Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Právne postavenie a platové pomery starostov obcí

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Právne postavenie a platové pomery starostov obcí a primátorov miest upravuje zákon č. 253/1994 Z.z. o platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. Zákon ustanovuje nároky starostu a primátora (ďalej len "starosta") alebo deleguje pôsobnosť na iný právny predpis, podľa ktorého vznikajú starostovi ďalšie nároky, napr. nárok na dovolenku alebo nároky vzniknuté starostovi pri pracovnej ceste.

Právne postavenie a platové pomery starostov obcí
Ing.
Iveta
Matlovičová
Dňa 24. októbra 2018 bola schválená novela zákona č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len "novela zákona o právnom postavení starostov"), na základe ktorej sa s účinnosťou od 1. decembra 2018 upravuje odmeňovanie starostov a výplata odstupného po zániku mandátu.
Postavenie starostu obce
Starosta obce je predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce. Spôsob voľby starostu upravuje osobitný zákon, ktorým je zákon č. 180/2014 Z.z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Funkčné obdobie starostu sa skončí zložením sľubu novozvoleného starostu. Prvotnou povinnosťou starostu je teda
zložiť sľub
[Poznámka autora: Text sľubu starostu obce je uvedený v ustanovení § 13 ods. 2 zákona č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení")].
Prax potvrdzuje, že starosta spravidla skladá sľub na ustanovujúcom zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktoré v súlade s § 12 ods. 1 zákona o obecnom zriadení zvolá starosta zvolený v predchádzajúcom volebnom období tak, aby sa uskutočnilo do 30 dní od vykonania volieb. Obecné zastupiteľstvo zasadá v obci, v ktorej bolo zvolené. Mandát starostu nevznikne, ak zvolená osoba odmietne sľub zložiť alebo sľub zloží s výhradou.
Funkcia starostu sa považuje za
verejnú funkciu
, ktorá sa však nevykonáva v pracovnom pomere. Starosta sa teda nepovažuje za zamestnanca obce . V praxi to znamená, že na starostu sa nevzťahuje:
-
zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce") okrem ustanovení, na ktoré sa platná právna úprava priamo odvoláva (napr. ustanovenia o dovolenke),
-
zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v z. n. p., t.j. ani Kolektívna zmluva vyššieho stupňa, ktorá je záväzná pre všetkých zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní zamestnancov postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odmeňovaní pri výkone práce vo verejnom záujme") okrem ustanovení, na ktoré sa platná právna úprava priamo odvoláva (napr. ustanovenia o dovolenke).
Obec vo vzťahu k starostovi
vystupuje v súlade s § 2 ods. 4 zákona o obecnom zriadení na účely tvorby a použitia sociálneho fondu a na účely zabezpečovania stravovania a prispievania na stravovanie ako zamestnávateľ a:
-
starosta sa počas výkonu funkcie na účely zdravotného poistenia, nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, podpory v nezamestnanosti a platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere, a súčasne
-
starosta nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na nárokoch vyplývajúcich z pracovného pomeru alebo obdobného pomeru.
Výkon funkcie starostu je nezlučiteľný s výkonom práce zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený. V súlade s § 13 ods. 3 písm. b) novely č. 70/2018 účinnej od 1. apríla 2018 to však neplatí, ak bol zamestnanec na výkon funkcie starostu uvoľnený dlhodobo. To znamená, že ak starosta bude na výkon verejnej funkcie uvoľnený dlhodobo (§ 136 ods. 2 Zákonníka práce), t.j. nebude popri výkone svojej funkcie vykonávať zárobkovú činnosť v pracovnom pomere, jeho pracovný pomer v takomto prípade neskončí, ale bude "spočívať". Pracovný pomer tak bude ďalej existovať, ale pre uvoľnenie na výkon verejnej funkcie sa toho času zárobková činnosť v pracovnom pomere nebude vykonávať. Po novom teda už aj zamestnanec obce, ktorého obec ako zamestnávateľ uvoľní na výkon verejnej funkcie starostu obce, môže naďalej zostať v pracovnom pomere s obcou. Podmienkou však je, že pôjde o dlhodobé (a nie krátkodobé) uvoľnenie na výkon funkcie starostu obce, t.j. funkciu bude vykonávať bez aktívneho výkonu zárobkovej činnosti zamestnanca obce. Funkcia starostu je ďalej nezlučiteľná aj s funkciou:
-
poslanca,
-
štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
-
predsedu samosprávneho kraja,
-
vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
-
podľa osobitného zákona (napr. zákon č. 154/2001 Z.z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v z. n. p.).
Starosta je
štatutárnym orgánom obce
. K jeho základným povinnostiam, ktoré ustanovuje zákon o obecnom zriadení, patria:
-
zvoláva a vedie zasadnuti
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.