Príspevok sa zaoberá problematikou monitorovania kamerovým systémom prevádzkovaným obcou z hľadiska ochrany osobných údajov. V príspevku je poukázané najmä na právne základy monitorovania, povinnosti obce týkajúce sa informovania dotknutých osôb o monitorovaní, požiadavky na primeranosť doby uchovávania videozáznamov, bezpečnosť pri spracúvaní osobných údajov, právo dotknutej osoby na prístup k videozáznamu, ako aj na niektoré nedostatky vyskytujúce sa v praxi a návrhy na ich odstránenie.
Obec môže monitorovať kamerovým systémom obec, časť obce, niektorú ulicu, verejné priestranstvá obce, ako aj priestory obecného úradu, obecnej knižnice a iných budov za podmienok ustanovených v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (ďalej len "nariadenie GDPR"), a v zákone č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o ochrane osobných údajov").
V praxi sa však možno pomerne často stretnúť s porušovaním povinností týkajúcich sa monitorovania kamerovým systémom, keď napríklad obec:
-
neposkytne dotknutým osobám informácie o spracúvaní osobných údajov,
-
monitoruje kamerovým systémom priestor v rozsahu nepotrebnom na dosiahnutie stanoveného účelu spracúvania,
-
uchováva videozáznamy po dobu dlhšiu, ako je doba nevyhnutná na dosiahnutie stanoveného účelu spracúvania
(správa Úradu na ochranu osobných údajov SR o stave ochrany osobných údajov za obdobie 25. máj 2019 až 31. december 2019)
.
______________________________
Upozorňujeme,
že v týchto prípadoch Úrad na ochranu osobných údajov SR (ďalej len "úrad") môže uložiť obci
pokutu
do 20 000 000 eur. Preto možno obciam odporučiť vykonať analýzu dodržiavania základných zásad spracúvania osobných údajov pri monitorovaní kamerovým systémom.
______________________________
Zásada zákonnosti
Monitorovanie kamerovým systémom je zákonné iba vtedy a iba v tom rozsahu, keď existuje niektorý z právnych základov spracúvania osobných údajov podľa nariadenia GDPR. V podmienkach obcí ide najčastejšie o situáciu, keď monitorovanie kamerovým systémom je nevyhnutné (i) na splnenie úlohy realizovanej vo verejnom záujme alebo pri výkone verejnej moci zverenej obci alebo (ii) na účely oprávnených záujmov, ktoré sleduje obec alebo tretia strana.
Obec môže vykonávať monitorovanie kamerovým systémom, ak je to nevyhnutné
na splnenie úlohy realizovanej vo verejnom záujme
alebo pri výkone verejnej moci zverenej obci. Podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") obec pri výkone samosprávy zabezpečuje verejný poriadok v obci [§ 4 ods. 3 písm. n)], pričom podľa zákona č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v z. n. p. môže obec zabezpečovať verejný poriadok aj prostredníctvom obecnej polície, ak ju má zriadenú [§ 3 ods. 1 písm. a)]. Pri plnení tejto úlohy sa bude vyžadovať aj spracúvanie osobných údajov, hoci zákon o obecnom zriadení v tejto súvislosti neuvádza žiadne podrobnosti. Účel spracúvania osobných údajov však musí byť v súlade s úlohami obce, ktoré jej ukladá zákon o obecnom zriadení (metodické usmernenie úradu č. 2/2018 zákonnosť spracúvania, aktualizovaná verzia z 22.1.2019).
Okrem toho obec môže vykonávať monitorovanie kamerovým systémom aj v prípade, ak je to nevyhnutné
na účely oprávnených záujmov, ktoré sleduje obec alebo tretia strana
, s výnimkou prípad
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).