Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Základná právna úprava rozpočtu je v zákone č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Cieľom príspevku je stručne uviesť najdôležitejšie zmeny týkajúce sa rozpočtového hospodárenia jednotiek územnej samosprávy, t. j. obcí, miest a vyšších územných celkov.
Charakteristika a obsah najdôležitejších zmien
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) podrobne definuje a upravuje:
- rozpočet sektora verejnej správy, osobitne štátny rozpočet, vzájomné finančné a s nimi súvisiace vzťahy v rámci verejnej správy a tieto vzťahy k ostatným subjektom,
- rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, funkciu a zostavovanie záverečného účtu verejnej správy a štátneho záverečného účtu,
- postavenie Ministerstva financií SR, ďalších ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy a iných právnických osôb verejnej správy v rozpočtovom procese,
- zriaďovanie rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií a ich hospodárenie.
Údaje na účely zostavenia návrhu rozpočtu verejnej správy budú obce/vyššie územné celky (VÚC) musieť poskytovať prostredníctvom rozpočtového informačného systému pre samosprávu RIS.SAM v správe ministerstva financií. Pre obce/mestá sa rozširuje okruh záväzkových vzťahov o investičné dodávateľské úvery a záväzky z koncesných zmlúv projektov verejno-súkromného partnerstva v podmienkach územnej samosprávy, ktoré sa premietajú v novej definícii dlhu obce/VÚC, ako aj v regulácii splátok návratných zdrojov financovania. Zároveň sa najnovšie zamedzuje subjektom územnej samosprávy priame prevzatie záväzkov z úverov, pôžičiek alebo iných dlhov od právnických alebo fyzických osôb.
Zmeny v rozpočtovom hospodárení nadväzujú a berú do úvahy aktuálny ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý sprísňuje podmienky pri zvyšovaní zadlžovania obcí/VÚC a súčasne navrhuje opatrenia na zníženie tohto dlhu v prípade, ak dosiahne výšku 50 % a viac skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka. Súčasne sa rozširujú možnosti prijímania návratných zdrojov financovania pre zabezpečenie predfinancovania nielen spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, ale aj ďalších programov v rámci medzinárodnej spolupráce.
Doplňuje sa regulácia zostavovania rozpočtu obce/VÚC a vykonávanie jeho zmien počas roka. Navrhuje sa časovo limitovať vykonávanie zmien, ktoré majú dopad na schodok rozpočtu len do 30. júna príslušného rozpočtového roka s presne špecifikovanými výnimkami. Sprísňujú sa podmienky hospodárenia počas rozpočtového provizória a súčasne sa ustanovuje lehota na schválenie rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy.
Novinkou pre obce/mestá je aj doplnenie vybraných ustanovení ozdravného režimu a nútenej správy obce. Doplňuje sa ustanovenie o podmienkach zavedenia ozdravného režimu, resp. nútenej správy, kde sa navrhuje nezapočítavať do celkovej výšky záväzkov po lehote splatnosti 60 dní záväzky z realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, ale aj ostatných programov v rámci medzinárodnej spolupráce. Všetky ustanovenia o ozdravnom režime a nútenej správe sa navrhujú rovnako uplatňovať aj v podmienkach VÚC.
S cieľom posilniť finančnú a rozpočtovú disciplínu v podmienkach územnej samosprávy sa navrhuje zvýšenie maximálnej sumy pokuty za nedodržanie povinností, ktoré ustanovuje tento zákon. Stanovuje sa minimálny rozsah rozpočtového dokumentu, ktorý sa predkladá na schválenie obecného zastupiteľstva alebo zastupiteľstva VÚC a spresňuje sa obsah záverečného účtu obce/VÚC. Prerokovanie a schvaľovanie záverečného účtu sa ustanovuje ako povinnosť obce/VÚC zrealizovať najneskôr do šiestich mesiacov po skončení rozpočtového roka.
Na základe poznatkov z aplikačnej praxe sa odporúča spresniť doplnenie spôsobu vyčíslenia prebytku, resp. schodku rozpočtu obce/VÚC v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu (ESA 95).
Príprava návrhu rozpočtu verejnej správy si vyžaduje komplexné informácie za všetky subjekty verejnej správy, preto treba prerokovať aj predpokladaný vývoj príjmov a výdavkov vrátane očakávaného kladného alebo záporného rozdielu (salda) medzi príjmami a výdavkami súhrnu rozpočtov obce/VÚC, ktoré sú tiež súčasťou rozpočtu verejnej správy.
Ďalšou významnou zmenou je, že obec
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.