Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo
Viaceré otázky z praxe smerujú práve k spôsobu tvorby, vedenia, používania a účtovania sociálneho fondu. Príspevok sa venuje predmetným skutočnostiam z pohľadu zákonného, a to najmä v zmysle rozpočtových pravidiel a účtovného hľadiska. Samotný sociálny fond predstavuje povinnú zložku bežného rozpočtu subjektu územnej samosprávy (Pozn. autora: rovnako ako v prípade ostatných zamestnávateľov vykonávajúcich podnikateľskú činnosť, pričom prístup zamestnancov k fondu má byť zaručený).
Strohý zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“) definuje základné práva a povinnosti spojené s užívaním prostriedkov sociálneho fondu. V príspevku sa ďalej pozrieme na jednotlivé zložky sociálneho fondu pre jeho komplexné pochopenie a praktickú aplikáciu.
Sociálny fond ako verejné prostriedky
Prostriedky sociálneho fondu, ktoré smerujú do jednotného „balíka“ sa transformujú z prostriedkov zamestnávateľa (ako povinný prídel alebo ako dobrovoľný príspevok či dary) a zamestnancov.
Tieto prostriedky sa stávajú teda verejným prostriedkami, pričom zachovávanie zásady hospodárnosti, ako aj účelnosti musí byť dodržané. Účel použitia prostriedkov sociálneho fondu sa viaže na zákonnú dikciu, pričom tú bližšie upravuje platná kolektívna zmluva organizácie (ak je v účinnosti).
Sociálny fond teda má nadväznosť na ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
Bližšie sa pojmu verejnosť sociálneho fondu venujem v časti, ktorá sa dotýka výkonu predbežnej finančnej kontroly v prípade výdavkov spojených so sociálnym fondom, ako aj dotovaní predmetného fondu.
Sociálny fond ako osobitný fond
V zákone o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa uvádza, že subjekt verejnej správy môže tvoriť osobitné fondy, len ak tak ustanovuje tento alebo osobitný zákon. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa venuje fondom najmä v oblasti príspevkových organizácií, kde je povinnosť tvorby rezervného fondu.
Spája sa táto povinnosť aj so sociálnym fondom? Okrem rezervného fondu (ktorý neplatí pre rozpočtové organizácie) je povinnosťou subjektu verejnej správy mať aktívny sociálny fond. Na to nadväzuje aj predošlý odsek, ktorý definuje, že sociálny fond sú prostriedky verejné a verejné prostriedky možno použiť na účely, ktoré sú v súlade s osobitnými predpismi (Pozn. autora: najmä zákon o sociálnom fonde v nadväznosti na zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).
V prostredí územnej samosprávy definuje fondy zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Podľa tohto zákona sú prostriedky peňažných fondov finančnými operáciami.
Dá sa k nim pridružiť aj sociálny fond? Aj keď je nadväznosť na tieto fondy zrejmá, a to najmä s ohľadom na zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého sa tvoria fondy, ak tak ustanoví osobitný predpis (Pozn. autora: v našom prípade zákon o sociálnom fonde).
Sociálny fond ale nie je možné definovať ako peňažný fond, keďže táto oblasť sa výlučne stáva finančnými operáciami (prevody prostriedkov fondov obce) a zároveň sú splnené nasledovné skutočnosti, že:
- o použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo a zároveň
- samotné prevody prostriedkov fondov nie sú súčasťou bežného rozpočtu.
Sociálny fond nemá v zmysle zákona o sociálnom fonde a jeho samotnom charaktere spätosť s uvedenými ustanoveniami zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, a teda nie je možné ho zapájať do peňažných fondov. S tým súvisí tiež nadväznosť na ust. § 15 ods. 1, pričom nie je možné do prostriedkov sociálneho fondu zapájať zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania, prípadne prebytky hospodárenia alebo prostriedky podnikateľskej činnosti (Pozn. autora: okrem príspevku zamestnávateľa, ak tak stanoví kolektívna zmluva).
Táto oblasť sa výlučne teda týka obcí, pričom rovnako ani iné subjekty územnej samosprávy (organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti obce) nemôžu definovať sociálny fond ako peňažný fond. Jeho osobitná funkcia sa spája najmä s účelom použitia prostriedkov, pričom tie tvoria najmä tzv. zamestnanecké prostriedky.
Otázka z prostredia verejnej správy smerovala k oblasti zaradenia sociálneho fondu vo výkaze Fin 6-04 (v zmysle opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/21232/2014-31, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 22. novembra 2012 č. MF/21513/2012-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy v z. n. p.). v predmetnom výkaze sa uvádza oblasť bankových účtov, pričom delenie sa viaže len na peňažné fondy
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.