Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo
V príspevku sa rieši vysporiadanie nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov pri výpočte prebytku rozpočtu v rámci záverečného účtu obce a ich následné použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
Podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu (ŠR), z rozpočtu Európskej únie (EÚ) alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku (VÚC) podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona z tohto prebytku vylučujú. Takto zistený prebytok rozpočtu obce/VÚC je zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov.
Poznámka: Podľa odkazu pod čiarou, osobitným predpisom je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), konkrétne podľa § 8 ods. 4 kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Prostriedky EÚ, ŠR určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ a prostriedky ŠR určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel. Rovnako v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované, možno použiť aj bežné výdavky na úhradu dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona. Podľa § 8 ods. 5 cit. predpisu bežné výdavky s výnimkou miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní a odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer po 1. októbri rozpočtového roka a ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka.
? Otázka č. 1:
Obec dosiahla v roku 2013 prebytok rozpočtu vo výške 665 000 €, ktorý sa skladá z prebytku bežného rozpočtu, ako aj z prebytku kapitálového rozpočtu. V prebytku bežného rozpočtu je zahrnutý zostatok nevyčerpaných účelovo určených finančných prostriedkov zo ŠR vo výške 5 000 €. V prebytku kapitálového rozpočtu je zahrnutý zostatok nevyčerpaných účelovo určených finančných prostriedkov zo ŠR na kapitálové výdavky vo výške 60 000 € a tiež nevyčerpané kapitálové výdavky z rozpočtu obce vo výške 300 000 €, ktoré mali byť použité v roku 2013 na rekonštrukciu domu smútku na základe schváleného uznesenia obecného zastupiteľstva z roku 2013 – finančné prostriedky na tento účel obec získala predajom prebytočného majetku (pozemkov a budovy bývalej materskej školy).
Môže obec pri rozdeľovaní prebytku rozpočtu postupovať tak, že zo zisteného prebytku rozpočtu vylúči nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky, 10 % z dosiahnutého prebytku prevedie do rezervného fondu a 90 % prebytku rozpočtu sa zapojí do rozpočtu obce na strane príjmov a použije sa na bežné a kapitálové výdavky? Je možný postup tak ako je uvedený v tabuľke?
Prebytok rozpočtu: |
665 000 |
---|---|
• nevyčerpané účelové prostriedky z bežného transferu zo ŠR, • nevyčerpané účelové prostriedky z kapitálového transferu zo ŠR, • nevyčerpané účelové prostriedky rozpočtu obce na rekonštrukciu domu smútku |
5 000 60 000 300 000 |
Prebytok rozpočtu po vylúčení nevyčerpaných účelových prostriedkov |
300 000 |
Rozdelenie prebytku rozpočtu: |
|
• 10 % do rezervného fondu • 90 % do rozpočtu |
30 000 270 000 |
Podľa § 2 písm. a) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy prebytok rozpočtu obce je kladný rozdiel medzi príjmami rozpočtu obce a jej výdavkami zistený podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. predpisu. Do príjmov rozpočtu obce a výdavkov rozpočtu obce sa pre zistenie prebytku či schodku rozpočtu obce nezapočítavajú finančné operácie obce.
Podľa § 16 ods. 6 prvej vety zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo ŠR, z rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce/VÚC podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona z tohto prebytku vylučujú.
Obec nemôže z prebytku rozpočtu vylúčiť v roku 2013 nevyčerpané kapitálové výdavky rozpočtu obce účelovo určené na rekonštrukciu domu smútku; tento postup obce nemá oporu v žiadnom osobitnom predpise, na ktorý sa odvoláva cit. ustanovenie. Tieto nevyčerpané finančné prostriedky sú súčasťou prebytku rozpočtu obce (obec ich získala ako vlastné kapitálové príjmy z predaja obecného majetku).
Podľa § 16 ods. 6 druhej vety zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy prebytok rozpočtu obce je zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov.
Z uvedených ustanovení cit. predpisu vyplýva, že prebytok rozpočtu obce je zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov, pričom z § 15 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy vyplýva pre obec povinnosť vytvoriť rezervný fond vo výške určenej obecným zastupiteľstvom, najmenej však vo výške 10 % z prebytku zisteného podľa § 16 ods. 6 cit. predpisu. Obec nemôže 90 % prebytku rozpočtu zapojiť do rozpočtu obce cez jeho príjmovú stránku a použiť ho následne na bežné a kapitálové výdavky. Forma priameho použitia prebytku rozpočtu cez príjmy a výdavky rozpočtu nasledujúceho rozpočtového roka nemá oporu v cit. zákone, a ani v inom všeobecne záväznom právnom predpise.
Obec z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 2 písm. a) v spojitosti s § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy vylúči nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo ŠR v súlade s § 16 ods. 6 prvej vety zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Takto upravený prebytok rozpočtu je pre obec zdrojom rezervného fondu a peňažných fondov, ktoré si obec pre svoje potreby na základe rozhodnutia obecného zastupiteľstva vytvorila.
Ak má obec potrebu samostatne vyčleniť finančné prostriedky účelovo určené na rekonštrukciu domu smútku a nechce tieto prostriedky viesť v rezervnom fonde, vytvorí si samostatný peňažný fond na tento účel.
Usporiadanie prebytku rozpočtu obce je uvedené v nasledujúcej tabuľke:
Prebytok rozpočtu |
665 000 |
---|---|
v tom: • nevyčerpané účelové prostriedky z bežného transferu zo ŠR, • nevyčerpané účelové prostriedky z kapitálového transferu zo ŠR |
5 000 60 000 |
Prebytok rozpočtu po vylúčení nevyčerpaných účelových prostriedkov |
600 000 |
Rozdelenie prebytku rozpočtu: |
|
• do peňažného fondu na rekonštrukciu domu smútku (ak si obec taký peňažný fond vytvorí), • zostatok do rezervného fondu (minimálne 10 % z prebytku rozpočtu) |
300 000 300 000 |
Upozornenie: Podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy o použití prebytku rozpočtu obce rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
* * *
Podľa § 16 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy má obec/VÚC povinnosť nevyčerpané účelovo určené prostriedky previesť na osobitný účet. V nasledujúcich rozpočtových rokoch ich obec/VÚC zaradí do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu, ich použitie na určený účel je výdavkom rozpočtu obce v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
♦ Príklad č. 1:
Obec do konca roka nevyčerpala účelovo určené prostriedky poskytnuté zo ŠR na kapitálové výdavky; zostatok týchto prostriedkov môže použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch. Podľa § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec pri zostavovaní záverečného účtu za rok 2013 z prebytku rozpočtu vylúči tieto nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté zo ŠR. V roku 2014, keď bude obec tieto nevyčerpané účelovo určené prostriedky čerpať, najskôr ich zaradí do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu (rozpočtová položka ekonomickej klasifikácie 453 – Zostatok prostriedkov z prechádzajúceho roku). Následne ich použije na kapitálové výdavky (príslušný kapitálový výdavok sa podľa rozpočtovej klasifikácie zatriedi v hlavnej kategórii 700).
Príklad účtovania prevodu nevyčerpaných účelových prostriedkov kapitálového transferu zo ŠR z bežného účtu na osobitný účet a v nasledujúcom rozpočtovom roku účtovanie ich zaradenia do rozpočtu obce:
Účtovanie v roku 2013: |
||||||
P. č. |
Text účtovného prípadu |
Kód zdroja (KZ) |
Rozpočtová klasifikácia (RK) |
Suma v € |
MD |
D |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
Prijatý kapitálový transfer zo ŠR |
111 |
322 001 |
80 000 |
221 RK |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.