Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Vzťah zastupiteľstva a prednostu úradu

Publikované: Autor/i: Mgr. Ladislav Briestenský

V zákone som nenašla podrobnejšie informácie o vzťahu obecného zastupiteľstva a prednostu obecného úradu okrem zmienky o jeho poradnom hlase. Nemáme zhodný názor na to, či mu môže zastupiteľstvo ukladať úlohy alebo ovplyvňovať jeho náplň práce.

Tento druh otázok nie je ojedinelý a ich zodpovedanie vyžaduje, aby sme popri skromnej právnej úprave použili aj princípy kvalitného riadenia právnickej osoby.

Z právneho hľadiska je faktom, že úprava vzťahu obecného zastupiteľstva a prednostu obecného úradu je v zákone o obecnom zriadení pomerne skromná.

Zákon o obecnom zriadení - výňatok

§ 17

Prednosta obecného úradu

(1) Ak je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta. Prednostu vymenúva a odvoláva starosta.

(2) Prednosta obecného úradu je zamestnancom obce, ktorý zodpovedá za svoju činnosť starostovi. Spolu s ním podpisuje zápisnice zo zasadnutí obecného zastupiteľstva.

(3) Prednosta obecného úradu sa zúčastňuje zasadnutí obecného zastupiteľstva a obecnej rady s hlasom poradným.

Ak doceníme skutočnosť, že starosta a obecné zastupiteľstvo sú orgány, ktoré majú vďaka priamej voľbe rovnocenné (vzájomne nenadriadené a nepodriadené) postavenie a súčasne majú jasnou deliacou čiarou oddelenú pôsobnosť, môžeme z toho vyvodiť, že v organizme právnickej osoby, ktorou je obec, sú dve vertikálne línie riadenia – jedna uplatňuje pôsobnosť obecného zastupiteľstva a druhá pôsobnosť starostu.

Zvýraznené časti textu citovaného ustanovenia bez pochybností zaraďujú funkciu prednostu obecného úradu do pôsobnosti starostu. Ak by existovala ambícia uplatniť voči prednostovi obecného úradu riadiacu pôsobnosť obecného zastupiteľstva, išlo by o pochybenie v dvoch smeroch:

  • z právnej stránky by išlo o uplatnenie ambícií obecného zastupiteľstva bez opory v zákone (čo v praxi, žiaľ, nie je až natoľko výnimočné);
  • a, navyše, z hľadiska efektívneho riadenia by bola porušená zásada jedného zodpovedného, čo v praxi generuje extrémne nežiaduci stav (keď sa jedna funkcia ocitne pod dvojkoľajným riadením, nemožno reálne určiť akúkoľvek zodpovednosť – ani z hľadiska toho, kto vydal príkaz, ani z hľadiska toho, kto plnil úlohu); absencia možného uplatnenia zodpovednosti potom znamená osobitné právne riziká, ktorým sa treba v riadení právnickej osoby starostlivo vyhnúť.

Záver:

Obecné zastupiteľstvo nemá vo vzťahu k funkcii prednostu obecného úradu žiadnu pôsobnosť; funkcia prednostu obecného úradu podlieha v plnom rozsahu pôsobnosti starostu.

Zdroj: publikácia Obecné zastupiteľstvo. Otázky a odpovede



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Zdaňovanie stavieb - čističky odpadových vôd, vodojemu N

Publikované:

Ako postupovať pri zdaňovaní stavieb kanalizácie a vodovodov, ktoré sú oslobodené od dane. Z oslobodenia nie je úplne jasné, či sa to týka aj stavieb, ktoré s kanalizáciou a vodovodmi súvisia, teda napr. budova ČOV, vodojem a podobne?  

Hospodárska mobilizácia z právneho hľadiska? Prácu môže štát nariadiť komukoľvek, obce môžu spočítať vaše sliepky či odvážiť úrodu N

Publikované:

Ozbrojený konflikt na Ukrajine prináša závažné spoločenské zmeny aj na Slovensku. Jednou z nich je vyhlásená hospodárska mobilizácia, ktorá v týchto turbulentných časoch môže ovplyvniť chod nielen štátnych orgánov, miest a obcí, ale napríklad aj vysokých škôl, či súkromných spoločností a podnikateľov. Koho sa týka, čo znamená pre náš bežný život, aké prináša povinnosti a čo tento inštitút vlastne znamená? Vysvetlenie prináša advokátska kancelária RUŽIČKA AND PARTNERS.

Zvýšenie sumy základnej náhrady za používanie vlastného auta na služobné účely N

Publikované:

Zamestnávatelia a mzdoví účtovníci pozor: Od 1. mája 2022 sa zvyšuje suma základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách.

Nové sumy stravného N

Publikované:

Novým opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 116/2022 Z. z. sa s účinnosťou od 1.5.2022 menia sumy stravného.