Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ochrana hospodárskej súťaže v územnej samospráve

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Článok sa zaoberá ochranou hospodárskej súťaže v územnej samospráve, niektorými formami nedovoleného obmedzovania hospodárskej súťaže, rozhodnutiami vo veci porušenia hospodárskej súťaže zo strany územnej samosprávy a tiež konaním vo veci ochrany hospodárskej súťaže a konaním o správnej žalobe.
V oblasti ochrany hospodárskej súťaže platí zákon č. 187/2021 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon“), ktorého predmetom je ochrana hospodárskej súťaže pred jej obmedzovaním, vytváranie podmienok na jej ďalší rozvoj v prospech spotrebiteľov a úprava pôsobnosti a právomoci Protimonopolného úradu Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) pri dohľade nad dodržiavaním ustanovení tohto zákona.
Tento zákon sa vzťahuje na podnikateľov, pričom na účely tohto zákona sa podnikateľom rozumie entita, ktorá vykonáva hospodársku činnosť alebo ak ide o jej činnosť a konanie, ktoré súvisí alebo môže súvisieť so súťažou, bez ohľadu na jej právnu formu, existenciu právnej subjektivity, spôsob jej financovania, a to, či je jej činnosť zameraná na dosahovanie zisku.
Za jedného podnikateľa možno považovať aj viacero fyzických osôb alebo právnických osôb, ktoré sú prepojené na základe vzťahov kontroly alebo iných zmluvných, majetkových, personálnych alebo organizačných vzťahov. Za podnikateľa sa považuje aj združenie podnikateľov alebo združenia týchto združení.
Okrem podnikateľov sa tento zákon vzťahuje aj na obec a vyšší územný celok pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy.
Obec a vyšší územný celok pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy nesmie zjavnou podporou, ktorá zvýhodňuje určitého podnikateľa, alebo iným spôsobom obmedzovať súťaž. Úrad uloží za porušenie tohto zákazu obci alebo vyššiemu územnému celku pokutu do 66 000 eur.
K porušeniu hospodárskej súťaže môže dôjsť zo strany územnej samosprávy najmä uznesením, všeobecne záväzným nariadením, zmluvou, vydaním rozhodnutia alebo stanoviska, ako aj nevydaním rozhodnutia.
______________________________
Obec má právo vo svojom záväznom stanovisku vyjadriť svoj názor na vec, resp. nemusí vydávať vždy len kladné stanoviská, keďže právomoc obce usmerňovať ekonomickú činnosť v obci je daná zákonom.
______________________________
Obec však môže konať len v medziach ústavy (zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p.) a zákonov a pri výkone svojich právomocí nesmie porušovať iné právne predpisy, t.j. ani zákon o ochrane hospodárskej súťaže(rozsudok Krajského súdu v Bratislave zo dňa 10. septembra 2008, sp. zn. 2 S 60/08).
Aj obec a vyšší územný celok možno podľa tohto zákona považovať za podnikateľov pri ich činnostiach podnikateľskej povahy. Ide teda o iné činnosti ako pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy. V takom prípade môže ísť o nasledujúce formy nedovoleného obmedzovania súťaže, a to dohodu obmedzujúca súťaž a zneužívanie dominantného postavenia na relevantnom trhu.
Dohoda obmedzujúca súťaž
je dohoda medzi podnikateľmi, zosúladený postup podnikateľov a rozhodnutie združenia podnikateľov, ktoré majú za cieľ alebo môžu mať za následok obmedzovanie súťaže. Dohoda obmedzujúca súťaž je zakázaná, ak tento zákon neustanovuje inak.
Zakázaná
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály