastupiteľstvom (najmenej však vo výške 10 % z prebytku rozpočtu). Účtovné jednotky (obec/VÚC) predkladajú okrem účtovných výkazov (súvaha, výkaz ziskov a strát, poznámky)ifinančné výkazy. Obec môže byť dobrovoľným klientom štátnej pokladnice.
Špecifickými účtami obce sú podľa postupov účtovania tieto účty:
221 – Bankové účty (t. j. kladné finančné prostriedky peňažných fondov na samostatnom analytickom účte),
318 – Pohľadávky z nedaňových príjmov obcí a vyšších územných celkov a rozpočtových organizácií zriadených obcou a vyšším územným celkom,
319 – Pohľadávky z daňových príjmov obcí a vyšších územných celkov,
354 – Zúčtovanie z financovania z rozpočtu obce a vyššieho územného celku,
355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku,
357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku,
461 – Bankové úvery,
584 – Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku do rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou alebo vyšším územným celkom,
585 – Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku ostatným subjektom verejnej správy,
586 – Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku subjektom mimo verejnej správy,
632 – Daňové výnosy samosprávy,
633 – Výnosy z poplatkov,
693 – Výnosy samosprávy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy,
694 – Výnosy samosprávy z kapitálových transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy,
695 – Výnosy samosprávy z bežných transferov od Európskych spoločenstiev,
696 – Výnosy samosprávy z kapitálových transferov od Európskych spoločenstiev,
697 – Výnosy samosprávy z bežných transferov od ostatných subjektov mimo verejnej správy,
698 – Výnosy samosprávy z kapitálových transferov od ostatných subjektov mimo verejnej správy,
699 – Výnosy samosprávy z odvodu rozpočtových príjmov.
Obec môže ukladať podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunál
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.