Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Úprava rozhodovania starostu obce v správnom práve

Dátum: Rubrika: Naša poradňa

V rámci úpravy rozhodovacej právomoci starostu obce možno rozlišovať jeho rozhodovanie v originálnych kompetenciách a v oblasti decentralizovanej štátnej správy. Predmetom tohto článku bude procesný priebeh správy miestnych daní, ktorých správu obec vykonáva. V rámci decentralizovanej miestnej štátnej správy ide o výkon kompetencií, ktoré sú značne rôznorodé a diferencované do veľkého počtu právnych predpisov. Predmetom tohto článku bude výkon decentralizovanej štátnej správy spoločným obecným úradom, a to na základe zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.

Správa daní vykonávaná príslušnou obcou
Ide o podstatnú oblasť výkonu originálnych kompetencií obcí, pričom výpočet miestnych daní je predmetom § 2 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. Pokiaľ ide o procesnú stránku konania obcí pri správe daní a poplatkov, tak rámcovou právnou úpravou je zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok").
V súvislosti so správou daní a poplatkov musia obce ako správcovia dane rešpektovať nasledujúcu štruktúru daňového konania ustanovenú
-
Začatie daňového konania
: môže byť z úradnej povinnosti - ex offo alebo na základe podnetu daňového subjektu/poplatníka;
-
Vlastný priebeh daňového konania
: predstavuje aplikáciu rôznych daňovo-právnych inštitútov, ako sú počítanie lehôt, doručovanie, dôkazné prostriedky, odklad daňovej povinnosti alebo jej povolenie v splátkach, predvolanie, predvedenie, predĺženie lehoty pre procesný úkon a pod.;
-
Rozhodovanie v daňovom konaní
: ide o meritórne rozhodovanie konkrétnej procesnej záležitosti, zhrnutie celého priebehu prvostupňového daňového konania;
-
Odvolacie konanie
: ide o preskúmavanie rozhodnutia vydaného v prvostupňovom konaní obcou nadradeným daňovým orgánom z podnetu daňovníka/poplatníka; V odvolacom konaní môže obec rozhodovať výlučne v rámci autoremedúry;
-
Daňové exekučné konanie
: predstavuje nútený výkon daňového exekučného titulu, je nástrojom represívneho charakteru, v prípade obce ako správcu dane je možná exekúcia daňovníka/poplatníka aj cestou súdneho exekútora.
Vzhľadom na to, že správu miestneho poplatku za komunálny odpad neupravuje z procesnej stránky osobitný právny predpis, je potrebné na správu tohto poplatku primerane použiť daňový poriadok.
Začatie daňového konania
Určité daňové konania sa začínajú ex offo, teda z úradnej povinnosti, pričom najčastejšie ide o daňové konania, ktoré sa uplatňujú vtedy, keď si daňový subjekt nesplní riadne a včas svoju základnú právnu povinnosť, a to podať daňové priznanie podľa § 15 ods. 1 daňového poriadku a osobitnej právnej úpravy. Ide o konanie o určení dane podľa pomôcok alebo daňovú kontrolu.
V určitých prípadoch možno daňové konanie začať výlučne len na návrh daňového subjektu. Ide napríklad o konanie o odklad platenia dane a povolenie splátok, ktoré podľa § 57 ods. 1 daňového poriadku možno začať len na návrh daňového subjektu. Pokiaľ ide o daňové konanie, ktoré sa začína len na návrh daňového subjektu a daňový poriadok neustanovuje jeho špecifické obsahové náležitosti, tak je potrebné, aby takéto podanie obsahovalo všeobecné náležitosti podania, teda kto ho podáva, v akej veci, čo sa navrhuje a, ak to z povahy podania vyplýva, dôvody podania.
Priebeh daňového konania
Priebeh daňového konania pozostáva z jednotlivých procesnoprávnych inštitútov, z ktorých sa za významné považujú počítanie lehôt, doručovanie písomností, dôkazné prostriedky v daňovom konaní.
V súvislosti s počítaním lehôt v daňovom konaní sa starostom obcí odporúča nasledujúci postup:
-
V prípade počítania lehôt v daňovom konaní možno rozlišovať lehoty ustanovené v dňoch, týždňoch, mesiacoch alebo rokoch;
-
Pokiaľ je lehota určená v dňoch, tak potom sa nikdy do počítania lehoty nezapočítava deň, kedy nastala okolnosť rozhodná pre počítanie lehoty.
Príklad: Daňovému subjektu bola doručená výzva na podanie daňového priznania 3. januára 2022, na úkon má 15 dní od tohto dátumu. Uvedený deň doručenia 3. január 2022 sa nezapočítava do plynutia lehoty, a preto starostovia obce začnú počítať uvedenú lehotu až 4. januára 2022, pričom táto lehota uplynie 18. januára 2022, a to ukončením otváracej doby pošty, keďže do tohto času má daňový subjekt možnosť odovzdať výzvu na poštovú prepravu. Pokiaľ sa úkon robí elektronickou formou, tak je možné úkon urobiť do 24,00 hod. 18. januára. Včasné doručenie sa posúdi podľa dátumu uvedeného na poštovej pečiatke, musí tam byť dátum 18. január 2022;
-
Pokiaľ je lehota určená v týždňoch, mesiacoch alebo rokoch, skončí sa táto lehota dňom, ktorý sa svojím označením zhoduje s dňom, kedy došlo k rozhodnej skutočnosti podstatnej pre počítanie príslušnej lehoty.
V tomto prípade počítame aj s dňom, v ktorom nastala skutočnosť podstatná pre počítanie predmetnej lehoty.
Príklad: Obec ako správca dane
z
nehnuteľností určila lehotu na predloženie doplňujúcich podkladov k daňovému priznaniu k dani z nehnuteľností na 2 mesiace od doručenia výzvy. Písomnosť bola doručená daňovému subjektu 3.1.2022, teda lehota na doručenie podkladov uplynie 3.3.2022 uplynutím otváracej doby pošty
;
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály