Jedným z najväčších nedostatkov novely celkovo je absencia intertemporálnych noriem. Zákonodarca
nestanovil žiadne prechodné ustanovenia na aplikáciu novelou zavádzaných zmien
. Preto museli obce reagovať na nové pravidlá okamžite k 1. aprílu 2018. Jednou z priorít obcí mala byť reakcia na úseku odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev. Oblasť odmeňovania poslancov obecných zastupiteľstiev je jednou z najviac dotknutých novou právnou úpravou.
Zákonodarca sa v novele na úseku nových pravidiel odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva dopustil veľkého množstva legislatívnych nepresností. Toto nekvalitné legislatívno-technické uchopenie okamžite vyvolalo zmätky a opodstatnené diskusie v obecnej samospráve.
Právny základ odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva
Odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva, zástupcu starostu obce a členov komisií obecného zastupiteľstva je predmetom úpravy zákona o obecnom zriadení. Na rozdiel od starostov obcí nie je úprava odmeňovania vymenovaných volených obecných funkcionárov predmetom úpravy osobitného zákona. V prípade starostov obcí je takýmto osobitným zákonom zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p.
Odmeňovanie týchto volených obecných funkcionárov predstavuje
takmer najrámcovejšiu úpravu v rámci celého zákona o obecnom zriadení
v porovnaní s úpravou iných inštitútov obecného zriadenia. Do 31. marca 2018 sa zároveň jednalo z hľadiska prísnosti zákona o jednu z najdemokratickejších úprav obsiahnutých v zákone o obecnom zriadení.
Zákonodarca s výnimkou minimálneho počtu zákonných mantinelov prenechával úpravu odmeňovania vybraných volených predstaviteľov obce takmer výlučne na internú úpravu tej-ktorej obecnej samosprávy.
Vzhľadom na rozmanitosť slovenských obcí, vyplývajúcu z rozdrobenej sídelnej štruktúry, a tým aj z ich rozdielneho ekonomického potenciálu, zákonodarca správne zveril rozhodovanie o výške, povahe, splatnosti a iných náležitostiach odmeňovania členov orgánov obce na rozhodnutie obecného zastupiteľstva tej-ktorej obce.
S účinnosťou od 1. apríla 2018 zákonodarca tejto demokratickej úprave stanovil tvrdé
mantinely, v podobe kogentných ustanovení zákona o obecnom zriadení
. Konkrétna obecná samospráva pri tvorbe svojej vnútornej úpravy a pri rozhodovacej činnosti orgánov obce tieto mantinely nesmie prekročiť, resp. sa s nimi nesmie dostať do rozporu.
Poslancom obecného zastupiteľstva možno poskytnúť odmenu podľa
Zásad odmeňovania poslancov
, ktorých schvaľovanie je zverené do výhradnej kompetencie obecného zastupiteľstva podľa § 11 ods. 4 písm. k) zákona o obecnom zriadení.
Výhradná kompetencia obecného zastupiteľstva
znamená, že pre vydanie Zásad odmeňovania poslancov je jediným vecne príslušným orgánom
obecné zastupiteľstvo
. Štatútom obce, všeobecne záväzným nariadením obce alebo akýmkoľvek iným podzákonným správnym aktom obce nemožno zveriť vydanie Zásad odmeňovania poslancov do kompetencie starostu obce či iného subjektu, pôsobiaceho v štruktúre obecnej samosprávy.
Rovnako si ani starosta obce nemôže autoritatívne uzurpovať oprávnenie regulovať odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva.
Zásady odmeňovania poslancov sú
interným aktom obce schvaľovaným bežným uznesením obecného zastupiteľstva, teda nie všeobecne záväzným nariadením obce.
Na prijatie Zásad odmeňovania poslancov sa preto podľa § 12 ods. 7 zákona o obecnom zriadení vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov pri bežnom kvóre, t.j., za prítomnosti nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva. Zásady odmeňovania poslancov schvaľuje obecné zastupiteľstvo bežným uznesením, nie vo forme všeobecne záväzného nariadenia.
Odmeňovanie poslancov obecného zastupiteľstva
musí mať právny normatívny základ,
ktorým sú Zásady odmeňovania poslancov.
Priznanie odmien poslancom obecného zastupiteľstva, ich výška, splatnosť či iné náležitosti odmeňovania sú na samosprávnej úvahe obecného zastupiteľstva konkrétnej obce. Aby táto vôľa obecného zastupiteľstva nebola svojvôľou pri nakladaní s prostriedkami verejného rozpočtu, zákonodarca v § 25 ods. 9 zákona o obecnom zriadení pre primeranosť odmeňovania poslancov stanovuje tri kritériá:
2.
časovú náročnosť
výkonu funkcie poslancov obecného zastupiteľstva a
3.
maximálny strop odmien v kalendárnom roku od 1. apríla 2018
.
Podľa § 25 ods. 8 zákona o obecnom zriadení:
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
I I
I "Poslancovi možno poskytnúť odmenu najmä vzhľadom na úlohy a časovú náročnosť výkonu funkcie I
I podľa zásad odmeňovania poslancov, najviac však v kalendárnom roku jeden mesačný plat starostu I
I bez zvýšenia podľa príslušnej platovej skupiny." I
I I
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
Prvé dve vymedzené kritériá sa vyznačujú vysokou mierou vágnosti. Zmyslom právnej úpravy je, že Zásady odmeňovania poslancov majú
zohľadňovať "aktivitu"
poslancov. Aktivita poslancov obecného zastupiteľstva je však v praxi ťažko merateľná, napr. počtom poslaneckých vystúpení, iniciatívnych návrhov a pod.
Z uvedeného dôvodu v aplikačnej praxi obce v Zásadách odmeňovania poslancov
najčastejšie mechanicky a ľahko sčítateľne upravujú
odmeňovanie poslancov za účasť na rokovaní obecného zastupiteľstva, účasť na občianskych obradoch, činnosť poslancov ako predsedov a členov komisií obecného zastupiteľstva, účasť na kontrolách, prípadne iné aktivity. Zásady odmeňovania poslancov upravujú aj odmeňovanie poslanca - zástupcu starostu dlhodobo uvoľneného zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu, alebo poslanca - zástupcu starostu, ktorý na výkon funkcie zástupcu starostu nie je dlhodobo uvoľnený zo svojho zamestnania. Zásady odmeňovania poslancov regulujú aj odmeňovanie poslanca obecného zastupiteľstva, ktorý vykonal úkony zvolávania a vedenia zasadnutia obecného zastupiteľstva v prípadoch podľa § 12 ods. 2 prvá veta, ods. 3 tretia veta, ods. 5 piata veta alebo ods. 6 tretia veta zákona o obecnom zriadení