Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Odmeňovanie poslancov po 1. apríli 2018 (2. časť)

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe Zo seriálu: Odmeňovanie poslancov po 1. apríli 2018

Národná rada SR schválila začiatkom roka 2018 najzásadnejšiu novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") od roku 2001. Novela bola publikovaná v Zbierke zákonov ako zákon č. 70/2018 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov s účinnosťou od 1. apríla 2018 (ďalej len "novela"). Novela sa vyznačuje veľkým množstvom legislatívnych nepresností. Prvá časť príspevku uverejnená v piatom čísle časopisu sa venovala novým pravidlám odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva, ktorí nie sú dlhodobo uvoľnení na výkon verejnej funkcie. Druhá časť príspevku analyzuje nové pravidlá odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva, ktorí sú dlhodobo uvoľnení na výkon verejnej funkcie. Príspevok v závere stručne rozoberá nové pravidlá pre odmeňovanie členov komisií obecného zastupiteľstva.

Odmeňovanie poslancov po 1. apríli 2018 (2. časť)
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Zákonodarca sa pri legislatívnom vymedzení nových pravidiel odmeňovania poslancov obecného zastupiteľstva dopustil viacerých zásadných pochybení, ktoré okamžite priniesli oprávnené otázky predstaviteľov obcí, ako nové pravidlá správne aplikovať.
Zákonodarca vytvoril po 1. apríli 2018 z hľadiska odmeňovania len dve kategórie poslancov:
-
poslancov, ktorí nie sú dlhodobo uvoľnení zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu - tí môžu dostať "odmenu" s maximálnym stropom podľa § 25 ods. 8 zákona o obecnom zriadení
(pozn.: tejto kategórii poslancov bola venovaná prvá časť článku publikovaná v predchádzajúcom čísle časopisu)
, a
-
poslancov, ktorí sú dlhodobo uvoľnení zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu - týmto patrí plat podľa § 25 ods. 7 zákona o obecnom zriadení bez horného limitu výšky platu.
Do účinnosti novely, t.j. do 31. marca 2018, dôsledné vymedzenie zákonného pojmu "dlhodobé uvoľnenie zo zamestnania" nemalo zásadné aplikačné dôsledky a v praxi nevyvolávalo interpretačné nejasnosti najmä z nasledujúcich dôvodov:
-
ani výška "primeraného platu" poslanca, ktorý bol na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobo plne uvoľnený zo zamestnania podľa úpravy účinnej do 31. marca 2018 nebola limitovaná maximálnym možným stropom,
-
ani výška odmeny poslanca, ktorý nebol na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobo plne uvoľnený zo zamestnania podľa úpravy účinnej do 31. marca 2018, nebola limitovaná maximálnym možným stropom,
-
zákonodarca výslovne pojednával o dlhodobom
plnom
uvoľnení zo zamestnania na výkon verejnej funkcie zástupcu starostu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Naopak, po účinnosti novely, t.j. od 1. apríla 2018, už zákon o obecnom zriadení:
-
výšku "platu" poslanca, ktorý bol na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobo uvoľnený zo zamestnania nelimituje maximálnym možným stropom,
-
výšku odmeny poslanca, ktorý nebol na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobo uvoľnený zo zamestnania, prísne limituje za obdobie kalendárneho roku maximálnym možným stropom jedného mesačného platu starostu bez zvýšenia podľa príslušnej platovej skupiny,
-
upustil od požiadavky "plného" dlhodobého uvoľnenia zo zamestnania na výkon verejnej funkcie zástupcu starostu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pre aplikačnú prax sa stalo po 1. apríli 2018 veľmi dôležitým správne vymedzenie pojmu
"poslanec dlhodobo uvoľnený zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu"
. Správne vymedzenie tohto pojmu v súlade so zákonom totiž priamo ovplyvňuje finančné plnenie, ktoré môže obec priznať poslancovi v závislosti od toho, či spĺňa/nespĺňa pojmový znak ­dlhodobého uvoľnenia zo zamestnania podľa § 28 ods. 7 zákona o obecnom zriadení. Ak poslanec spĺňa pojmové znaky poslanca ­dlhodobo uvoľneného zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu, môže dostať od obce, čo sa týka výšky platu, nelimitovaný plat podľa § 25 ods. 7 zákona o obecnom zriadení. Ak poslanec nespĺňa pojmové znaky poslanca dlhodobo uvoľneného zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu, môže dostať od obce, čo sa týka výšky platu, iba limitovanú ročnú odmenu podľa § 25 ods. 8 zákona o obecnom zriadení.
Porovnanie právnej úpravy:
-
Ustanovenie § 25 ods. 8 zákona o obecnom zriadení v znení účinnom do 31. marca 2018:
"Poslancovi, ktorý je na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobe plne uvoľnený zo zamestnania, patrí namiesto mzdy alebo inej odmeny v zamestnaní primeraný plat od obce. Jeho pracovný vzťah v doterajšom zamestnaní zostáva zachovaný za podmienok podľa osobitných predpisov.18b)"
-
Ustanovenie § 25 ods. 7 prvá veta zákona o obecnom zriadení v znení účinnom od 1. apríla 2018:
"Poslancovi, ktorý je ­ dlhodobo (poznámka autora: vypustená dikcia "plne") uvoľnený zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu, patrí plat od obce; jeho pracovný pomer v doterajšom zamestnaní zostáva zachovaný za podmienok podľa osobitného predpisu.10aa)"
Zákonodarca sa pri formulovaní novozavedeného § 25 ods. 7 zákona o obecnom zriadení dopustil predovšetkým
dvoch pochybení:
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.