Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Cieľom príspevku je poukázať na aktuálny právny stav pri výkone kontrolného mechanizmu pri poskytovaní dotácie z rozpočtu obce alebo mesta – administratívnej finančnej kontroly.
Príspevok sa venuje oblasti právneho postavenia finančnej kontroly, rozsahu práv a povinností pri výkone kontroly, výstupe o kontrole a jej charakteristike vo vzťahu k poskytovaniu verejných prostriedkov.
V tejto súvislosti platí, že:
administratívna finančná kontrola = kontrola od stola
Časté otázky zamestnancov obcí a miest smerujú k problematike poskytovania dotácií ako nenárokovateľných finančných prostriedkov, ktoré sú poskytované na základe žiadosti v zmysle interných úprav, t. j. všeobecne záväzných nariadení. Tieto bližšie úpravy (pozn. autora: v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. nazývané ako podrobnosti) si určuje sama obec podľa zákonných pravidiel. Tieto pravidlá musia byť v súlade aj so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. pri dodržaní pravidiel hospodárneho, efektívneho, účelného a účinného nakladania s verejnými prostriedkami. V uvedenom prípade sa podmienka účelného vynakladania verejných prostriedkov preukazuje vyúčtovaním (dokladmi), pričom súvis použitia prostriedkov musí súvisieť so zmluvou o poskytnutí dotácie.
Súčasťou poskytovania dotácií z rozpočtu je povinné:
- zmluvné zabezpečenie dotácie s jej prijímateľom,
- stanovenie účelu použitia verejných prostriedkov,
- uvedenie termínu vyúčtovania poskytnutej dotácie,
- vykonanie základnej finančnej kontroly pri zmluvnom zabezpečení a samotnej úhrade dotácie ako bezhotovostnej operácie.
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) ustanovuje ďalšie povinnosti pri poskytovaní verejných prostriedkov.
Kedy plynie povinnosť vykonať administratívnu finančnú kontrolu?
Podľa zákona o finančnej kontrole a audite sa administratívna finančná kontrola vykonáva v prípade, ak subjekt verejnej správy:
- poskytne alebo
- poskytol verejné prostriedky zo svojho rozpočtu.
Existujú aj výnimky, ktoré sa neoverujú pri ich poskytovaní, resp. pri ich vyúčtovaní administratívnou finančnou kontrolou. V praxi ide o poskytovanie:
- záloh zamestnancov v hotovosti (žiadosti, nákupy),
- záloh zamestnancov (cestovné náhrady),
- zúčtovateľných záloh zamestnancom (t. j. zamestnancovi je poskytnutá záloha v sume napr. 100 eur; v prípade, ak minie 50 eur, následne sa mu doplatí 50 eur, aby zamestnanec mal stále 100 eur ako disponibilnú sumu v hotovosti na účely nákupu/použitia),
- preddavkov dodávateľom,
- zábezpek (súdne konanie, verejné obstarávanie a podobne),
- prevádzkové transfery a prevody prostriedkov medzi účtami,
- transfery zriadeným organizáciám.
V ostatných prípadoch (a to najmä pri spomínaných poskytovaniach dotácií z rozpočtu obce alebo mesta na základe všeobecne záväzného nariadenia) sa vykonáva povinne i administratívna finančná kontrola.
Výkon administratívnej finančnej kontroly
Jej výkon nasleduje najčastejšie po vykonaní základnej finančn
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.