Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zostavenie výročných správ v samospráve
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo Zo seriálu: Zostavenie výročných správ v samospráve
Výročná správa je dokument zostavovaný v zmysle zákona o účtovníctve. Predstavuje dokument, ktorý poskytuje komplex účtovných, rozpočtových aj neekonomických informácií o účtovnej jednotke, resp. konsolidovanom celku určený nielen odborníkom, ale aj širokej verejnosti.
Obdobne ako pre iné typy účtovných jednotiek, aj pre organizácie samosprávy je povinnosť zostaviť výročnú správu zadefinovaná v zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
Obce, mestá a samosprávne kraje majú povinnosť dať si overiť individuálnu aj konsolidovanú účtovnú závierku audítorom, a preto v zmysle § 20 zákona o účtovníctve sú povinné vyhotovovať výročnú správu, ktorej súlad s účtovnou závierkou taktiež overuje audítor.
Legislatívny rámec vzťahujúci sa na výročnú správu predstavujú najmä tieto ustanovenia zákona o účtovníctve:
- § 4 ods. 6 – výročná správa je účtovný záznam,
- § 8 ods. 3 – účtovníctvo účtovnej jednotky je úplné, ak okrem iného účtovná jednotka vyhotovila individuálnu výročnú správu, prípadne konsolidovanú výročnú správu,
- § 21 ods. 2 – individuálna a konsolidovaná výročná správa obcí alebo vyšších územných celkov sa ukladá v registri účtovných závierok do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, ktorého sa týka,
- § 22a ods. 6 – účtovná jednotka, ktorá zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku, má povinnosť zostaviť konsolidovanú výročnú správu. Takáto účtovná jednotka môže údaje z individuálnej výročnej správy uviesť v konsolidovanej výročnej správe, a teda nezostavovať individuálnu výročnú správu ako samostatný dokument.
Z uvedeného vyplýva, že obec, mesto a VÚC majú povinnosť zostavovať individuálnu výročnú správu. Tie obce, mestá a všetky VÚC, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku, majú povinnosť zostaviť aj konsolidovanú výročnú správu, a práve tieto organizácie sa môžu rozhodnúť, či budú zostavovať dva dokumenty – individuálnu aj konsolidovanú výročnú správu, alebo zostavia iba jeden dokument, tzv. spojenú výročnú správu za konsolidovaný celok.
Všeobecne zákon o účtovníctve požaduje vo výročnej správe najmä tieto typy informácií:
- Účtovnú závierku za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa a správu audítora k tejto účtovnej závierke.
- Informácie o vývoji účtovnej jednotky, o stave, v ktorom sa nachádza, o významných rizikách a neistotách, ktorým je účtovná jednotka vystavená. Informácia sa poskytuje vo forme vyváženej analýzy stavu a prognózy vývoja a obsahuje dôležité finančné a nefinančné ukazovatele, vrátane informácie o vplyve činnosti účtovnej jednotky na životné prostredie a na zamestnanosť s poukázaním na príslušné údaje uvedené v účtovnej závierke.
- Udalosti osobitného významu, ktoré nastali po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa.
- Predpokladaný budúci vývoj činnosti účtovnej jednotky.
- Náklady na činnosť v oblasti výskumu a vývoja.
- Nadobúdanie vlastných akcií, dočasných listov, obchodných podielov a akcií, dočasných listov a obchodných podielov materskej účtovnej jednotky.
- Návrh na rozdelenie zisku alebo vyrovnanie straty.
- Informácie o tom, či účtovná jednotka má organizačnú zložku v zahraničí.
Na základe všeobecných požiadaviek zákona o účtovníctve považujeme za vhodný takýto obsah výročnej správy obce, mesta alebo VÚC:
- úvod – úvodné slovo starostu/primátora/predsedu,
- organizačná štruktúra (s uvedením všetkých organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti), štatutárne orgány, podiely v obchodných spoločnostiach),
- činnosť v roku 2011,
- činnosť obce/úradu v roku 2011,
- činnosť všetkých účtovných jednotiek v zriaďovateľskej pôsobnosti obce v roku 2011,
- rozpočet a plnenie rozpočtu (s uvedením analýz v grafickom znázornení, porovnanie s minulým rokom a s vysvetlením významných zmien),
- za obec/úrad,
- za všetky účtovné jednotky v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,
- analýza významných položiek z účtovnej závierky v rozsahu:
- významných prírastkov dlhodobého majetku,
- predaja dlhodobého majetku,
- analýzy nákladov a výnosov v porovnaní s minulým rokom a vysvetlením významných rozdielov
- za individuálnu účtovnú závierku obce,
- za konsolidovanú účtovnú závierku obce,
- individuálnu účtovnú závierku obce spolu so správou audítora,
- konsolidovanú účtovnú závierku spolu so správou audítora.
V kontexte uvedeného obsahu chceme čitateľom tohto príspevku poskytnúť pomôcku pre zostavenie všetkých typov výročných správ, teda:
- individuálne výročnej správy,
- konsolidovanej výročnej správy,
- spojenej výročnej správy za konsolidovaný celok.
Individuálna výročná správa
Zostavujú ju povinne tie obce a mestá, ktoré nemajú povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku. Voliteľne ju zostavujú tie obce, mestá a vyššie územné celku, ktoré majú povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a nerozhodli sa pre tzv. spojenú výročnú správu za konsolidovaný celok.
Základná charakteristika
V tejto úvodnej časti uvádzame základnú charakteristiku, teda popis obce, mesta alebo VÚC, vrátane zákonnej definície samosprávneho celku.
„ Obec je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami. Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov.“
- Geografické údaje, napr. geografická poloha obce, susedné mestá a obce, celková rozloha obce, nadmorská výška.
- Demografické údaje, napr. hustota a počet obyvateľov, národnostná a náboženská štruktúra obyvateľstva, vývoj počtu obyvateľov.
- Ekonomické údaje ako napríklad nezamestnanosť v obci, nezamestnanosť v okrese, vývoj nezamestnanosti.
- Symboly obce, napr. erb obce, vlajka obce, pečať obce.
- História obce ako napríklad významné osobnosti a hnuteľné a nehnuteľné pamiatky.
- Výchova a vzdelávanie ako napríklad základné školy, materské školy, základné umelecké školy, centrá voľného času vrátane predpokladaného rozvoja vzdelávania v budúcnosti.
- Zdravotníctvo ako napríklad poliklinika, nemocnica s poliklinikou, lekári (štátni, súkromní) vrátane predpokladaného rozvoja zdravotníctva v budúcnosti.
- Sociálne zabezpečenie ako napríklad domov dôchodcov a predpokladaný rozvoj v tejto oblasti v budúcnosti.
- Kultúra ako napríklad kino, galéria, múzeum vrátane predpokladaného rozvoja kultúry v budúcnosti.
- Hospodárstvo ako napríklad najvýznamnejší poskytovatelia služieb v obci najvýznamnejší priemysel v obci, najvýznamnejšia poľnohospodárska výroba v obci vrátane predpokladaného rozvoja hospodárstva v budúcnosti.
- Organizačná štruktúra obce ako napríklad starosta/primátor/predseda, hlavný kontrolór, zastupiteľstvo, komisie, úrad.
Údaje o rozpočtovom hospodárení
Táto časť je zameraná na údaje a informácie rozpočtového charakteru v zmysle príslušných rozpočtových pravidiel, ktorými je konkrétny samosprávny celok viazaný. Rozpočet obce sa zostavuje v súlade s ustanovením § 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). Vnútorne sa člení na bežné príjmy a bežné výdavky (bežný rozpočet), kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (kapitálový rozpočet) a finančné operácie.
Rozpočet obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo, taktiež zmeny v rozpočte schvaľuje zastupiteľstvo. V tejto časti sa uvedie dátum a číslo uznesenia, ktorým bol rozpočet schválený, ako aj ostatné prípadné zmeny a čísla uznesení eventuálnych ďalších zmien.
Vzor tabuľky – Rozpočet obce:
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.