Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Právna úprava iných reklamných prostriedkov a zariadení

Dátum: Rubrika: Správne právo

Tento článok sa venuje iným reklamným, informačným a propagačným prostriedkom a zariadeniam, než sú reklamné stavby podliehajúce povoleniu podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").

Právna úprava iných reklamných prostriedkov a zariadení
JUDr.
Helena
Spišiaková
Na území obce sa totiž často umiestňujú (vylepujú) na rôznych verejne viditeľných miestach všelijaké tabule, plachty, plagáty, pútače, letáky a ďalšie väčšinou tlačené prostriedky. Tieto slúžia najmä ako nosiče informácií, na reklamu, propagáciu, inzerciu a tiež v rámci predvolebnej kampane.
Tieto prostriedky a zariadenia, ktoré
nemajú charakter reklamných stavieb
podľa § 43 ods. 2
stavebného zákona, nepatria do náplne činnosti stavebného úradu
.
Reklamné prostriedky a zariadenia sú v právnych predpisoch upravené len okrajovo a práve nedostatočná zákonná úprava spôsobuje obciam v praxi problémy.
Predvolebná kampaň
S umiestňovaním tlačených prostriedkov nepochybne súvisí aj vylepovanie plagátov v rámci predvolebnej kampane, ktorú od 1.7.2015 upravuje
zákon č. 181/2014 Z.z. o volebnej kampani
a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o volebnej kampani").
Umiestňovanie volebných plagátov
upravuje
§ 16
zákona o volebnej kampani nasledovne:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Obec
, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť,
všeobecne záväzným nariadením vyhradí miesta a ustanoví podmienky na umiestňovanie volebných plagátov na verejných priestranstvách počas volebnej kampane
pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky, voľby do Európskeho parlamentu, voľby do orgánov samosprávnych krajov a voľby do orgánov samosprávy obcí. Vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich subjektov.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákon o volebnej kampani obsahuje aj nové skutkové podstaty
priestupkov
a napr. podľa
§ 20 ods. 1 písm. a)
:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Priestupku sa dopustí ten, kto po uplynutí času podľa § 2 ods. 2
na verejne prístupnom mieste
propaguje politickú stranu alebo kandidáta vo voľbách, najmä slovnými prejavmi,
umiestňovaním volebných plagátov
alebo poskytovaním vecných darov.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Za priestupok uloží
okresný úrad
pokutu vo výške
od 300 eur do 1 000 eur
. Priestupok sa vzťahuje
len na obdobie moratória
na volebnú kampaň, pretože podľa § 2 ods. 2 zákona o volebnej kampani začína
volebná kampaň
dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a
končí 48 hodín predo dňom konania volieb
.
Správne delikty
upravuje § 19 zákona o volebnej kampani a pokuty politickým stranám a ďalším subjektom ukladá Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán alebo Ministerstvo vnútra SR.
V súvislosti so všeobecne záväzným nariadením (ďalej len "VZN") o podmienkach na umiestňovanie volebných plagátov (ktoré obec schváli podľa § 16 zákona o volebnej kampani) sa žiada poukázať aj na potrebu rozlíšenia, či VZN poruší:
a)
fyzická osoba
, vtedy ide o
priestupok
,
b)
právnická osoba
alebo
fyzická osoba oprávnená na podnikanie
, vtedy ide o tzv.
správny delikt
.
Uvedené členenie vyplýva z definície priestupku v
§ 2 ods. l zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v z. n. p. (ďalej len "zákon o priestupkoch"):
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Priestupkom je zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a
je za priestupok výslovne označené
v tomto alebo v inom zákone,
ak nejde o iný správny delikt
postihnuteľný podľa osobitných právnych predpisov, alebo o trestný čin.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Priestupky a predvolebná kampaň
V prípade, ak sa porušovania VZN o podmienkach na umiestňovanie volebných plagátov dopustí
fyzická osoba
(občan, cudzinec; fyzickou osobou je napr. aj nezávislý kandidát) v období
mimo moratória
, prichádza do úvahy len použitie zákona o priestupkoch.
Podľa
§ 47 ods. 1 písm. d)
zákona o priestupkoch:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Priestupku sa dopustí ten, kto
znečistí verejné priestranstvo, verejne prístupný objekt alebo znečistí verejnoprospešné zariadenie plagátovou výzdobou, komerčnými a reklamnými oznamami
alebo zanedbá povinnosť upratovania verejného priestranstva.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákon o priestupkoch bližšie nedefinuje pojem
"plagátová výzdoba"
ani pojem
"komerčný a reklamný oznam"
, a preto možno vychádzať len z definície reklamy uvedenej v
§ 2 zákona č. 147/2001 Z.z. o reklame
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o reklame"). Podľa zákona o reklame reklamou je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu, pričom produktom je tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním.
Preto pri predvolebnej kampani do úvahy prichádza skôr použitie skutkovej podstaty uvedenej v
§ 48
zákona o priestupkoch, podľa ktorého:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Priestupkom proti verejnému poriadku je
porušenie aj iných povinností
než uvedených v § 47,
ak sú ustanovené
všeobecne záväznými právnymi predpismi,
vrátane všeobecne záväzných nariadení obcí
a všeobecne záväzných vyhlášok miestnych orgánov štátnej správy,
ak sa takým konaním
ohrozí alebo naruší verejný poriadok. Za tento priestupok možno uložiť pokutu do 33 eur.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Podmienkou
použitia § 48 zákona o priestupkoch je však to, že
obec má prijaté VZN
upravujúce podmienky na umiestňovanie volebných plagátov (v ktorom sú určené miesta na ich vylepovanie) a tiež je dôležité vo VZN uviesť, že porušenie presne určených ustanovení vo VZN fyzickou osobou sa kvalifikuje ako priestupok podľa § 48 zákona o priestupkoch a že bude postihované podľa zákona o priestupkoch.
Obec
je v týchto prípadoch
oprávnená
uvedené priestupky, t.j.:
-
znečistenie verejného priestranstva, verejne prístupného objektu alebo verejnoprospešného zariadenia plagátovou výzdobou, komerčnými a reklamnými oznamami [§ 47 ods. 1 písm. d) zákona o priestupkoch],
-
porušenie povinností, resp. zákazov stanovených vo VZN (§ 48 zákona o priestupkoch),
prejednať
, ale len
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.