Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Odsúhlasenie základnej finančnej kontroly
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Príspevok sa venuje často dopytovanej téme v prostredí verejnej správy so zameraním na správnosť a úplnosť realizovania (označenia) správneho vyjadrenia. Táto povinnosť vyplýva z § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
V zmysle uvedeného normatívneho právneho predpisu je povinnosťou zodpovedného zamestnanca (napríklad za oblasť rozpočtu, majetku, miezd, zásob, účtovníctva, verejného obstarávania a pod.) uviesť spolu s vedúcim zamestnancom alebo štatutárom, či jeho zástupcom správne vyjadrenie, či:
- finančnú operáciu alebo jej časť je možné alebo nie je možné vykonať,
- vo finančnej operácii alebo jej v jej časti je možné pokračovať, alebo nie je možné pokračovať, a
- finančnú operáciu je potrebné alebo nie je potrebné vymáhať, ak sa operácia už vykonala.
Základná finančná kontrola vo všeobecnej rovine v roku 2019
Finančná kontrola je súhrn činností zabezpečujúcich overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí. Finančnou operáciou alebo jej časťou sa rozumie príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy. Úkony, ktoré predstavujú finančnú operáciu, sú i miestne dane, poplatky, dotácie, granty, transfery, nenávratný finančný príspevok. Základná finančná kontrola sa povinne vykoná i na úhrade za mzdy, tovary, služby, nájomné, obstaranie hmotného/nehmotného majetku a pod. (t. j. prevádzkové výdavky subjektu verejnej správy). Povinne sa základnou finančnou kontrolou overí i zaraďovanie/vyraďovanie majetku, likvidácia majetku.
Úkony, ktoré nepredstavujú finančnú operáciu, predstavujú inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, či zostavovanie rozpočtu, účtovanie a predkontácie, tvorba a aktualizácia (novelizácia) interných smerníc a predpisov, či platba súkromnou platobnou kartou. Treba uviesť, že zistené inventarizačné rozdiely a ich vysporiadanie podlieha vykonaniu základnej finančnej kontroly.
Čo znamená posledné vyjadrenie (odsúhlasenie) k vymáhaniu?
V praxi ide najmä o situáciu, keď zodpovedný zamestnanec najmä za oblasť vyúčtovania dotácie, transferu alebo grantu preukazuje, že je potrebné vymôcť poskytnutú dotáciu, a to z dôvodu nesplnenia podmienok v zmysle zmluvy, osobitného predpisu alebo internej smernice. Platí, že každá osoba, ktorá sa podieľa na vykonávaní základnej finančnej kontroly, musí povinne (i s uvedením mena, priezviska, podpisu a dátumu vykonania) uviesť aj správne vyjadrenie. Toto vyjadrenie má byť relevantné k času a okolnostiam vzniku finančnej operácie alebo jej časti.
♦ Príklad č. 1:
Zamestnanec uvádza vyjadrenie „je možné vykonať“. Má povinne uviesť aj ostatné vyjadrenia, ktoré sa nevzťahujú na danú finančnú operáciu alebo jej časť prečiarknuť?
Pri vyjadrení súhlasu s vykonaním finančnej operácie (napríklad úhrada faktúry, podpísanie zmluvy, dodatku či dohody) treba začiarknuť alebo podčiarknuť vyjadrenie „je možné“ (prípadne v praxi aj spôsobom „možno“ alebo „súhlasím“) a aj slovo „vykonať“. Ostatné sa ponechá nevyplnené. Ak sa rozhodne zamestnanec ostatné tvrdenia (t. j. „pokračovať“ a „vymáhať“) prečiarknuť, je to na vlastnom rozhodnutí, prípadne v intencii internej smernice, no nie je to povinné.
Upozornenie: Treba upozorniť, že osoby, ktoré v
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.