Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Priebeh dôkazného konania pred obcou, ktorá je správcom dane

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Obce a mestá vykonávajú nielen samosprávne úlohy, ale aj správu daní a poplatkov, Môžeme povedať, že sú aj správcami dane v rámci daňového konania. Súčasťou daňového konania je aj dôkazné konanie, ktoré je právne upravené v zákone č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok").

Priebeh dôkazného konania pred obcou, ktorá je správcom dane
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Jednotlivé obce a mestá vykonávajú správu miestnych daní a miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktoré sú uvedené v § 2 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach").
Zásady platné pre dôkazné konanie
V rámci § 3 daňového poriadku sú ustanovené jednotlivé zásady, ktoré sú podstatnými právnymi líniami pre celé dôkazné konanie a musia byť obcami rešpektované počas celého daňového konania.
Príklad č. 1
Starosta obce v dôkaznom konaní týkajúcom sa dane z nehnuteľností požadoval od svedka, ktorý je otcom daňového subjektu, informácie, ktoré sa týkajú vlastníctva, výmery a spôsobu nadobudnutia pozemku daňového subjektu. Je takéto konanie starostu obce právne súladné?
Každý dôkazný prostriedok, t.j. aj výpoveď svedka, musí byť zabezpečený v súlade s platným právom, pričom ide o zásadu zákonnosti, ktorá sa vzťahuje na celé daňové konanie. Každý svedok musí byť pred svedeckou výpoveďou správcom dane riadne poučený ohľadne poskytnutia svedeckej výpovede. Správca dane musí poučiť svedka o tom, že musí vypovedať pravdivo a nič nezamlčať a taktiež o tom, že môže odoprieť výpoveď a že nesmie poskytovať svedeckú výpoveď v určitých prípadoch a o právnych následkoch nepravdivej alebo neúplnej výpovede. Pokiaľ vypovedá svedok, daňový subjekt alebo jeho zástupca má právo byť prítomný pri jeho vypočutí a klásť mu otázky. Správca dane je povinný o výsluchu svedka včas písomne vyrozumieť daňový subjekt alebo jeho zástupcu.
Keďže svedok je otcom daňového subjektu, starosta obce ho mal poučiť o možnosti odoprieť svedeckú výpoveď. Svedok môže v daňovom konaní odoprieť svedeckú výpoveď, pokiaľ by ňou spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo blízkym osobám.
Výpoveď svedka je dôležitý procesný úkon v daňovom konaní, o ktorom sa spisuje zápisnica, v ktorej sa konštatuje, že svedok v daňovom konaní bol komplexne poučený podľa daňového poriadku, čo svedok následne podpisom zápisnice aj potvrdí. Pritom daňový poriadok neustanovuje, akou formou sa má poučenie svedka pred jeho výpoveďou realizovať, a preto postačuje aj ústne poučenie svedka.
V prípade, ak pred poskytnutím svedeckej výpovede nedošlo k poučeniu svedka podľa daňového poriadku, tak dôkaz nebol získaný v súlade s platným právom.
Príklad č. 2
V dôkaznom konaní daňovník dane z nehnuteľností predložil obci, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, písomnosť súkromnej povahy, ktorá má podľa daňovníka dôkaznú výpovednú hodnotu k predmetu daňového konania. Správca dane sa odmietol danou písomnosťou zaoberať s tým, že nemá z jeho pohľadu dôkaznú hodnotu, keďže ide o písomnosť súkromnej povahy. Konal starosta obce v tomto prípade v súlade s platným právom?
Správca dane má v daňovom konaní podľa § 3 ods. 2 daňového poriadku právnu povinnosť spolupracovať s daňovým subjektom a inými subjektmi a zaoberať sa každou vecou, ktorú daňový subjekt predloží.
V tomto prípade starosta obce mal v dôkaznom daňovom konaní prijať na zváženie súkromnú listinu a zvážiť, či následne povolí jej vykonanie v dôkaznom konaní. Skutočnosť, že ide o listinu súkromnej povahy pritom neznamená, že nemôže byť zohľadňovaná v polohe dôkazu v daňovom konaní. Podstatné je, aby preukazovala skutočnosti podstatné na objasnenie skutkového stavu veci, ktorý je predmetom samotného konania.
Pokiaľ z osobného listu vyplýva vlastníctvo daňového subjektu k určitej nehnuteľnosti, tak takáto písomnosť je právne relevantný dôkazný prostriedok. Posúdenie skutočnosti, či súkromná písomnosť má význam z hľadiska preukázania predmetu daňového konania, je oprávnením správcu dane. Samotná súkromná povaha listiny nezakladá okamžite povinnosť obce ju zamietnuť a nezaoberať sa ňou v konkrétnom prípade.
S uvedeným záverom korešponduje aj ustanovenie § 24 ods. 4 daňového poriadku, v ktorom sa uvádza len demonštratívny výpočet jednotlivých dôkazných prostriedkov v daňovom konaní.
Môžeme konštatovať, že starosta obce sa mal touto listinou súkromnej povahy zaoberať a nemal ju odmietnuť len preto, že ide o písomnosť súkromnej povahy.
Príklad č. 3
V súvislosti s určovaním výšky dane z nehnuteľností obec, ktorá je správcom dane, zistila, že daňový subjekt je vlastníkom nehnuteľnosti, pozemku. Obec však nezohľadnila fakt, že dôjde k zmenšeniu výmery predmetnej nehnuteľnosti vďaka návrhu na predaj určitého podielu na iného vlastníka na zápis do katastra nehnuteľností. Starosta obce tak podpísal platobný výmer na pôvodnú výmeru nehnuteľnosti a rozpočítal ju kvartálne na celé zdaňovacie obdobie. Je takéto konanie starostu obce v súlade s platným právom?
Podľa § 3 ods. 3 daňového poriadku správca dane hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti, p
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.