Inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len "inventarizácia") upravuje zákon č.
431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "
zákon o účtovníctve").
Povinnosť inventarizovať majetok a záväzky je ustanovená v
§ 6 ods. 3 zákona o účtovníctve. Táto povinnosť sa vzťahuje na všetky účtovné jednotky územnej samosprávy - obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie. Vykonanie inventarizácie je podmienkou preukázateľnosti účtovníctva. Podľa
§ 8 ods. 4 zákona o účtovníctve účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné, ak všetky účtovné záznamy sú preukázateľné a účtovná jednotka vykonala inventarizáciu. Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že správne vykonaná inventarizácia je základným prvkom preukázateľnosti účtovníctva.
Povinnosť vykonať inventarizáciu
|
§ 6 ods. 3
|
Inventarizácia ako podmienka preukázateľnosti účtovníctva
|
§ 8 ods. 4
|
Cieľ inventarizácie
|
§ 29 ods. 1
|
Lehoty vykonania inventarizácie
|
§ 29 ods. 2 a 3
|
Druhy inventúry
|
§ 30 ods. 1
|
Inventúrny súpis
|
§ 30 ods. 2
|
Inventarizačný zápis
|
§ 30 ods. 3
|
Lehoty vykonania inventúry
|
§ 30 ods. 4
|
Inventarizačný rozdiel, jeho posúdenie a účtovanie
|
§ 30 ods. 5 až 7
|
-
opatrenie MF SR zo dňa 12. decembra 2022 č.
MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len "
Postupy účtovania"),
Okrem
zákona o účtovníctve povinnosť vykonať inventarizáciu ukladá aj
Zákonník práce. Podľa
§ 184 Zákonníka práce sa inventarizácia musí vykonať pri uzatvorení dohody o hmotnej zodpovednosti, pri jej zániku, pri preradení zamestnanca na inú prácu alebo na iné pracovisko, pri jeho preložení a pri skončení pracovného pomeru.
Na pracoviskách, kde pracujú zamestnanci so spoločnou hmotnou zodpovednosťou, sa musí inventarizácia vykonať pri uzatvorení dohôd o hmotnej zodpovednosti so všetkými spoločne zodpovednými zamestnancami, pri skončení všetkých týchto dohôd, pri preradení na inú prácu alebo preložení všetkých spoločne zodpovedných zamestnancov, pri zmene vo funkcii vedúceho alebo jeho zástupcu, na žiadosť ktoréhokoľvek zo spoločne zodpovedných zamestnancov pri zmene v ich kolektíve, pri odstúpení niektorého z nich od spoločnej dohody o hmotnej zodpovednosti.
______________________________
Kontrolná prax dokazuje, že účtovné jednotky práve v tomto prípade zabúdajú inventarizáciu vykonať, čo následne vedie k problémom preukázania zodpovednosti za zverený majetok, za ktorý určený zamestnanec preberá hmotnú zodpovednosť.
______________________________
Okrem vymenovaných všeobecne záväzných právnych predpisov neexistuje iný predpis, ktorý by upravoval podrobne postup vykonávania inventarizácie. Odporúča sa preto postup vykonávania inventarizácie v účtovnej jednotke upraviť internými riadiacimi aktmi (predpisom, smernicou a pod.). Povinnosť mať vypracovaný vnútorný predpis nie je ustanovená žiadnym právnym predpisom, ale kontrolné orgány a audítori jeho existenciu vyžadujú a odporúčajú účtovným jednotkám, aby vnútorný predpis mali vypracovaný a tvoril súčasť systému finančného riadenia orgánu verejnej správy.
______________________________
Predmet a termín vykonania inventarizácie
Predmetom inventarizácie je majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov účtovnej jednotky. Pre potreby inventarizácie treba vychádzať z vymedzenia majetku podľa
zákona o účtovníctve a podľa účtovných postupov, v ktorých sú obsahovo vymedzené jednotlivé druhy majetku, záväzkov a rozdiel majetku a záväzkov.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).