Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy (na strane aktív a na strane pasív) ako štandardný predmet odsúhlasovania
Na účely odsúhlasovania vzájomných vzťahov treba sledovať prijaté aj poskytnuté transfery a s nimi spojené náklady, výnosy, pohľadávky a záväzky. Účty v rámcovej účtovej osnove sú rozdelené tak, aby boli transfery v účtovníctve účtovných jednotiek sledované na samostatných syntetických účtoch podľa toho:
-
či boli prijaté od účtovných jednotiek v rámci konsolidovaného celku (napr. transfer z prostriedkov mesta alebo obce poskytnutý rozpočtovej alebo príspevkovej organizácii v zriaďovateľskej pôsobnosti tohto konsolidovaného celku),
-
či boli prijaté od účtovných jednotiek mimo ich konsolidovaného celku, ale od účtovných jednotiek súhrnného celku (napr. transfer zo štátneho rozpočtu poskytnutý obci alebo jej príspevkovej či rozpočtovej organizácii) alebo
-
transfery prijaté od organizácií mimo súhrnného celku (napr. z Európskej únie).
Transfery medzi obcou/mestom a jej rozpočtovými a príspevkovými organizáciami sú vykázané ako zrkadlový obraz (náklad u poskytovateľa, výnos v rovnakej výške u prijímateľa), preto by s elimináciou týchto transferov nemali vznikať problémy, táto eliminácia nebude mať vplyv na konsolidovaný výsledok hospodárenia.
Konsolidácia transferov so zrkadlovým vzťahom bude jednoduchá, keďže budú obe účtovné jednotky vykazovať pohľadávku a záväzok, ako aj náklad a výnos v rovnakej výške.
V individuálnej účtovnej závierke obce/mesta
bude kapitálový transfer z vlastných prostriedkov poskytnutý rozpočtovej alebo príspevkovej organizácii predstavovať náklad a bude sa časovo rozlišovať. V súvislosti s tým bude obec/mesto vykazovať pohľadávku voči svojej rozpočtovej, resp. príspevkovej organizácii.
V individuálnej účtovnej závierke rozpočtovej, resp. príspevkovej organizácie
bude tento transfer predstavovať výnos a bude sa časovo rozlišovať. V súvislosti s tým bude rozpočtová, resp. príspevková organizácia vykazovať záväzok voči obci/mestu.
Transfery sa v individuálnej účtovnej závierke vykazujú ako zúčtovací vzťah (pohľadávka/záväzok) na účtoch účtovej skupiny 35. Vzájomné pohľadávky, záväzky, náklady a výnosy podliehajú ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, vzájomnému odsúhlasovaniu medzi poskytovateľom a príjemcom (po odsúhlasení dôjde k vykázaniu rovnakých zostatkov v súvahe a vo výkaze ziskov a strát).
Príklady vzájomných vzťahov:
-
vzájomné pohľadávky a záväzky:
-
ide o vzájomné pohľadávky a záva¨zky zaúčtované na účtoch účtových skupín 31 až 37, 47 a na účtoch 384, 051 a 052;
-
v prípade dlhodobých pohľadávok a záva¨zkov a krátkodobých pohľadávok a záva¨zkov odporúčame už pri odsúhlasovaní uvádzať aj hodnotu vzájomných krátkodobých pohľadávok a záväzkov po lehote splatnosti, hodnotu vzájomných krátkodobých pohľadávok a záväzkov do lehoty splatnosti, hodnotu dlhodobých pohľadávok, resp. záva¨zkov so zostatkovou splatnosťou nad 5 rokov, hodnotu dlhodobých pohľadávok, resp. záva¨zkov so zostatkovou splatnosťou od 1 do 5 rokov;
-
časové rozlíšenie:
-
náklady budúcich období;
-
príjmy budúcich období;
-
výdavky budúcich období;
-
výnosy budúcich období;
-
vzájomné náklady a výnosy:
-
vzájomné náklady sa v prípade účtovnej jednotky, ktorá nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty (ďalej len "DPH"), resp. organizácie, ktorá si nemôže uplatniť DPH na vrátenie, vykazujú sumu nákladov bez DPH. O sumu DPH sa musia upraviť náklady, ktoré sa vykazujú voči výnosom v rámci konsolidovaného celku obce/mesta. Presnú sumu, o ktorú treba náklady (príslušnú DPH) znížiť odporúčame odsúhlasiť s druhou stranou vopred.
Základný terminologický rámec vťahujúci sa ku konsolidovanej účtovnej závierke predstavuje zákon č.
431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "
zákon o účtovníctve") a opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č.
MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v znení neskorších predpisov (ďalej len "opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe") a metodické usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/019649/2017-352 k postupu pri aplikácii
§ 9a opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č.
MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v znení neskorších predpisov (ďalej len "usmernenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe").
-
Konsolidovanú účtovnú závierku zostavuje obec/mesto na základe individuálnych účtovných závierok zriadených rozpočtových organizácií, zriadených