Organizačný poriadok spoločného obecného úradu
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu upravuje organizáciu spoločného úradu, čo znamená, že neupravuje len vnútorno - organizačné vzťahy, ktoré predstavujú vzťahy jeho jednotlivých úsekov navzájom, ale taktiež právne vzťahy organizačného charakteru smerom k ostatným obciam, zmluvným stranám zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
V kontexte uvedených súvislostí je organizačný poriadok spoločného obecného úradu z hľadiska obsahového a aj aspektu jeho časovej platnosti naviazaný na platnosť a účinnosť zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu a platí to, že tento organizačný poriadok spoločného obecného úradu nemôže byť prijatý pred platnosťou a účinnosťou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, nakoľko je zameraný na jej konkretizáciu.
Príklad č. 5:
Starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu sa rozhodol, že do organizačného poriadku spoločného obecného úradu zakomponuje časť o právnej povinnosti obcí, zmluvných strán zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, ohľadne úhrady nákladov, ktoré súvisia s činnosťou spoločného obecného úradu. Je takéto konanie starostu obce právne súladné?
Organizačný poriadok je vnútorným normatívnym predpisom, a preto nemôže ukladať právne povinnosti subjektom, ktoré stoja mimo pôsobnosť obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Taktiež platí, že organizačný poriadok nemôže upravovať tie oblasti, ktoré podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") má upravovať zmluva o zriadení spoločného obecného úradu. Preto je uvedené konanie starostu obce v rozpore so zákonom o obecnom zriadení, nakoľko financovanie úhrady nákladov súvisiacich s činnosťou spoločného obecného úradu je podstatnou obsahovou súčasťou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
Príklad č. 6
Starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu prijal organizačný poriadok spoločného obecného úradu, neprerokoval ho však s obcami, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Je takéto konanie starostu obce v súlade s platným právom?
V prípade organizačného poriadku spoločného obecného úradu je možné z hľadiska procesu jeho prijímania zvoliť nasledujúce možnosti jeho schvaľovania:
-
rovnakým procesným spôsobom ako zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu,
-
ako vnútorný predpis obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu.
V prípade prvej možnosti, je procesný postup schvaľovania organizačného poriadku spoločného obecného úradu rovnaký, ako v prípade zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, teda na jeho schválenie je potrebný súhlas:
-
obecných zastupiteľstiev obcí - zmluvných strán zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu,
-
jednotlivých starostov obcí, prípadne nimi písomne poverených zástupcov, taktiež je možné ponímať organizačný poriadok spoločného obecného úradu v podobe vnútorného predpisu obce.
V kontexte uvedeného, možno konštatovať, že starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu konal v súlade s platným právom. Odporúčam však využiť možnosť odsúhlasovania organizačného poriadku spoločného obecného úradu obecnými zastupiteľstvami a starostami obcí, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, nakoľko organizačný poriadok spoločného obecného úradu sa ich týka v plnom rozsahu.
Spoločný obecný úrad totiž vykonáva veľký počet procesov, resp. úkonov voči jednotlivým obciam, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Napríklad