Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Podstatnou zmenou zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") bola novela č. 70/2018 Z.z., ktorá okrem iného zaviedla do tohto zákona § 2aa, ktorý ustanovuje podrobnosti procesu pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci. Uvedený proces predstavuje možnosť, ako riešiť výkon jednotlivých kompetencií miestnej samosprávy v prípade, keď obec nemá funkčné obecné zastupiteľstvo a taktiež nemá starostu obce.

 

Príklad č. 1:
Vo voľbách do orgánov samosprávy obcí nebol do konkrétnej samosprávy zvolený starosta obce a ani príslušné obecné zastupiteľstvo. Okresný úrad v sídle kraja preto začal proces pričlenenia tejto obce k susediacej obci tým, že zvolal zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce. Je uvedené konanie okresného úradu v súlade s platným právom? Možno uvedenú obec označiť za nefunkčnú obec?
Podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení možno za nefunkčnú obec označiť len takú
"obec, ktorá po vykonaní dvoch po sebe idúcich volieb do orgánov samosprávy obcí nemá obecné zastupiteľstvo ani starostu obce (ďalej len "nefunkčná obec")", ...
Keďže v tomto prípade išlo o prvý neúspešný pokus o voľbu starostu obce a obecného zastupiteľstva, nemôže ísť o nefunkčnú obec. Preto okresný úrad v sídle kraja nekonal v súlade s platným právom, keď zvolal na podnet Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce, na ktorom prerokoval postup podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení, teda postup pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci, a vypracoval z neho záznam.
V uvedenom prípade mali byť v tejto obci vyhlásené opakované voľby do orgánov samosprávy obcí a až potom mal okresný úrad aplikovať tento procesný postup.
Príklad č. 2:
Okresný úrad v sídle kraja písomne vyzval susediacu obec na zabezpečenie súhlasu susediacej obce s tým, aby sa k nej pričlenila nefunkčná obec v súlade s § 2aa ods. 3 zákona o obecnom zriadení. Vzhľadom na to, že susediaca obec s týmto pričlenením nesúhlasila, okresný úrad v sídle kraja prestal s hľadaním riešenia pre nefunkčnú obec, a to aj napriek tomu, že v kraji boli ešte aj iné susediace obce nefunkčnej obce. Je uvedené konanie okresného úradu v súlade s platným právom?
Podľa § 2aa ods. 3 zákona o obecnom zriadení platí, že:
"Ak susediaca obec nesúhlasí s pričlenením nefunkčnej obce, okresný úrad v sídle kraja písomne vyzve ďalšiu susediacu obec na zabezpečenie súhlasu podľa odseku 1, ak nefunkčná obec má viac susediacich obcí". ...
Podmienkou teda je, že ďalšia výz­va adresovaná susediacej obci musí mať písomnú formu a musí existovať ešte ďalšia susediaca obec nefunkčnej obce.
V uvedenom prípade okresný úrad v sídle kraja nekonal v súlade s platným právom a mal písomne vyzvať ďalšiu susediacu obec nefunkčnej obce.
Príklad č. 3:
V súvislosti s pričlenením nefunkčnej obce k susediacej obci už má okresný úrad v sídle kraja záznam zo zhromaždenia obyvateľov nefunkčnej obce a doklad o súhlase susediacej obce s pričlenením nefunkčnej obce. Preto starosta susediacej obce, ku ktorej bola nefunkčná obec pričlenená, začal za nefunkčnú obec podpisovať rozhodnutia. Mal za to, že nefunkčná obec už bola pričlenená k susediacej obci, ktorej je starostom, a preto nefunkčná obec zanikla. Je uvedené konanie starostu susediacej obce v súlade s platným právom?
V súlade s § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení o pričlenení nefunkčnej obce k susediacej obci rozh
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.