Právna úprava
V súčasnosti moderný pojem "klient" verejnej správy nahradil zaužívaný pojem "stránka". V týchto intenciách je pojem klient používaný aj v tomto článku. Presadzovanie pojmu "klient" vo verejnej správe však nie je vhodné. Verejná správa, na rozdiel od súkromnej správy, je vrchnostenskou správou, tzn., že vo verejnej správe nie je orgán verejnej správy a fyzická osoba v rovnocennom postavení; orgán verejnej správy má vrchnostenské (autoritatívne) postavenie. Naopak, v súkromnej správe je používanie pojmu "klient" na mieste, keďže súkromnoprávne vzťahy sú založené na rovnocennosti ich účastníkov.
Ak sa zamestnanec obce v styku s klientom dostane do situácie, že klient chce z výkonu činnosti zamestnanca obce vyhotovovať obrazový, zvukový alebo obrazovo-zvukový záznam, tak musí zamestnanec obce zohľadniť nasledujúcu právnu úpravu:
-
zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník"),
-
zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "Správny poriadok"),
-
ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR"),
-
zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (do 24.04.2018 zákon č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.) (ďalej len "zákon o ochrane osobných údajov"),
-
rezolúcie Parlamentného zhromaždenia Rady Európy č. 1165 z 26. júna 1998.
Pre zamestnanca obce sú právne relevantné tieto otázky:
1.
Je porušením práv na ochranu súkromia zamestnanca obce v prípade, ak si účastník správneho konania vyhotovuje z jeho priebehu obrazový, zvukový alebo obrazovo-zvukový záznam?
2.
Môže si klient vyhotovovať obrazový, zvukový alebo obrazovo-zvukový záznam z komunikácie so zamestnancom obce pri bežnom úradnom styku, ak neprebieha žiadne správne konanie?
3.
Môže si z komunikácie s klientom vyhotovovať obrazový, zvukový alebo obrazovo-zvukový záznam zamestnanec obce?
4.
Je porušením práv na ochranu súkromia zamestnanca obce v prípade, ak si účastník správneho konania vyhotovuje z jeho priebehu obrazový, zvukový alebo obrazovo-zvukový záznam?
Vyhotovovanie takýchto záznamov predstavuje kolíziu základného práva na informácie a základných práv súvisiacich s ochranou súkromnej sféry jednotlivca, konkrétne o ochranu súkromia verejného činiteľa. Miera, do akej prevažuje právo na informácie nad záujmom na ochrane súkromia verejného činiteľa, vyplýva z
rezolúcie Parlamentného zhromaždenia Rady Európy č. 1165 z 26. júna 1998
, podľa ktorej "verejne činné osoby (public figures) musia rešpektovať, že osobitné postavenie, ktoré zastávajú v spoločnosti (a v mnohých prípadoch na základe svojho vlastného rozhodnutia), automaticky vyvoláva tlak na ich súkromie. Každá osoba vystupujúca na verejnosti musí strpieť zvýšenú kontrolu verejnosti nad takouto svojou činnosťou." Ide o tzv. koncepciu public figures.
Absencia výslovných a konkrétnych zákonných ustanovení o vyhotovovaní obrazových, zvukových alebo obrazovo-zvukových záznamov neznamená, že takéto konanie je nezákonné alebo neprípustné.
Vyplýva to z práva slobodne prijímať informácie upravenom v čl. 26 Ústavy SR a tiež z čl. 2 ods. 3 Ústavy SR, podľa ktorého
"každý (občan) môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá."
Vyhotovovanie záznamov z komunikácie so správnym orgánom predstavuje
možný prostriedok ochrany účastníkov